Gjør suksess med e-postmarkedsføring

Internettmarkedsføring har kommet for å bli. Det er blitt enda viktigere å være tilstede på ulike plattformer for å nå frem til kundene. Mulighetene på internett er mange,  men det er her viktig å velge det som er best for deg. Velg etter hva din bedrifts nettsted ønsker å oppnå. Spør deg selv: Hva er målet med nettstedet? Det handler om å benytte markedsføringskronene effektivt. I dette blogginnlegget vil jeg hovedsakelig ta for meg e-postmarkedsføring som internettmarkedsføring. Det er en markedsaktivitet som vil gi ditt nettsted “value for money”, men det er viktig å vite hvordan man utnytter et slikt verktøy best mulig.

E-post gir resultater  

Bilde link

E-post blir mer populært og en av grunnene til det er fordi det virker. E-postmarkedsføring har stor gjennomslagskraft, men uten en gjennomgående strategi kan det ende med negative resultater. Å skyte i blinde er som regel ikke en effektiv strategi, fordi du vet aldri hvor du treffer. Det er viktig å ikke overøse folk med e-poster. For mange e-poster kan fort bli oppfattet som spam og mottakerne lar vær å åpne de. Det er da stor sjanse for at e-posten går direkte i søppelpost og din markedsføring resulterer i null verdi for mottaker. Dog skal det sies at hvis man er konsekvent i sin markedsføring på e-post, vil det være stor sannsynlighet for at det gir positive utslag. Ifølge inboundbloggen er:

E-postmarkedsføring, f.eks. i form av utsendelse av nyhetsbrev eller varslinger om nye innlegg på firmabloggen, den absolutt rimeligste formen for markedsføring. I tillegg er den 100% målbar.

Trekker vi linjer til bloggmarkedet er e-post også et bra verktøy for å holde leserne “varme”, mener Thomas Moen. Thomas Moen er en kjent blogger, markedsfører, foredragsholder og entreprenør. To ganger i året holder han kurs om blogging, samt at han gjennom sin egen blogg daglig kommer med gode tips til hvordan man kan forbedre bloggferdighetene sine. Moen er selv en flittig bruker av e-post til å sende ut nyhetsbrev til leserne sine. Han forteller på bloggen at det å gå fra en gang i måned til å sende ut e-post flere ganger i uken, har resultert i svært gunstige resultater. Ved å bytte e-post strategi fikk Moen mer “sultne” og engasjerte lesere, enn før. Se videobloggen hans her:

Nyhetsbrev på e-post

E-post er en fin inngangsport til kundene dine, med tanke på å informere dem om for eksempel ukens tilbud eller kommende kampanjer. E-post gir mulighet for å bygge gode kunderelasjoner, fordi du kan bygge opp en portefølje av kunder. Ved å tilby kundene som besøker ditt nettsted, å melde seg på nyhetsbrev kan du sørge for å bygge opp en liste over dine brukere.

Ifølge vår foreleser Karl Philip Lund er de mest effektive listene de du bygger selv. Det å kjøpe en ferdig komponert liste er dermed ikke å anbefale. Inboundbloggen mener at kjøpte lister som regel har dårlig kvalitet, de er ofte utdatert og det medfører at e-postene ikke kommer frem. Samtidig inneholder kjøpte e-post lister som regel generelle e-postadresser som for eksempel post@bedrift.no. Dette medfører at det blir vanskelig å nå frem til de personene som du vil skal lese nyhetsbrevet ditt, fordi det ifølge markedsføringsloven ikke er lov til å kommunisere til personifiserte e-postadresser.

Bilde link

Vær synlig på alle plattformer

Sørg for å benytte hver eneste mulighet til å samle inn e-poster fra kunder. Det er viktig å fortelle kunden hva du ønsker å tilføre av verdi til dem, gjennom e-postmarkedsføringen. Gi kunden noe som trigger den til å dele e-posten sin med deg. I kontakt med kunder er det strategisk lurt av deg å synliggjøre din e-post. Enten om det er konferanser, faktura sendinger, kataloger. Benytt deg av disse mulighetene til å trykke på e-posten din eller å samle inn e-poster. Det er ved slik kundekontakt stor sannsynlighet for du vil treffe kjernen av målgruppen din og disse er som oftest i større grad mottakelige for e-poster fra deg. De har allerede en interesse for bedriftens nettsted og er mer tilbøyelig for å åpne e-posten. En klar fordel som også bør tas i betraktning, er å tilpasse e-postene dine til mobil. Det er ikke noe nytt at vi i mange tilfeller åpner e-postene på mobilen og det er derfor spesielt viktig å sørge for mobilvennlige formater.

Sett brukeren i fokus

E-postmarkedsføring kan øke din konverteringsrate og føre til økt salg, men det er ikke bare konverteringer du får ut av e-postmarkedsføring. Synlighet på nett blir stadig viktigere også for omdømme og WOM – vareprat. Ved bruk av e-post som virkemiddel, kan du oppnå større grad av synlighet hos de brukerne du ønsker å være synlig for. Internettmarkedsføring med bruk av e-post åpner også opp muligheter for å sette brukeren i fokus. Du kan skreddersy e-postene etter brukernes preferanser og sørge for at du treffer kundene med verdifull informasjon. Tipset er å sette seg inn i brukerens situasjon og tenke “What’s in it for me?”, når man lager innhold på nett. Sett brukeren først og du kan oppnå å bli en digital vinner i 2017 (synlighetsblogge.no).

Hvis du ønsker å sette opp en funksjon for å samle inn e-poster på ditt nettsted anbefaler jeg deg å se denne videoen til Simen Ellevset. I videoen forklarer han steg for steg hvordan man setter opp en slik funksjon.

 

/ Stine Skalleberg

 

Kilder:

Markedspartner.no – 7 ideer til smart e-postmarkedsføring

Stammen.no – E-postmarkedsføring

Synlighetsbloggen.no  – 5 kjennetegn på digitale vinnere

Synlighetsbloggen.no  – E-post og nyhetsbrev

Thomasmoen.com – The power of keeping your audience warm

Del innlegget på sosiale medier

Legg igjen en kommentar