Dette blir viktig i 2017 ifølge Creuna

I går ble det arrangert frokostseminar hos mediebyrået Creuna, hvor de holdt foredrag om hva de mener blir viktige digitale trender i 2017. Det ble trukket frem en mengde spennende temaer og jeg vil i dette blogginnlegget prøve å trekke ut de viktigste tingene som det er verdt å la seg bemerke i 2017.

Online-komponering av musikk

Det første som ble tatt opp under frokostseminaret hos Creuna (19 januar) var kopiering av musikk ved bruk av algoritmer. Erik Norman Hansen, som er markedsdirektør i Creuna fortalte om en ny tjeneste som ved bruk av algoritmer komponerer musikken din i sanntid. Tjenesten går under navnet Mubert og er verdens første online musikk-komponist.

Kunstig intelligens

Markedsdirektøren snakket om kunstig intelligens og hvordan det blir brukt i et standup-komedieteater i Barcelona. Showet er gratis, men det er integrert små skjermer med kamera foran hvert publikum, som gjør det mulig å se om de smiler eller ler. Konseptet er dermed bygget på ”pay per laugh”. (se video her )

Markedsdirektøren påpekte at fremtiden vil være preget av kunstig intelligens og at tredene går i retning av å benytte kunstig intelligens for å drive innsiktsarbeid. Det vil også ifølge han bli stadig mer bruk av algoritmer i de dataene vi har tilgjengelig, for å gi oss innsikten vi trenger om våre brukere i sanntid.

Less is more-markedsføring – postkassa er stengt

Markedsdirektøren tror og håper på at 2017 blir året hvor vi ser slutten på at markedsføring bygger på en strategi om å pumpe ut mest mulig i alle mulige kanaler. Han mener at vi i år ser et skifte her, og at vi kommer til å benytte oss av kunstig intelligens og andre typer strategier for å nå frem til brukerne og skape verdi i tjenestene og de produktene som tilbys.

Innbyggertjenester og læringsteknologi

Silje Storhaug som er seniorkonsulent i Creuna snakket om innbyggertjenester og læringsteknologi under dagens frokostseminar. Hun trakk blant annet frem public service, som handler om å skape effektive og attraktive tjenester for mannen i gata. Seniorkonsulenten trakk også linjer til politikken. Flere politiske partier tar digitaliseringen opp på toppagendaen og det lages digitaliseringsstrategier i fleng, men det er for mye snakk og for lang avstand fra ord til handling, sa Storhaug. Det forventes en annen oppskrift og Creuna vil hjelpe til med denne.

Automatisering og teknologiske grensesnitt

Creuna mener at automatisering blir en viktig del av 2017 og at automatisert dialogpregede interaksjoner vil kunne brukes for å bedre tjenestene og effektivisere tjenestetilbudet. Teknologi muliggjør nye måter å interagere på og et godt eksempel på det er Iphone´s Siri og Amazon sin Alexa. Dette er eksempler på at vi er i ferd med å ta tilbake dialogen som kommunikasjonsform, samtidig som vi effektiviserer. Creuna mener spesielt at det offentlige må svare på andre dialogformer som er tilpasset teknologien, det vil si mindre papir og mer automatikk.

Samtidig ble det trukket frem ulike chatte-funksjoner og en av dem var Kolumbus Chatbox, som er en chatte-funksjon via Facebook knyttet til kollektivtrafikken i Stavanger (Stavangers Ruter). Denne gjør det mulig å effektivisere områder som tradisjonelt får mye henvendelser, og kundesenteret kan heller fokusere på å svare på mer spesifiserte henvendelser. Slike chatte-funksjoner er utviklet i mange bransjer og tar ifølge Creuna større ansvar innenfor organisasjoners virksomhet fremover.

Skjermbilde

Tjenesteytere må endre seg for å kunne skape de beste opplevelsene, mener seniorkonsulent i Creuna. Det handler om at vi må ha en helhetlig tilnærming til kundereisen og sørge for at kundene ikke faller av mellom kontaktpunktene. Vi må også sørge for at vi ser et kontaktpunkt som en del av en større helhet, og de betyr at siloene må bort.

Det ble også trukket frem en modell for hvordan man skal gjøre brukerne og de ansatte til helter. Modern Agile modellen er basert på fire prinsipper:

  1. Skape helter
  2. Eksperimentere og lære raskt
  3. Levere verdi forløpende
  4. Gjøre det trygt å feile

Modellen fungerer slik at det ene fører til det andre, og det vil si at når du har klart å gjøre dine ansatte om til helter. Da vil de eksperimentere og lære raskt. Det er da viktig å gjøre det trygt å feile, fordi det vil føre til at de leverer verdi fortløpende.

API-strategi  

Seniorkonsulenten i Creuna trakk også frem at man må få på plass en API-strategi. Det handler om å ha et bevisst forhold til tilgjengeliggjøring både av data og av tjenestene i API-er som gjør det mulig for kundene eller partnere å koble seg mot, konsumere, men også berike eller bygge videre på data eller tjenester som virksomheten har. Senior konsulenten avsluttet sitt innlegg med å si at hvis ikke du har API strategi, er det på tide å tenke på det nå i 2017.

Merkevareopplevelse

Haldor Hårvik, Creunas direktør innen merkevarebygging snakket om merkevareopplevelse og det å skape en ”fame” rundt merkevaren. ”Fame” kommer ifølge han til å bli et tiltakende fenomen og utviklingen går i retning av at folk velger ”fame” før andre ting. Han mener det kan være en ekstremt profitabel business for dem som skaper merkevaren. Han fremhevet også viktigheten av å skape en sterk merkevare og ikke bare velge det som fungerer, men faktisk skape noe som gir et inntrykk i verden.

CMO-avlæring og tillit

Hårvik mener at dersom vi skal forstå det digitale skifte så må vi glemme mange feil. Med det mener han at skal vi bli flinkere til å komme videre må vi kaste ut noe av det gamle som er galt. Vi må ifølge han ha mer hurtighet og vi må kunne lære og samhandle med andre mennesker og kunder.

Samtidig påpekte Hårvik at tillit er en god del av kapitalen i Norge, som er viktig å verne om i samfunnet. Det grønne skifte er blant annet mulig, fordi vi har høy tillit til samfunnet vårt. Denne tilliten er viktig å verne om, fordi den kan gi oss fortrinn i den digitale utviklingen.

 

/ Stine Skalleberg

Del innlegget på sosiale medier

4 comments on “Dette blir viktig i 2017 ifølge Creuna”

  1. Veldig interessant innlegg Stine! Det gir en god oversikt over de ulike trendene og det blir spennende å se om alt dette vil komme- og ikke minst i hvilken form 🙂
    – Amanda

    1. stineskalleberg sier:

      Tusen takk Amanda! Ja fremtiden er usikker og det blir spennende å se hva som får størst betydning 🙂

  2. Kult at du fikk med deg et slikt frokostseminar Stine! Det er kjekt å se hva de som har litt peiling på det mener blir viktig det kommende året, da det selvfølgelig også kan ha betydning for oss. Interessant at du skrevet innlegg om akkurat dette 🙂
    – Kim-André

    1. stineskalleberg sier:

      Tusen takk Kim André! Det var veldig spennende og er glad for at du synes innlegget var nyttig 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *