Hva vil det si at noe har gått viralt?

Viralt innhold er blitt et buzzord i dagens internett samfunn og teknologiens utvikling har gjort det enda enklere å oppnå viralitet på nettet. Sosiale medier har skapt en arena for deling av innhold, men vet vi egentlig hva det vil si at noe har gått viralt? Hva skal til for å skape godt innhold som går viralt? Er det en ren tilfeldighet eller er det en tanke bak at innholdet ender viralt? Hvis du også er en av de som noen gang lurer på hvorfor en viss type video eller et bilde blir så populært. Da vil jeg råde deg til å følge med videre, fordi i dette blogginnlegget skal jeg reflektere over hvorfor noe går viralt.

Hva vil det si at noe går viralt?

Det å “gå viralt” er ofte relatert til innhold som sprer seg raskt på internett. Ifølge Urban Dictionary er det å “gå viralt” relatert til at innholdet på nett kan bli sendt gjennom elektroniske mail og nettsamfunn, enten et bilde, video eller en lenke. Det spres raskt gjennom en befolkning, ved å bli delt ofte med en rekke enkeltpersoner. Delingskultur er et nøkkelbegrep, fordi uten at enkeltpersoner deltar aktivt til distribusjon av innholdet vil det bli vanskelig å kunne få det til å “gå viralt”.

I mange tilfeller sammenlignes også ordet viralt med et virus. Innholdet på internett kan bli spredt akkurat som et virus, hvis folk blir “smittet” til å dele, når de ser det. Det er viktig å produsere innhold som vekker oppmerksomhet og gir brukeren interesse av å dele det videre. Berører man et stort publikum, er man på god vei til å oppnå viral oppmerksomhet.

Tilfeldighetens skjebne eller tilrettelagt passasje

Makten i det å skape appellerende og fengende innhold er selve inngangsporten til å “gå viralt”. Det som er interessant er om hensikten alltid er å søke viralitet. I de aller fleste tilfeller er vitaliteten en tilfeldighet, men det kan diskuteres hvor mye innsatsen i det man produserer påvirker innholdets “skjebne”. En tanke kan f.eks være at innhold som “går viralt” er bra innhold. Det er innhold som vekker oppmerksomhet hos brukeren og tilfører en nytteverdi. Viralt innhold er ofte videoer med følelseselementer som humor eller emosjoner. Videoen blir delt, fordi den vekker brukerens interesse av å vise den frem til andre.

Sosiale medier har skapt et stort nettsamfunn, som er med på å bidra til at innhold “går viralt”. Brukerne er en del av et stort nettverk og hvis en av dine venner deler en video eller en tekst på sosiale medier, vil det bli synlig for deg og du kan dele det enda en gang. Avanserte teknologier har med andre ord, bidratt til å forenkle arbeidet med å oppnå en enorm viralitet. Det er ikke dermed sagt at det er lett å skape en viral bevegelse, men når det først skjer kan det føre til at vanlige folk blir internett-kjendiser over natten.

Hvordan oppnå viralitet?

Ifølge content marketing bloggen kan innhold spre seg viralt uansett hvem som sender budskapet. Det er det samme om du har et nettverk på 10 personer eller 100 personer. Med andre ord det er ikke populariteten eller kjennskapen til en person som bestemmer innholdets viralitet, noe som understøtter viralitetens tilfeldighet.

Innhold som deles på internett er ikke ofte planlagt for internasjonal kjennskap, men med delingskulturens fremmarsj har det skapt større muligheter for å bli mer synlig. Prinsippene bak å oppnå viralitet er å skape innhold som engasjerer, leverer en form for verdi, trigger lysten til å dele og formidler et budskap som skaper oppmerksomhet – for å nevne noe. Markedsførere må være klar over at det ikke bare gjelder å produsere innhold som ganger bedriftens favør, men det må også gagne publikummets. Publikummet deler ofte innhold som får dem til å se bedre ut eller føle seg bedre, fordi alt handler om status.

Følelser vinner over fakta

Som nevnt tidligere er innhold med følelseselementer en effektiv vei til deling. Innholdet må engasjere og gi folk lyst til å dele, fordi innholdet gir de en form for verdi eller nytte. Det finnes mange eksempler på ting som har gått viralt. Et eksempel på internasjonal viralitet kan være Plan sin kampanje STOPP barnebryllupet. Kampanjen ble startet i 2014 og Thea sin bryllupsblogg fikk enorm oppmerksomhet kun etter noen få timer.

STOPP bryllupet er et godt eksempel på viralitet, fordi den viser delingens effektivitet. Theas bryllupsblogg ble først delt via Twitter av kjendiser, som et PR-stunt. Delingen av bloggen førte til at Theas bryllupsblogg ble den mest leste i hele Norge over relativt kort tid. Kampanjen ble viral, fordi den vekket sinne og engasjement hos folk, noe som fikk de til å dele.

 

/ Stine Skalleberg

 

Kilder:

Content marketing – 6 prinsipper som gjør at innholdet ditt sprer seg viralt

Digitalhverdag.media – Den virale drømmen

Lifewire – What does it mean to go viral?

nrk – PR-student mot barnebryllup

Tech in Our Everyday Life – What Does «Goes Viral» on Facebook Mean?

Urban Dictionary – Go viral

Del innlegget på sosiale medier

Legg igjen en kommentar