Google Analytics: tips og triks

Er du klar over hva du egentlig måler av trafikk på ditt nettsted? Har du oversikt over hvor mange personer som besøker nettstedet daglig? Det finnes en rekke verktøy og rapporter for å måle trafikk på ditt nettsted, men det er viktig å vite hva du måler for å få noe ut av det. Dette semesteret har jeg vært så heldig å fått internship i kommunikasjonsavdelingen i Posten Norge, noe som har vært veldig lærerikt. I anledning internshipet fikk jeg delta på et Google Analytics kurs og i dette blogginnlegget vil jeg blant annet dele tips til hvordan man lettere kan lese og forstå tall i analyseverktøyet.

Hva er Google Analytics?

Skjermbilde

Google Analytics er et gratis verktøy for å analysere trafikk på ditt nettsted. Verktøyet viser deg alt fra antall sidevisninger, gjennomsnittlig øktvarighet, fluktfrekvens, konverteringer – for å nevne noe. Google Analytics gir deg med andre ord, verdifull informasjon om hva som foregår på nettstedet ditt. Hvem takker nei til et gratis verktøy som kan hjelpe deg med å skape en enda bedre nettside for dine brukere? Problemet er bare at uten innsikt i hva de ulike tallene betyr er det vanskelig å skulle jobbe videre med forbedringer eller å vite hva som allerede er bra. Et tips er å bryte ned tallene, sette tallene i kontekst og se på utviklingen over tid. Det er også viktig å ha et mål for hva man skal dra ut av tallene. Hva er det egentlig man skal benytte av det som kommer frem i rapportene? Sett deg klare mål for  hva du ønsker å oppnå og mål det opp i mot de tallene du får fremstilt i Analytics.

Hvorfor Google Analytics ?

Det å ha oversikt over hva som rører seg på ditt nettsted er utrolig verdifullt og viktig. Informasjonen du får fra Google Analytics rapportene kan du bruke til å utvikle og forbedre ditt nettsted etter brukernes prinsipper. Du kan gi de en bedre brukeropplevelse og sørge for at ditt nettsted tilfredsstiller kravene til brukeren. Hvor verdifullt er ikke informasjon som kan hjelpe deg til å optimalisere nettstedet ditt? Data om dine brukere blir stadig viktigere og har en enorm verdi, noe du kan du lese mer om i et tidligere innlegg her.

Det kan være lurt ta et par skritt tilbake når man skal begynne å måle. Med det mener jeg at man bør se på forretningsidé, mål, KPI  og andre mål som kan være essensielle for din bedrift. Analytics rapportene bør kontrolleres opp i mot det organisasjonen har som overordnet mål og strategier for sitt nettsted. Ved å ta et par skritt tilbake vet man hva skal måle i alle ledd og det vil forenkle arbeidet med å vite hvilke tall man skal analysere. Eksempelvis er det viktig å identifisere KPIer for å kunne måle suksess fra en nettside. Google Analytics gir også mulighet for å identifiser verdifulle segmenter, noe som kan være sentralt for en rekke bedrifter.

Overvåk atferden til dine brukere

Inne atferdskomponenten kan man se hvor brukerne kommer fra og hvilke sider det er høyest besøkstall på ditt nettsted. Om brukerne kommer direkte inn på ditt nettsted eller om de kommer via en annen side. I søkeboksen kan du søke på den spesifiserte siden du vil se aktivitet på. I mitt tilfelle har jeg søkt på “en innføring i Google AdWords”, slik kan jeg se blant annet antall sidevisninger på dette innlegget og fluktfrekvens. Det er to ting som er spesielt interessant for meg å se på, ettersom jeg ønsker mange sidevisninger og lav fluktfrekvens. Rapportene inne på “atferd” og “nettsideinnhold” gir mye viktig informasjon og denne informasjonen kan man bruke til å forbedre nettstedet aktivt basert på hva som er viktig for brukerne.

Skjermbilde

Segmentering i Google Analytics

Segmenter er basert på egenskaper ved en bruker og brukes for å filtrere dataene som vi ser i en rapport. Det finnes en lang rekke standard lenker i Analytics som for eksempel: mobiltrafikk, tablet trafikk og desktop. Disse kan slås av og på ved å klikke i segmentraden. En fordel med segmentering er at man kan tilpasse seg segmentene som egner seg best for ditt nettsted. Det gjør det mer kostnadseffektivt, fordi slik retter man seg kun mot de som er mest hensiktsmessig å treffe. Det kan settes opp segmenter på en rekke kriterier. Du kan eksempelvis lage et segment for mobiltrafikk, slik ser du hvor mange som besøker nettsiden din via mobil. Mobiltrafikk kan være veldig essensielt for mange nettsider og stadig mer med den digitale utviklingen.

For å sette opp et nytt segment trykker du på “+ legg til segment”, som vist på bilde nedenfor. Du kan velge om du vil legge til et helt nytt segment eller om du vil velge et fra den eksisterende listen. Dersom du velger å legge til et nytt segment, må du gi et navn på segmentet. Videre må du fylle inn menyen som vises på bilde nummer tre. Utfylling av menyen baserer seg på å lime inn URL lenkene. Når menyen er ferdig utfylt, er det viktig å lagre endringene. Det nye segmentet kan så legges inn i rapporten, for å få en større oversikt over tilpassede segmenter.

Skjermbilde

Skjermbilde

Skjermbilde

Dashbord og egendefinerte rapporter

Dashbord gjør det mulig å sette sammen data for å vise mye data på ett og samme sted. Det kan være maks tolv bokser med data på et dashbord, men det er en mulighet å lage flere dashbord hvor man grupperer data. Fordelen er at du kan dra inn forskjellig data i et dashbord og det gjør det enkelt å få oversikt over de dataene man har. En egendefinert rapport binder opp til en ting, men i dashbordet kan du hente opp fra 15 forskjellige sider.

Trykk inn på tilpass og videre inn på oversikt, for så å opprette et dashbord. Du velger selv hvor mange moduler du vil legge til og hvor komplisert du vil ha det. Et eksempel på et dashbord kan være å sette sammen en oversikt over hvor hvor mange brukere/sidevisninger man har og hvor brukerne som besøkte siden kom fra. Rapporter kan bygges så enkelt eller komplisert som man (nesten) vil. Det finnes mange forskjellige måter å lage tilpassede rapporter på. Du kan få veldig nyttige tilpassede rapporter med å betale for Google analytics Premium og det kan være hensiktsmessig om man har mange besøk. Da har man en del data å hente ut og de betalte løsningene er ofte bedre.

Opprette Dashbord: 

Skjermbilde

Skjermbilde

Skjermbilde

Opprette egendefinert rapport:

Skjermbilde

Skjermbilde

Hvordan dele og eksportere rapporter?

I Google Analytics finner du en e-post funksjon øverst på rapporten. Denne kan benyttes for å sende rapportene til for eksempel sjefen. Her er det viktig å sjekke tidsintervallet eller datoene, slik at man ikke sender tall fra januar hver dag. Inne på e-post funksjonen kan du velge hvilke dag og hvilke måned du skal sende den til, samt hvor lenge den skal være aktiv. Her er det en grense på 6 måneder aktiv tid. Hvis du skal sende den til noen andre enn deg selv kan det være lurt å sette seg selv på kopi, slik at du har oversikt over hva du sender. Hvis du har en tilpasset rapport eller dashbord så funker det ikke å dele lenken, fordi da er den din private. 

Håper du synes dette var nyttig og at du sitter igjen med en bredere forståelse av hvordan du kan unytte den verdifulle informasjonen man får i Google Analytics.

 

/ Stine Skalleberg

 

Kilde:

Distilled.net – Why You Should Use Google Analytics

Google Analytics kurs – Posten Norge

3 kommentarer til “Google Analytics: tips og triks”

  1. Tilbakeping: Google AdWords: Annonsering på søk

  2. Tusen takk for et nyttig innlegg, Stine ! Jeg lærte en del nye ting om Google Analytics og har opprettet nye segmenter og dashboard =) Analytics er et nyttig verktøy , både for å følge med på annonsekampanjer vi skal lage og analysere vår egen blogg for å få mer ut av denne .

Legg igjen en kommentar