10 råd til hvordan bli bedre på nett

Nettbutikker har de siste årene skutt i været, da stadig flere forbrukere foretrekker  netthandel eller “window-shopping” på nett. Er du en av de som ikke helt får taket på hvordan du kan forbedre nettbutikken din? Sliter du med å se hvor du skal starte for å skape en god nettbutikk? Da vil jeg råde deg til å følge med videre. I dette blogginnlegget vil jeg geleide deg gjennom 10 punkter som viser hvordan nettbutikken din kan bli bedre.

Vurdering av nettsider

Vår foreleser Karl Philip Lund har utviklet nettsiden eHandel.com og han har testet ut en rekke norske nettbutikker ut ifra hvor gode de er på nett, med følgende punkter som vurderingsgrunnlag:

1.Førsteinntrykk

Det første kunden ser er forsiden til nettsiden din og den er som regel det som avgjør om kunden blir værende på siden eller ikke. Her handler det om å fange brukerens oppmerksomhet i løpet av fem sekunder ved å svare på tre enkle spørsmål for å skape et godt førsteinntrykk:

  • Har jeg kommet inn på riktig sted
  • Hva kan jeg gjøre her
  • Hvorfor skal jeg handle her

Det er viktig at forsiden er ryddig og gir tilstrekkelig med informasjon. Informasjonen som fremstår må være relevant. For at brukeren skal kunne se at den er kommet til riktig sted kan det være lurt å ha en tydelig logo på forsiden. Det gir også troverdighet, fordi slik viser du tidlig i kjøpsprosessen hvem som er tilbyder.

En ryddig forside fører til at du forenkler jobben til brukeren. Tydelige produktbilder og informasjon, gjør det enkelt for brukeren å finne frem til det som best kan tilfredsstille det den er på utkikk etter. Bilder selger og jeg vil si at gode bilder også er viktig for å gi brukeren et bra førsteinntrykk av din nettbutikk. Det handler også om å fortelle brukeren om unike “selling points” for å gjøre de bevisst på hvorfor de bør handle på din nettbutikk og ikke konkurrentens. Slike budskap kan f.eks være fri frakt, hurtig levering og rabattkoder – for å nevne noe. 

2. Synlighet

Google er det største og beste “stedet” for alle å være mest mulig synlig. Synlighet på nett er viktig for å kunne nå frem i en stadig høyere konkurranse blant utallige nettbutikker. Dersom din nettbutikk ikke er synlig på verken organisk eller betalt søk i Google, har du litt å jobbe med. Ofte er spørsmålet hvordan skal jeg kunne oppnå bedre synlighet på Google, det handler om å jobbe strategisk og målrettet (her kan du lese mer om søkeoptimalisering).

Bildelink

Vi som forbrukere benytter Google aktivt i kjøpsprosessen. Googles søkemotor er for mange første steg for å finne frem til det man er på utkikk etter. Google kaller de ulike stegene i kjøpsprosessen for mikroøyeblikk. Her må du som markedsfører sørge for at din nettbutikk er der den potensielle kunden forventer at du er. I dagens internettsamfunn er det ikke godt nok å vente til kunden kommer til deg, du må være tilgjengelig for kunden.

3. Brukervennlighet

 

Brukervennlighet er “alfa omega” for å unngå at besøkende forlater nettsiden din etter kort tid. Brukere er ute etter mest mulig sømløse tjenester som gjør hverdagen enklere. Brukervennlighet kan omfatte mange ulike komponenter, men noen essensielle faktorer er:

Navigering: Gjør det enklest mulig for brukeren å kunne finne frem til det du tilbyr. En menystruktur med oversiktlige kategorier som forteller kunden hva den vil finne.

Søkefunksjon: Det å å gi brukeren mulighet for å søke etter produkter, vil jeg si er å gi god kundeservice. Samtidig kan det være lurt å ha en søk-forhåndsvisningsfunksjon, slik at når kunden søker etter noe vil alternativer til søket med tilhørende bilder dukke opp under søkeboksen.

Søkeresultatsidene: Siden som brukeren kommer inn på etter å ha søkt etter et produkt, bør gi mulighet for filtrering, samt at det bør være tydelig hva du har søkt etter.

Kontaktinformasjon: det er viktig at kontaktinformasjon kommer tydelig frem, slik at kunden kan henvende seg hvis den lurer på noe.

Mobilvennlig: Viktigheten av å ha en mobiltilpasset nettside blir stadig større, da andelen som bruker mobil øker. Ifølge e-handelsraporten 2015 gjennomført av IPSOS på vegne av Bring er mobil og nettbrett stadig oftere brukt til både orientering og kjøp på nett. Her kan du finne ut hvor mobilvennlig nettsiden din er.

Bildelink

4. Kjøpsprosess

 

Stikkordet er raske og enkle løsninger som gir kunden en følelse av lettvinthet. Foreta et kjøp på din egen nettside, noter ned det du møter på veien frem mot ordrebekreftelsen. Sett deg i kundens posisjon og tenk over hva de foretrekker. De ønsker raske kjøpsprosesser og derfor vil alt mulig annet, bli forstyrrende elementer som kan føre til at kunden forlater siden uten å gjennomføre kjøpet. Her er noen tips til hvordan du kan forenkle kjøpsprosessen:

Spør om e-postadressen tidlig: E-postmarkedsføring er en billig og svært effektiv markedsføringsstrategi. Derfor vil det å samle e-poster i et tidlig stadie av kjøpsprosessen, kunne gi deg store fordeler. Samtidig er det enklere for kunden å gi deg en e-post fremfor å måtte fylle ut et omfattende skjema eller å måtte logge inn som bruker.

Trygge og enkle betalingsløsninger: Nye digitale løsninger har skapt smarte betalingstjenester som PayPal og Vipps. Tjenestene er enkle å bruke og gjør betalingsprosessen raskere. Kunder er ute etter trygge kjøp, derfor vil det å kunne ha synlige logoer av trygge og velkjente betalingssystemer som VISA, Mastercard, Vips og PayPal – for å nevne noen, øke troverdigheten til nettstedet.

Bildelink

 

Kundevurderinger: For å gjøre kjøpsprosessen enda enklere for kunden, er det lurt med kundevurderinger av produktene. Bruk av kundeanbefalinger er svært effektivt, fordi det er med på å bygge opp en tillit blant forbrukerne.

Informasjon om leveringstid, frakt, retur- og reklamasjonsrett for å senke kundens risiko rundt kjøpet.

5. Teknologi og hastighet

Dersom nettsiden din er treg er det stor sannsynlighet for at brukeren forlater nettsiden. Samtidig rangerer Google nettsider etter blant annet lastehastighet og kvalitet, noe som påvirker din synlighet. Visste du f.eks at en 1-sekunders forsinkelse i sideinnlastingstid gir, 16% reduksjon i kundetilfredshet og 7% tap i konverteringer ? Det understreker viktigheten av ha en optimal og rask nettside. Du kan sjekke nettsidens teknologi og lastehastighet på Google PageSpeed Insights. På Webpagetest får du en videofremstilling av hvordan din nettside laster i forhold til konkurrentenes.

6. Kundetilfredshet

Gi kunden en følelse av å bli ivaretatt, ved å tilby god service og kvalitetssikrede løsninger. For å skape kundetilfredshet er det viktig at nettsiden din fremstår som troverdig. Det nytter ikke å skjule alle de negative tilbakemeldingene og kun fremme de positive.”Legg alle korta på bordet” og fremstå som en seriøs og profesjonell aktør. Kundetilfredshet kan også økes ved at man benytter seg av en tredjepart, for å få input fra andre utom tilbyder. Det kan være nettsider som Trustpilot eller Tripadvisor.

7. Trygghet

Trygghet er en viktig faktor for å kunne overleve i “havet” av nettbutikker, fordi uten signaler som kan understreke trygghet i f.eks kjøp og levering, blir kunden skeptisk. Samtidig som det er viktig at det fremkommer tydelige betalingslogoer som VISA og Mastercard. Det kan også være essensielt å ha en form for chat-box inne på nettsiden, slik at potensielle kunder raskt og enkelt kan få svar på ulike spørsmål. Det kan senke usikkerheten og øke trygghetsfølelsen.

8. Kundekommunikasjon

Bildelink

 

Det å vise at man er engasjert og interessert i kundenes ve og vell er viktig, spesielt med tanke på å skape kundetilfredshet. For å skape god kundekommunikasjon er det viktig at det ikke bare blir et kortvarig “stunt”, men sørge for å følge opp kundehenvendelser til enhver tid. Samtidig kan det være lurt å informere om ukentlige tilbud, kampanjer og nye produkter. E-postmarkedsføring er en fin form for kundekommunikasjon. E-postene bør være personlige, relevante og regelmessige, for å få mest mulig ut av markedsføringen.

Samtidig handler det om å møte kunden der den er og da vil jeg si at Facebook er en utmerket kanal, tilrettelagt for god kundekommunikasjon. Facebook gir f.eks mulighet til å svare kundene over chat. Det er viktig å svare på alle henvendelser, positive som negative, for å unngå utilfredse kunder.

Det viktigste av alt er å sørge for at kanalene som benyttes til kundekommunikasjon ikke leverer spam og lite relevant informasjon. Det kan føre til at kundekommunikasjonen får motsatt effekt av det man ønsker. Tipset er å kommunisere med jevne mellomrom, å finne en fin balanse mellom spam og tilstrekkelig med informasjon.

9. Priser og utmerkelser

Vis at du er stolt av nettbutikken din og fremhev priser du har vunnet til kundene. Det kan støtte opp under troverdigheten og ikke minst omdømme til nettbutikken. Klarer du å skape et godt omdømme, vil du kunne dra nytte av mange positive fordeler. Det å synliggjøre eventuelle priser eller utmerkelser, kan også styrke nettbutikkens konkurranseposisjon i markedet.

10. Konsept og strategi

Er bedriften din konsekvent med tanke på hvilke visjon, strategi og målgruppe den retter seg mot? En tydelig retning og strategi for hva din nettbutikk ønsker å være eller bli, er viktig for å kunne vokse og sette spor i forbrukernes bevissthet. Nettbutikkens konsept bør være helhetlig og gjennomtenkt, slik vil du forenkle jobben knyttet til kundekommunikasjon og forsterke posisjonen i markedet. Det handler om å kunne gi kundene et klart bilde av nettbutikkens konsept og visjon, for å senke kundens tvil om hva nettbutikken egentlig står for.

Til ettertanke…

I dag finnes det utallige mange nettbutikker og forbrukerne blir stadig mer bevisst sine behov. Det er ikke lenger like lett å få kunden til siste steg av kjøpsprosessen, nemlig konverteringen som f.eks et gjennomført salg. Forbrukerne ser seg lei av “masete” markedsføring og cluet er å finne en annen inngangsdør for å skape oppmerksomhet.

Jan Ove Torsvik, gründeren bak konverteringsbloggen, mener at det gjelder å tenke som kunden og ikke som en markedsfører. Han mener at mange markedsførere ofte glemmer hva som egentlig er behovet til kunden, i det de forviller seg inn i strategier og verktøy. Da vil du ikke kunne treffe med budskapet og heller ikke lage en god kundereise, presiserte Torsvik under sitt foredrag for studentene i emne Digital markedsføring.

De 10 rådene som er nevnt er kun et forslag til hvordan du kan sørge for å forbedre ditt nettsted. Det er et utgangspunkt for hva som kan være lurt å tenke på når man skal gå i gang med optimaliseringen av nettstedet. Neste blogginnlegg vil ta for seg et eksempel på vurdering av en nettbutikk.

Dersom du har noen råd du ønsker å tilføye, vil jeg gjerne høre hva du tenker.

 

/ Stine Skalleberg

 

Kilder:

Crazyegg.com – 10 Ways to Speed Up Your Website – and Improve Conversion by 7%

Wikipedia.org – Reputation system

Del innlegget på sosiale medier

2 Comment

  1. […] I disse videoene vurderer jeg nettbutikken til den kjente kleskjeden Cubus. Grunnlaget for vurderingen av nettbutikken er 10 punkter, utviklet av vår foreleser Karl Philip Lund, som du kan lese mer om her. […]

  2. […] Vil du lær mer om hvordan du kan unngå at nettsiden din havner i bunken med uprofesjonelle og dårlige nettsider ? Jeg har også skrevet et eget blogginnlegg om hvordan du kan bli best på nett og du kan lese innlegget her. […]

Legg igjen en kommentar