Fremtidens kommunikasjonsfokus og veien videre

Hva karakteriserer effektiv kommunikasjon i fremtiden? Hvem vet hva som står for tur om 2 år ? Utviklingen går fort og det gjelder å følge med i hver eneste sving. Gjør du ikke det kan du risikere å stå igjen på perrongen når toget med konkurrentene dine er gått.

Dette har vi hørt mange ganger og er ikke akkurat en ny teori eller tanke, men problemet er ofte at alt for mange virksomheter ikke evner å se muligheter. Mulighetene i dagens digitale utvikling og hvordan benytte disse mest effektivt.

I dette blogginnlegget tar jeg for meg fremtidsutsikten til effektiv kommunikasjon og hva som vil få gjennomslagskraft fremover. Hva må til og hvordan – det er nøkkelord som har stor betydning. Avslutningsvis vil jeg peke ut veien videre med denne bloggen.

Lytt til de riktige personene

Femtiden spår mer makt hos konsumenten. Som leverandør av produkt eller tjeneste, må du innse at kunden får større forbrukermakt og har et hav av muligheter. Da gjelder det å få kunden til å velge akkurat deg og din virksomhet. Hvordan? Det finnes ikke et enkelt svar på det, men en av de mest sentrale tingene er å lytte og å observere. Vet du ikke hva kundene dine ønsker eller er på utkikk etter, stagnerer du fort i lite presise antakelser. Jeg liker å sette denne tilnærmingen inn i kontekst med Googles begrep mikroøyeblikk (les mer om det her).

Skap det kunden ønsker og lever på dens premisser, da vil du få fornøyde kunder. Fornøyde kunder som blir trofaste og gunstige. Hva er vell bedre enn det? Forutsigbarhet i et ellers svært usikkert marked.

Skap innhold som leverer

Det nytter ikke produsere innhold i blinde, det må være presist og kundeorientert. Forbrukerne blir mer og mer kresne, og opptatt av innhold som har verdi for dem. Da blir det viktigere med innhold som treffer på det forbrukeren ønsker seg.

Presist innhold som er målrettet mot dine kunder er nøkkelen til suksess. Hvordan ? Ta utgangspunkt i utsagnet over – lytt til de riktige personene.

Benytt riktige kanaler

Innholdet skal også distribueres og da er det essensielt å velge kanaler med omhu. Hvor er kundene dine og hvor vil du få størst rekkevidde og frekvens. Er Facebook fremtidens dominerende markedsplass? Mange vil si ja, fordi det er her pengene ligger og her forbrukerne bruker mest tid.

Uansett hvilke kanal forbrukerne dine bruker, vær obs og sett inn støtet der du mener det er mest gunstig. Ikke havn i fella med å satse alle markedsføringskronene på det du tror er riktig. Det gjelder å gjennomføre nok analyser i forkant, slik du vet hvilke kanaler som gir deg best utbytte.

Veien videre for denne bloggen

Jeg er nå ferdig med min spesialisering i digital markedsføring og på vei inn i mitt siste år på bachelorgraden PR og samfunnspåvirkning. Dette semesteret blir mer rettet mot kommunikasjonsfagene og hvordan man kan kommunisere på en god måte. Selvom jeg nå er ferdig med emne digital markedsføring, føler jeg ikke at jeg er helt ferdig med alt det vi har lært. Jeg ønsker å bringe dette videre med meg inn i studietiden og i arbeidslivet.

Etter endt semester var jeg så heldig å få verdens morsomste jobb som digital markedsfører i Skihallen. Skihallen er et prosjekt som har pågått over flere år, hvor vi skal bygge verdens største innendørs skihall på 50 000 kvadratmeter kun et steinkast fra Oslo sentrum. Min nye jobb som digital markedsfører er urolig spennende og jeg er veldig takknemlig for å få muligheten til å bli en del av et så stort prosjekt.

Bloggen vil på igen måte legges ned, men det vil bli litt mindre aktivitet enn det dere er vant med. Jeg skal prøve å komme med noen nyttige artikler og dele det jeg ønsker å dele med dere, når jeg har mulighet. Bloggen vil derfor fremover bli en god blanding av digital markedsføring og kommunikasjon.

 

/ Stine Skalleberg

 

Del innlegget på sosiale medier

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *