SEO: seks tips til hvordan bli bedre på søkeoptimalisering

Søkeoptimalisering (SEO) har eksistert helt siden slutten av 90-tallet og er i dag fortsatt like aktuelt. I søkeoptimaliseringens barndom var fokuset på rigging av søkeord og fiksing av nettsteder. I dag har vi fått nye søkevaner og den digitale utviklingen har gjort Google mer avansert. Jeg vil i dette blogginnlegget presentere konkrete tips til hva som er viktig når man jobber med søkeoptimalisering. Innlegget er primært fokusert på gårsdagens gjesteforelesning, med besøk av Sigurd Bjurbeck, spesialist på søkeoptimalisering og Eivind Bodding, tidligere student i emne Digital markedsføring.

Hva er søkeoptimalisering?

“Et sett av tiltak og tilnærminger som resulterer i rangering og organisk/gratis trafikk fra Google”

(Sitat: Sigurd Bjurbeck)

Søkeoptimalisering (SEO) handler i bunn og grunn om å oppnå størst mulig organisk eller gratis trafikk til ditt nettsted. Mange stiller seg da spørsmålet: hvordan kan mitt nettsted bli det mest synlige på Google? Det er her tiltak og tilnærminger kommer inn og det gjelder å vite hva som bør iverksettes for å optimalisere nettstedet. Ønske om å bli det mest synlige nettstedet på Google, kan ikke oppfylles over natten. Det gjelder å jobbe strategisk over tid med både optimalisering og tilrettelegging med hensyn til Googles søkemotor.

6 konkrete tips til hvordan jobbe med søkeoptimalisering

Organisk trafikk er den trafikken som oppstår naturlig og er ikke er betalt eller satt inn. Den styres av et sett av algoritmer og regler, som rangerer søkeresulatlisten til Google. Dermed gjelder det å være bevisst på inntrykket av ditt nettsted. Metoder som gir god organisk rangering i Google er det å kunne tilby en tjeneste som er unik og ettertraktet, samt å levere innhold som brukerne liker og anbefaler – for å nevne noe. Første søkeresultatsiden på Google har ti plasser og det er en hard kamp om topp plassen.

1.Tilrettelegging og brukervennlighet

Ifølge Bjurbeck er det viktig for de som jobber med SEO, å koble brukerne sine opp mot det innholdet på internett som er mest relevant og som best svarer på det brukeren er ute etter. Det kan her trekkes linjer til begrepet mikroøyeblikk, hvor det er viktig for nettsteder å tenke at brukerne som oftest har en intensjon når de foretar et søk. Det handler da om å kunne tilfredsstille brukerens behov og sørge for å være tilstede i brukernes mikroøyeblikk (Les mer om mikroøyeblikk her). Mye av basisen i SEO er å være brukervennlig, understreket Bjurbeck.

Bjurbeck presenterte også et casestudie av Löpelabbet. Det er en nettbutikk som absolutt har forstått viktigheten av å ha en brukervennlig og bra designet nettside. De har filtervalg som gjør det veldig enkelt å sile ut de produktene du skal ha, samt at de er flinke til å produsere innhold som er relevant for de produktene som tilbys. Google liker Löpelabbet, fordi de svarer på mye av brukerens behov, mener Bjurbeck. Löpelabbet scorer høyt på organisk søk, fordi de lever opp til Googles prinsipp:

“Google skal koble brukere med innhold”

2. Innhold er selve hjørnesteinen

Innhold er viktig i SEO sammenheng, på grunn av kjøpsprosessen. Når innhold brukes på riktig måte erstatter den hjelpen man får i en butikk. Kjøpet blir enklere for potensielle kunder, fordi godt innhold vil gjøre det enklere for brukeren å finne ut av hvilket produkt som tilfredsstiller behovet best. Mye av ulempen med nettbutikk reduseres, fordi med innhold som gjør at produktene taler for seg får man erstattet mangelen på en ekspeditør som forteller deg om produktet. Det å ha relevant innhold som publikum etterspør øker også merkevarekjennskap, som igjen fører til mange positive synergieffekter, konstaterte Bjurbeck.

Relevant innhold er med andre ord sentralt for å tilfredsstille brukernes intensjon med et søk. Et verktøy som gir deg muligheten til å finne ut av hva kundene i ditt marked lurer på er Answer the public. Her kan du søke etter ulike ord og få en oversikt over hva brukerne lurer på knyttet til et spesielt ord eller tema. Dataen du får ved å ta i bruk verktøyet kan benyttes i optimaliseringen av innholdet på nettsiden din. Jeg søkte på ordet SEO og ut ifra bilde nedenfor tyder det på at mange vil vite mer om SEO.

 

Skjermbilde

 

3. Landingsside og hastighet

Lastehastighet påvirker brukeropplevelsen mye, understreket Bodding. Ifølge han bør ikke en nettside overstige mer enn tre sekunder i lastetid, fordi det vil føre til en ekstra byrde. Hvis nettsider er for treige, resulterer det ofte med at brukerne klikker seg vekk fra nettsiden og kanskje går over til konkurrenten. Samtidig er det viktig å være klar over at Google er svært opptatt av at brukerne skal finne relevante nettsider som gir de en god opplevelse, hvor kvalitet er sentralt.

Du kan enkelt finne ut av lesehastigheten til nettstedet ditt inne på Google Analytics eller på Google PageSpeed Insights. Bodding anbefaler å sjekke lastehastighet på både Analytics og PageSpeed, fordi da vil du få mer troverdige resultater. Samtidig som det er viktig å optimalisere lastehastighet, er det også relevant å gjøre det enkelt for Google å finne frem til alle sidene på nettstedet ditt. XML Sitemap er en slags kartfil man kan installere på nettsiden og det vil gi Google en helhetlig oversikt over hvilke sider som finnes på nettstedet ditt. En XML sitemap kan også installeres som en plugin i WordPress og slik vil det bli enklere for søkenettverk å se hele hele strukturen på nettstedet ditt og hente det mer effektivt.

  • Hvordan finne nettstedshastighet i Google Analytics:

Skjermbilde Google Analytics

  • Lastehastighet inne på Page Speed:

Skjermbilde PageSpeed

  • Installering av WordPress-plugin:

Skjermbilde WordPress

4. Mobilvennlig brukeropplevelse  

Mobilvennlige nettsider er i dag det jeg vil kalle et “must have”, fordi det meste av trafikken på nett foregår i dag på mobil. For å skaffe deg en bredere forståelse av hvorfor det er så viktig at nettstedet ditt er optimalisert for mobil, vil jeg råde deg til å gå inn på Google Analytics for å se hvor mange som sjekker nettstedet ditt via mobil. Grunnen til at mobilvennlig sider blir preferert, er fordi den er brukervennlig og vi har mobilen med oss over alt.

Skjermbilde Google Analytics

Test ut om ditt nettsted er mobilvennlig her.

5. Nøkkelord og lenkebygging

Keyword planner i AdWords bør benyttes for forsikre deg om at du bruker de mest relevante nøkkelordene knyttet til din bransje. Hvis du f.eks driver en nettbutikk som selger kvalitetsleker til barn. Da er nyttig å benytte seg av verktøyet Keyword Tool, for å finne ut av hvilke søkeord det er mest relevant at nettbutikken din er synlig på. Etter at du har funnet de mest populære søkeordene knyttet til din nettbutikk, er det smart å kopiere de over i Keyword planner inne på Google AdWords. Da vil du kunne få en oversikt over nøkkelordene: Gjennomsnittlig antall søk per måned, hvilke ord som har høyest konkurranse og et foreslått bud for hvert søkeord.

Skjermbilde Keyword Tool

Lenkebygging handler om å gi nettsiden relevante og verdifulle lenker. Det er en fordel for å øke din synlighet organisk på Google, at nettstedet ditt lenker til relevante og troverdige sider. Google vurderer også kvaliteten på ditt nettsted ut ifra lenkebygging og med gode lenker til andre eksperter eller fagfolk på det du skriver om på f.eks en blogg, vil du øke sjansen for mer synlighet.

6. Google Search Console

Google Search Console er også et viktig verktøy når man jobber med SEO. Ved bruk av dette verktøyet kan du blant annet finne ut av hvilke deler av nettstedet Googles søkerobot sliter med å finne, for så å optimalisere disse sidene. Samtidig kan du ved bruk av Search Console få se hvilke sider som er de mest populære på ditt nettsted, de mest populære søketermene og feil som kan ha oppstått – for å nevne noe.

Search Console er med andre ord et sporingsverktøy som kan hjelpe deg til å finne ut hva som må optimaliseres på nettsted, samt hvilke sider brukerne dine ser ut til å bruke mest tid på. Husk at hvert klikk du får gjennom søkeresultatet ses på som et kvalitetspoeng hos Google, derfor gjelder det å vite hvilke søketermer brukerne benytter når de er ute etter det du tilbyr. Vil du lære hvordan du implementerer Google Search Console på ditt nettsted, ta turen innom Annsofi sin bloggpost her. 

Håper du synes innlegget var nyttig og at du lærte litt om hvordan du kan jobbe med søkeoptimalisering. Det er mange hensyn å ta, men jobber du strategisk og målrettet, vil du til slutt se resultater.

/ Stine Skalleberg

 

Kilder:

Search Engine Optimization Starter Guide

WordPress.org – Katalog med utvidelser

Del innlegget på sosiale medier

5 comments on “SEO: seks tips til hvordan bli bedre på søkeoptimalisering”

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *