Hvordan oppnå trafikk til nettsiden din?

Det å utvikle en optimal strategi for å vokse og bevare sin synlig på nett, kan for mange virke svært komplisert. Enten du er en liten eller stor bedrift, har du mulighet til å vokse på nett, det gjelder bare å jobbe strategisk. I dagens forelesning var vi så heldige å få besøk av Andreas Kristiansen, markedssjef hos Milrab.no. Han er tidligere student på Høyskolen kristiania og imponerte meg med sin faglig kunnskap. Jeg har derfor valg å skrive et aktivt referat fra dagens forelesning.

Hvordan vokse på nett?

For å forberede meg til dagens forelesning så jeg en veldig interessant Youtube leksjon av Alex Schultz. Schultz jobber i Facebook og har 10 års erfaring med internettmarkedsføring og vekst. Ifølge han trenger alle bedrifter en nordstjerne, det vil si en person som viser hvilke retning bedriften ønsker å gå. Det er ikke alltid like lett å peke ut et fokus for bedriftens internettmarkedsføring, men for å vokse på nett, må man ha en retning eller et mål. Schultz trekker spesielt frem ordet “the magic moment”. Han mener at man bør tenke på hva som er det magiske momentet til ditt produkt, sørg for at folk får øynene opp for det og slik vil du oppnå vekst.

Viral markedsføring er også noe Schultz tar opp i sin youtube leksjon. Ifølge snl handler viral markedsføring om å benytte allerede eksisterende sosiale nettverk som Facebook og Twitter for å skape oppmerksomhet i form av f.eks salg eller deling. Schultz mener at man bør vurdere viralitet i form av tre ting: 1. nyttelast, 2. frekvens og 3. konverteringsrate. Det handler om hvor mange du kan treffe, hvor mange ganger du kan treffe de og hvor mange som foretar en konvertering. Det gir deg en fundamental ide av hvor viralt produktet ditt er.

Hva er konverteringer?

Kristiansen mener at det er veldig mange som fokuserer på kjøp eller registrering av nye brukere, men understreket at konverteringer generelt er når en mottaker utfører en ønsket handling. Milrab fokuserer spesielt på e-postmarkedsføring og har to hovedkategorier innen konverteringer, makro og mikro. E-post gjør at man kan ta flere mikro konverteringer ut av den virale konverteringen, mener Kristiansen.

Dog skal det sies at det er ulikt for ulike bransjer og bedrifter. E-post er mest lønnsomt for Milrab, men det bygger seg ikke alene. Det kan være lurt å bruke Facebook for å samle e-poster, mener Kristiansen. Derimot hvis man skal tenke annonsering på Google knyttet til nettbutikk mener han at Google shopping i AdWords er det mest lønnsomme for netthandel akkurat nå (les mer om hvordan Google shopping fungerer her).

Kundereisen blir mer kompleks

Google snakker i dag om at kundereisen er blitt mye mer kompleks. Før en forbrukere foretar et endelig kjøp, ser den ofte på produktet eller tjenesten du har å tilby gjennom flere ulike kanaler over flere dager. Det blir derfor viktig med enda mer kundedata, for å forstå hva som driver potensielle og eksisterende kunder inn på din nettside. Kanalsamspill er også en komponent som er viktig å forstå. Kristiansen tror på at det er noen som skaper etterspørsel og noen som fanger en etterspørsel. Tanken er at alle kanaler har hver sin rolle.

Ifølge Kristiansen er verdien av kundedata større enn det folk tror. Har man kundedata kan man benytte informasjonen i sin markedsføringsstrategi. Det er for eksempel lurt å differensiere budskapet til ulike kunder, da det er stor forskjell på en som har vært i handlekurven og en som aldri har vært på nettsiden din før. Kristiansen presenterte et eksempel på akkurat dette. Han snakket om generisk remarketing, det vil si at hvis kunden f.eks har vært inne på en salgskampanje skal den bli sendt tilbake til det stedet den har vært på. En kunde er aldri to steder og ifølge Kristiansen handler det om å ekskludere hele veien, slik at kunden får mest mulig spisset budskap.

“Det å ha god kundedata er viktig, fordi du kan bruke den dataene i andre kanaler”

(Sitat: Andreas Kristiansen)

Hvordan måle resultater?

Når du kjører en markedsføringskampanje må du kunne måle hvor du får best mulig resultater. Det finnes mange måter å måle på, men det er få objektive kilder, fortalte Kristiansen. Han lærte oss at verken Google Analytics eller AdWords gir oss objektive resultater.

Kristiansen hadde mange gode tips til hvordan man på best mulig måte kan måle resultatene av f.eks en kampanje. Ifølge han kan det være lurt å se på lønnsomheten for kampanjen i korte tidsrom for ikke å bruke opp lønnsomheten. Slik kan man kontinuerlig holde seg oppdatert på hvilke kampanjer som er lønnsomme og hvilke som bør stoppes.

Konklusjon

Det er viktig å ha en forståelse for målsetting, konverteringer og det å kunne vise til resultater. Hvis  du forstår de ovennevnte komponentene vil du kunne finne ut hvilke kanal din bedrift bør satse på. En stor og vanlig fallgruve er at man bruker veldig mye penger på ting som ikke fungerer så bra. Dermed vil det å ha en helhetlig forståelse, føre til at du kan optimalisere på veldig mange områder.

 

/ Stine Skalleberg

 

Kilder:

Store norske leksikon – viral markedsføring 

Think with Google – Customer Journey

Del innlegget på sosiale medier

5 comments on “Hvordan oppnå trafikk til nettsiden din?”

  1. Bård sier:

    Flott artikkel Stine og nyttig video om growth team. Takk!

    1. stineskalleberg sier:

      Takk for hyggelig kommentar, glad for at innlegget var nyttig! 🙂

  2. Godt oppsummert innlegg fra forelesningen i dag- og et innlegg som gir god innsikt i hvordan man drar trafikk til et nesttsted. Sikkert mange som ikke er klar over at kundedata er såpass viktig for et nettsted og en bedrift!
    Og veldig flott at du oppsumerer videoen til Schultz i samme slengen 🙂

    1. stineskalleberg sier:

      Takk for hyggelig kommentar Hanne 🙂

  3. stineskalleberg sier:

    Thanks!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *