Facebooks utviklerkonferanse: Messenger Bots

Facebooks årlige utviklerkonferanse F8 ble holdt 18. og 19.april. Det er en konferanse der de inviterer utviklere fra hele verden til å snakke om sine erfaringer og “best practice” rundt nye digitale tjenester. Jeg vil i dette blogginnlegget gi deg et sammendrag fra live-sendingen “Let’s Chat About Bots”. Facebook inviterte fire utviklere av Facebook Messenger Bots. De delte noen av sine hemmeligheter bak suksessen med bruken av denne nye tjenesten.

En av grunnene til at Messenger er så suksessfull, er dens store økosystem av robot-plattformer. Det gjør det veldig enkelt for hvem som helst å bygge en robot på Messenger. Det er en unik mulighet for din bedrift til å skape gode relasjoner med kunder over en app som har høy brukerstatus blant mange forbrukere.

Snaptravel: En ny og enklere hotellbooking

Skjermbilde Facebook

En av utviklerne som var til stede under F8 var Hussein Fazal, oppfinneren av Snaptravel. Hovedfunksjonen til roboten er at den finner hotellrom for deg og du kan booke direkte gjennom Messenger boten. Snaptravel finner det perfekte hotellet knyttet til dine preferanser eller hvis du ikke har noen preferanser finner den også mange gode forslag til hotell i det område du ønsker.

Denne tjenesten har blitt en suksess med en inntekt på over 1 million dollar og en månedlig vekst på 20%. Snaptravel er en kombinasjon av robot og menneske, tilpasset for enhver situasjon med brukergrensesnitt i fokus. For å skaffe brukere til denne fantastiske tjenesten, ble det benyttet annonsering i alle mulige former. Både Facebook, Google og e-post.

På Facebook benyttet de blant annet et klassisk “få 10 og gi 10” program. Det vil si at du inviterer noen til å bruke Snaptravel, hvor de vil spare 10% på sitt hotell og du sparer 10% på den totale bookingen. Det var noe som funket veldig bra, fordi når du er på Messenger kan du bare klikke del til alle dine venner. Det er slik vi får god henvisningstrafikk, fortalte Fazal.

De beste tipsene fra Snaptravel

Snaptravel benytter A/B testing ukentlig, fordi det finnes utallige mange måter å følge opp de som ser på et hotell og ikke booker. De kan f.eks sende en melding på Messenger, ved å fortelle at hotellet snart et fullt, at prisene kommer til å endre seg eller tilby fri kansellering.

Meldingen kan enten være kort eller lang, det kan være å sende en form for vitser eller 10% rabattkuponger. Det som testes er meldingens relasjon med brukeren, innholdet og tonen på meldingen. En slik type A/B testing har faktisk en stor innvirkning på konverteringsraten, understreket Fazal.

Epytom Stylist: Få motetips levert via Messenger

Skjermbilde Facebook

Anastasia Sartan er kvinnen bak den unike tjenesten Epytom Stylist. Epytom er en robot som sender daglige anbefalinger om mote og antrekk på Facebook Messenger. Denne tjenesten ble opprinnelig utviklet for å løse noe av problemet med e-handel i motebransjen. Sartan og resten av teamet startet ved å benytte seg av blant annet Chatfuel, som er en av de enkleste plattformene for å bygge en Messenger robot uten bruk av koding.

Innen moteverdens e-handel er det et stort problem tilknyttet det å få kundene til å returnere. Eksisterende løsninger som e-postmarkedsføring og remarketing er ikke bra nok, hvor åpningsraten på e-post kun er rundt 17%, understreket Sartan. Facebook Messenger Bots har skapt en unik mulighet til å style brukere en etter en, samt bygge gode relasjoner og tillit.

Telefonica med chatboten Aura

Telefonica er verdens eldste teleselskap med hele 93 år i bransjen. Chema Alonso, sjefredaktør i Telefonica deltok også på Facebooks utviklerkonferanse. Han er en av utviklerne bak Aura, Telefonicas kognitive intelligente plattform. Aura gir alle kundene full kontroll over deres tjenester og dataene som genereres ved å bruke de.

Telefonica ville gi brukerne en måte å kommunisere med selskapet på, som kundene elsker. De ville ikke tvinge kundene til å bruke en spesifikk kanal. Telefonica forstod at de måtte være på de kanalene som kundene liker og Facebook Messenger Bots er en av de kanalene.

Movile og Chatclub

Mobile er et ledende globalt selskap innen utvikling av mobilinnhold og handelsplattformer. Selskap har utviklet en Messenger ChatClub som gjør det veldig enkelt for utgivere og kjendiser å kunne kommunisere med sitt publikum eller fans via Messenger.

Movile har bygd over tusen Bots for mange kjent merkevarer. Suksessen har vært stor og de har oppnådd 2 millioner fans på de sidene som er knyttet til selskapet. De har sett hvordan Messenger ChatClub kan erstatte andre kanaler, hvor bevaring av kunder er mye høyere på Messenger ChatClub enn vanlige apper.

Ved bruk av ChatClub er det viktig å hele tiden tenke relevant og godt innhold for de brukerne du ønsker å kommunisere med. Ifølge Felipe Bernal, produksjons-innovatør i Movile og leder for temaet som har utviklet ChatClub, prøver de å gjøre ChatClub så interaktiv som mulig. De benytter tjenesten som om det skulle vært en app fra merkevaren til sluttbrukeren. Det er viktig å bygge en god relasjon mellom merkevaren, kjendisen og sluttbrukeren, understreket Bernal under Facebooks utviklerkonferanse.

De beste tipsene fra prosjektet med ChatClub

Det viktigste tipset som Bernal utpekte under konferansen var å matche relasjonen av samtalen. Det å bygge relevant og godt innhold som samsvarer med samtalen. Han påpekte også viktigheten med å tenke over at roboter er noe nytt, så du må kunne lære publikummet hvordan de skal bruke den. Når de kan snakke til roboten og hva de kan spør den om. Tenk hele tiden opplevelse for sluttbrukeren i utviklingsfasen, avsluttet Bernal.

 

Du kan se live-sendingen om Messenger Bots fra Facebooks utviklerkonferanse 2017, her.

/ Stine Skalleberg

 

Del innlegget på sosiale medier

Legg igjen en kommentar