Hvordan lage gode «calls-to-action»?

Handlingsfremmende budskapet er veldig effektivt med tanke på å oppnå konverteringsmål for din nettside. En nettside har som regel et mål om å få de besøkende til å utføre en spesiell handling. For å oppnå målet er det viktig å tenke nøye gjennom hva som kan trigge besøkende til å gjøre akkurat det du ønsker. Det er ikke noe konkret fasitsvar på hva som kjennetegner gode “calls-to-action”, men det finnes “best practice”.

Calls-to-action i mange former

Det finnes mange ulike “calls-to-action”. Handlingene kan være alt fra å lære mer om produkter eller tjenester som tilbys på en nettside, påmelding til nyhetsbrev eller å be om et tilbud via et kontaktskjema. For å få de besøkende til å utføre handlingen, gjelder det å treffe med riktig budskap til riktig tid. Det hjelper svært lite dersom du bare pøser på med “calls-to-action” pop-ups, hvis brukeren ikke engang er interessert i handlingen som du ønsker at den skal foreta.

Det handler om å skape en interesse for det du vil at brukeren skal gjøre. Gjør brukeren nysgjerrig nok til å klikke på “call-to-action” knappen, fordi det du ønsker er å konvertere brukeren til en lead. Det må komme tydelig frem hvilke fordeler brukeren vil kunne få ved å gjennomføre ønsket handling. Gi brukeren en følelse av at du vil gi den en fordel, hvis h*n gir deg noe. Det kalles for gjensidighetsprinsippet, utviklet av Robert B. Cialdini. Prinsippet tilsier at du skal “gi og ta”, der du forplikter deg til gjenytelse av tjenester eller invitasjoner du har mottatt fra andre (Cialdini 2011, 42).

Hvorfor noen “calls-to-action” er effektive?

Tenk over følgende spørsmål: Har du noen gang lastet ned en tjeneste eller meldt deg på et nyhetsbrev på nett? Hvis svaret er ja, hva fikk deg til å gjøre det? I de fleste tilfeller er det effektiv bruk av “calls-to-action”. Det er ord som trigger lysten i oss til å fullføre en handling. Det kan være gratis prøveperioder, prosent avslag, rabattkuponger eller nyttig informasjon – for å nevne noe. Alle disse tilbudene skaper en ytre motivasjon hos oss forbrukere og gjør oss mer tilbøyelige til å utføre ønsket handling.

Ifølge HubSpot bloggen er det veldig viktig å guide besøkende gjennom kjøpsreisen ved bruk av strategiske “calls-to-action”. Hvis ikke er sjansen stor for å miste mange potensielle leads. Besøkende må til en viss grad “pushes” litt i riktig retning av det du ønsker. I dag er det utallige mange nettsider å velge mellom og konkurransen er høy. Derfor er det ikke godt nok å være en passiv selger, du må være på “hugge” i brukernes “reise” gjennom nettsiden.

Bruk av handlingsfremmende uttrykk

Det er viktig å være klar over at det er noen uttrykk som egner seg bedre enn andre når det kommet til “call-to-action” knappen. “Best practice” er å benytte uttrykk som gir brukeren en følelse av at det er til dens fordel. Eksempelvis: “lær mer”, “kom i gang”, “registrer deg i dag” og “les mer her”. Det gjelder å unngå uttrykk som gir brukeren en følelse av at nettsiden prøver å tvinge den til å gjøre noe. Uttrykk som f.eks “last ned”, “kjøp nå”, “bestill i dag” og “send inn”.

Knapphetsprinsippet: En viktig faktor

Ved bruk av “calls-to-action” er Cialdinis knapphetsprinsipp en effektiv faktor å spille på. Det handler om å skape en følelse av knapphet hos besøkende på nettsiden. Det kan være å tilby et spesielt tilbud kun i dag. Frykten for at dagens tilbud er bedre enn morgendagens, kan få folk til å fylle ut et skjema og sikre seg tilbudet mens de har muligheten. Med andre ord dette prinsippet påvirker hvordan vi vurderer verdien av noe (Cialdini 2011, 265).

Min egen blogg og nyhetsbrev som case-eksempel

Selv har jeg opprettet en “call-to-action” på bloggen. Det er en pop-up-funksjon som gir deg muligheten til å melde deg på nyhetsbrev. Fordelen med å melde seg på nyhetsbrevet kommer tydelig frem. Du vil kunne holde deg oppdatert på den digitale verden.

Skjermbilde

Påmeldingen til nyhetsbrevet popper opp når besøkende på bloggen har bladd halvveis ned på nettsiden eller inne på et blogginnlegg. Det med tanke på å “kapre” leserens oppmerksomhet før den forlater siden. Ifølge HubSpot bloggen viser også forskning at de fleste lesere bare får med seg 60% av artikkelen. Det er med på å understreke viktigheten av å ha “call-to-action” pop-up i midten av blogginnlegget, fremfor å ha det i bunnen.

 

/ Stine Skalleberg

 

Kilder:

Blog Red Website – 20+ Call-to-Action Tips for a Higher Performing Small Business Website

Blog HubSpot – 31 Call-to-Action Examples You Can’t Help But Click

Påvirkning og teori i praksis av Robert B. Cialdini. Utgave 2, 2011. Forlag: Abstrakt forlag AS.

Legg igjen en kommentar