AdWords: Annonsering på søk

AdWords kan gi store fordeler og bruken av slikt verktøy kan føre til at din bedrift øker synligheten på nett. Det finnes mange ulike annonseformat å velge mellom, men i dette blogginnlegget vil jeg guide deg gjennom hvordan du kan ta i bruk annonsering på søk. Det er et enkelt annonseformat, som kan gi deg store fordeler i fremtiden. Google-søkeannonser kan være et vendepunkt i kampen om å nå ut til potensielle kunder. De kan føre til større salg på nett og i fysisk butikk, telefonsamtaler, nye kunder og økt merkevarebevissthet.

Hvordan sette opp en kampanje?

Skjermbilde

Elementene som må være på plass i oppstartsfasen av en eller flere kampanjer er: organisering av annonser, nøkkelord og annonsegrupper inn i effektive kampanjer som treffer rett publikum. Det er en fordel å ha overblikk over kontoen sin og ikke minst hva slags mål du har satt deg, for å forenkle organiseringen. Nøkkelord er svært essensielt, fordi det er viktig å vite hvilke søk som trigger dine annonser. Her tilbyr AdWords et verktøy kalt nøkkelord-match. Verktøyet hjelper deg med å bestemme hvilken match av nøkkelord du vil satse på. Mitt tips er å prøve å feile, test ut ulike nøkkelord og funksjoner. Følg utvikling underveis og mål resultatene i et analyseverktøy som for eksempel Google Analytics.

Det er viktig å ha et mål for annonseringen, for å i etterkant kunne se om målet er nådd. Målene som settes bør være presise og håndfaste, slik at du som annonsør hele tiden er klar over hva du ønsker å oppnå. For å kunne oppnå ønsket posisjon på Google søk, må man innhente kvalitetspoeng. For å sanke inn poeng, må du sørge for at annonsen samsvarer med det du har å tilby på din landingsside. Det er viktig å tenke over hvilke nøkkelord du benytter deg av, hva slags annonsegrupper du har satt opp og sist men ikke minst hva du ønsker å oppnå med annonsen. Sørg for å finne den røde tråden.

Annonseposisjon og ranking

Skjermbilde

Annonseposisjon er i hvilken rekkefølge din annonse kommer opp i Google søk. Alt handler om hvilken rangering dine annonser har i auksjonen. Det er en kamp om de øverste plassene i søkeresultatet og Google gir kun plass til normalt tre annonser på en side. For å nå en høyere posisjon, gjelder det å forbedre sitt bud og komponentene knyttet til kvalitetsscoren. Kvalitetsscore måles ut ifra blant annet annonseteksten og landingssiden som brukeren havner på når den søker. Dog er det viktig å være klar over at selv om dine konkurrenter har et høyere bud, kan du allikevel kapre den øverste posisjonen med et lavere bud. Du må da sørge for å ta i bruk høyst relevante nøkkelord, annonser og annonseutvidelser.

Dynamiske søkeannonser

Dynamisk søkeannonser kan være en suksess for din bedrift, spesielt hvis du ønsker variasjon i din annonse. Annonseformatet baserer seg på nettstedets innhold til enhver tid, ved å benytte nettstedet aktivt til målretting av annonser og for å fylle ut hull i søkeord-baserte kampanjer. Det gjør at du ikke har behov for lister med nøkkelord eller landingssider. Bedrifter med en bra utviklet nettside eller et stort varelager, kan dra nytte av et slikt annonseformat. Dynamiske søkeannonser er både tidsbesparende, kontinuerlig automatisk oppdatert til dine annonser, viser relevante dynamiske overskrifter for hvert individuelt søk, kontrollerer kampanjen din og fanger økt trafikk.

Skjermbilde

Skjermbilde

Viktigheten av å målrette annonser mot kunder, gjør annonseformen mer relevant. Hvert søk en forbruker foretar gir en mulighet for markedsførere til å påvirke forbrukernes avgjørelser og preferanser. Dette er kun en av de mulige annonseformatene innen søk, det finnes også tekstannonser og produktoppføringsannonser eller shoppingannonse. Sistnevnte annonseformater kan bli vist samtidig i Google søk, dersom de er relevante. Det gjør at du kan doble rekkevidden for et søk.

Eksempel på tekst- og shoppingannonse:

Skjermbilde

Annonseutvideleser: tilpass annonsen til dine kunder

Skjermbilde

Annonseutvidelser baserer seg på å legge til relevant informasjon på din annonse. Det finnes ulike typer formater og du bør velge ut ifra hva som er viktig for akkurat din annonse. Ifølge Google gir annonseutvidelser en større grunn til å klikke på din annonse. Tilleggsinformasjon kan gjøre din annonse mer synlig og vil gi deg et større utbytte, noe Google kaller for ROI (return of investment). Annonseutvidelser påfører ingen ekstra kostander for din annonse, du vil kun betale per klikk (CPC). De som har flest og mest relevante utvidelser kommer til å vinne, fordi Google ser på utvidelser når de skal kalkulere annonserangering.

For å lettere forstå nyttigheten av annonseutvidelser vil jeg illustrerer det med et eksempel: Tenk deg at du eier en leketøysbutikk på Sørlandet og du ønsker å tiltrekke deg lokale kunder, samt sommerturister. Annonseutvidelser som da kan være relevant å ta i bruk er f.eks lokasjon og Google My Business.

Lokasjon og Google My Business

Skjermbilde

Lokasjon gir leketøysbutikken større mulighet for å nå sitt mål, fordi da vil annonsen bestå av sitelinks med butikkadresse, telefonnummer og kart. Annonsen vil oppmuntre folk til å besøke din fysiske butikk, i tillegg til at det viser seg å gi en gjennomsnittlig økning på 10% i klikkfrekvens. Utvidelsen settes opp ved bruk av Google My Business for å administrere butikkens adresse. Google My Business er gratis og det gjør at din bedrift vil være synlig for alle kampanjer eller annonsegrupper på Google. Fordelen ved bruk av et slikt verktøy, er at det blant annet gir deg mulighet til å få innsikt i kundene. Kundeinnsikt er i dag blitt viktigere enn noen gang, da forbrukerne får stadig høyere forventinger om at du er der de er.

Skjermbilde

Landingsside og kvalitet

En viktig komponent ved bruk av AdWords er landingssiden. Det handler om å utarbeide en landingsside som brukerne får lyst til å besøke og bruke tid på. Innhold, transparens og troverdighet, og lett å navigere på er fire elementer som er viktig å ta i betraktning. Innholdet må være relevant og samsvare med annonsen. Landingssiden må være oversiktlig og ryddig, slik at det er lett for brukerne å finne informasjonen de leter etter. En annen viktig komponent, som bør tas hensyn til er mobilvennlighet. Det er viktig å gjøre landingssiden mobilvennlig, slik at brukerne enkelt kan gjennomføre transaksjoner eller andre handlinger på mobilen. Ifølge Google har 56% av smarttelefonbrukere søkt på mobilen etter å ha sette en annonse. Det er med på å understreke viktigheten av mobilvennlig nettside.

Konklusjon

Annonsering på søk er en enkel vei til å oppnå økt synlighet på Google, hvis det gjøres på riktig måte. Det gjelder å følge med i timen, hele tiden holde seg oppdatert på hva som gir resultater og hva som eventuelt må endres på. Det er viktig å ha brukerne i sentrum og utvikle kampanjer eller annonsegrupper etter brukernes søkehistorikk. Ikke skyt i blinde, men sørg for å benytte annonseutvidelser som vil føre til at du blir tilstede i forbrukernes mikroøyeblikk. Prøv deg frem og hvem vet kanskje din bedrift blir den neste til å nå pallen på Googles søkeresultatside.

 

/ Stine Skalleberg

 

Kilder:

Google – About Dynamic Search Ads

Google partners – Search Advertising exam guide

Think With Google – mobile planet

 

Del innlegget på sosiale medier

7 comments on “AdWords: Annonsering på søk”

  1. James sier:

    Great and detailed review of adwords search! It gives great resources and tips to start using the «must-have» tool for any online business!
    Thanks for the great work!

    1. stineskalleberg sier:

      Thanks James! I appreciate that yo comment my post and I am glad that you find it interesting.

  2. Maria Julsen sier:

    Utrolig bra skrevet innlegg, lærte mye av å lese det 😀 Ganske interessant hvor mye søkeannonsering i Adwords faktisk kan hjelpe bedrifter å øke synligheten sin og igjen salget 😀

    1. stineskalleberg sier:

      Tusen takk Maria! 🙂 Ja det er et bra system som gir markedsføringen en ekstra verdi 🙂

  3. Tilbaketråkk: My Homepage

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *