Digital markedsføring

Facebook: innsikt som pådriver for suksess

Dette er et blogginnlegg om hvor viktig det er med god innsikt i ditt marked, publikum og muligheter når du benytter deg av Facebook, Instagram og generelt andre sosiale medier kanaler som markedsføringskanaler.

Det er bortkastet annonsekroner, dersom man bare kjører på med annonsering uten og egentlig vite hva disse annonsekronene gir av verdi tilbake til din bedrift. Vi kaller det ROI, return of investment.

Det er her innsikten kommer inn. Har du full kontroll over ditt publikum, hvilke kunder som faktisk er av interesse å snakke med og hvor du når dem, ja da har du et godt utgangspunkt. Hvis svaret her er nei, da har du noe å jobbe med. Det er ikke nok å finne på et godt kampanjekonsept, dersom du ikke har snøring på hvem du vil nå med ditt budskap. Du kan se på det som å putte penger i en kasse, du egentlig ikke vet hvor blir av.

Facebook er et fantastisk medium for markedsføring og merkevarebygging for din bedrift, men ikke hvis det benyttes feil! Når du leser dette tenker du kanskje, men hva er feil og hva er riktig i denne enorme SoMe verdenen. Svaret er ofte at det er bransjeavhengig, men noe som er helt gjeldende for alle er at innsikt er nødvendig i hvilke som helst tilfelle.

Derfor dette blogginnlegget om hvor du faktisk kan finne denne innsikten som du er nødt til å bygge dine kampanjer på. Facebook byr på et stort knippe med data og det er verdifull informasjon som du kan benytte til din fordel. Frustrasjonen kommer ofte når man ikke vet hvor all den dataen befinner seg. Denne frustrasjonen skal jeg nå prøve å lette litt på.

Steg 1 i datainnsamlingen

Facebook har noe som heter Facebook IQ, et senter med alt du trenger å vite om din Facebook og Instagram annonsering. Det er her du kan hente tips og triks, suksesshistoriene og det viktigste av alt INNSIKT. Innsikten du kan hente ut der, gjør at du allerede i dag kan begynne å bygge mer effektive og målrettede kampanjer.

Når det er sagt, er dette informasjon som kan være nyttig å hente inn etter at du først har utforsket din egen business manager konto. I din business manager konto har du noe som heter “Analytics” under “Målinger og rapporter” i drop down menyen. Analytics funksjonen gir deg  muligheten til å få et helhetlig overblikk over bedriftssidens aktivitet. Funksjonen inneholder også mulighet for å lage egendefinerte dashbord som kan være mer detaljert på det du anser som viktig for din bedrift.

Analytics gir deg blant annet innsikt i dine følgeres alder, kjønn, demografi og handlinger på siden. Du får også en oversikt over hvilke innlegg som har gått best basert på flest reaksjoner, kommentarer og delinger.

Innsikten du får i “Analytics” kan benyttes til å utarbeide kampanjer basert på suksessfaktorer som du finner frem til i innsikten. Hva har fungert tidligere, hvilke mennesker er det du snakker mest til, er det ungdom eller etablerte voksne, hvor i verden er majoriteten av følgerne dine. Still deg disse spørsmålene når du nå skal sette opp neste kampanje i business manager.

20 Shifts for 2020

What can you do today to secure relevance and growth tomorrow? Explore the future in "20 Shifts for 2020" https://www.facebook.com/iq/series/2020

Publisert av Facebook IQ Mandag 20. november 2017

Steg 2 i datainnsamlingen → utforsk

Utforskning er viktig i den tidsalderen vi befinner oss i. Det nytter ikke sitte på pinebenken og ikke la seg utfordre med nye løsninger. Man må være frempå og interessert i å utforske mulighetene der ute. Facebook kaller det “Cross border insights finder”, et verktøy for å utforske muligheter utover ditt eget market. Man kan sammenligne landinnsikt fra kampanjedataene for å utforske nye vekstmuligheter over hele verden.

Skjermbilde

Publikum og annonseinnsikt

Facebook IQ tilbyr også rykende fersk innsikt i ulike publikum og annonseinnsikt. Publikumsinnsikten gjør det mulig til enhver tid å være oppdatert på hva som rører seg i Facebook universet. Det samme gjelder for annonseinnsikt, her får du innsikt i hvordan du kan tilpasse annonsene dine etter hva som vil gi best resultater.

Avslutningsvis vil jeg oppfordre alle til å bruke Facebook sine studier, ressurser og verktøy som hjelp til å forstå publikummet ditt bedre og utvikle kampanjer som resonerer med de menneskene du vil nå.

 

/ Stine Skalleberg

 

Vil du lese mer om Facebook annonsering, ta en titt her da vell 👋🏻

Kilder:

Facebook IQ

Facebook: Cross border insights finder  

Facebook: Advertising insights

Facebook: People insights

Facebook: Insights to go 

Del innlegget på sosiale medier

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *