Implementering av Google tag manager

Det å implementere er ikke alltid likt for alle og kan derfor by på en del problemer som å finne «editor» , implementere «plugin» og å finne riktig ID kode. Da jeg skulle implementere Google Analytics via Google tag manager tok jeg utgangspunkt i en video av vår forleser Karl Philip Lund. Videoen beskriver steg for steg hva som skal gjøres for å komme i mål, men det er ikke alle som får til implementeringen like knirkefritt. I dette innlegget vil jeg derfor dele av mine erfaringer rundt implementeringen av Google tag manager.

Etter mange dager med utallige Youtube-videor og sene kvelder, bestemte jeg meg for å skrive et blogginnlegg om dette temaet. I går kveld fikk jeg endelig implementert Google tag manager inne på WordPress. Google tag manager er i korte trekk et system for administrering av tagger, som gjør at du enkelt kan oppdatere tagger på nettstedet ditt. Det kan være tagger for trafikkanalyse og optimalisering av markedsføring. Vi fikk i oppgave av våre forelesere å installere Google Analytics via Google Tag Manager og det viste seg å by på utfordringer.
Google Analytics er et annet system som blant annet måler daglig aktivitet på bloggen, slik at du som administrator får oversikt over hvor mange som faktisk er innom bloggen din per dag.

Installeringen av de overnevnte systemene gikk knirkefritt, men når det skulle implementeres på WordPress møtte jeg utfordringer. Etter mye prøving og feiling, fikk jeg til slutt opp en velykket implementering. Jeg snakket med mange medstudenter og flertallet av oss var frustrerte over hvor vanskelig det var å implementere Google tag manager. Så kjære medstudenter jeg vil i dette innlegget dele mine erfaringer.

Feil som kan forårsake vansker

  • Det første jeg oppdaget på min WordPress profil var at det ikke var noen valgalternativer under «Plugins». Det gjorde det vanskelig å skulle følge en video med oppskrift som viste andre ikoner enn det jeg selv hadde tilgjengelig. For å løse problemet tok jeg kontakt med tidligere studenter i emne og slik kom vi frem til at det lille huset med navnet på administratoren, opp i venstre side på WordPress  hadde valgalternativ. Deretter trykket jeg inn på «rediger siden» og videre inn på «Plugins». Da var jeg kommet så langt, jeg fikk installert og aktivert Google tag manager.
Skjermbilde
  • En annen feil som skapte problemer, var det å lage en «Tag» og «Trigger» inne på selve Google tag manager profilen. Jeg ble utfordret av en tidligere student til å prøve og feile, noe som gjorde meg enda mer frustrert. «Kunne hun ikke bare ha gjort det for meg?», tenkte jeg og var svært umotivert for å prøve igjen. Etter å ha snakket med en rekke andre medstudenter, fant jeg ut av at min bruker på Tag manager var opprettet som en «IOS» og jeg fikk tips om å endre til «Web». Det løste ikke problemet, tvert i mot skapte det et nytt problem. Jeg måtte nå finne ut av hvordan jeg skulle få opprettet en ny bruker med «Web». Jeg trykket rundt på forskjellige ikoner og søkte på Google. Det viste seg til slutt å være enklere enn jeg trodde. Jeg opprettet en ny bruker inne på «Konto» og huket av på «Web». Videre lagde jeg en ny «Tag» og «Trigger» til denne brukeren, publiserte de for alle nettsider. Det er her viktig å trykke «publiser», slik bildet under illustrer.
Skjermbilde

 

Skjermbilde

 

  • Inne på WordPress profilen gikk jeg igjen inn på huset med navnet til administratoren og trykket på «rediger siden».  Videre trykket jeg på «Temaer» i margen på høyre side og så på «rediger». Neste steg var å velge «Theme Header» i margen på høyre side. Deretter dukket det opp en rekke lenker, hvor man i følge Stammen.no skulle legge inn lenken fra Google tag manager installasjonen etter klammen: <body <?php body_class(); ?>>. 
Skjermbilde
Skjermbilde

 

  • Til slutt sjekket jeg om implementering av Google Analytics via Google tag manager var vellykket ved å logge inn på Google Analytics. Inne på profilen trykket jeg på «Sanntid» i margen til venstre og videre trykket jeg på «Oversikt» som et av alternativene. Oversikten viste da antall aktive brukere på bloggen, slik som bilde under illustrerer.
Skjermbilde

Håper tipsene var til hjelp og kontakt meg gjerne dersom du skulle ha noen spørsmål angående implementeringen av Google tag manager, så skal jeg prøve å hjelpe deg så godt jeg kan. Det var en brå og krevende start på min blogg «karriere», men jeg er glad jeg lyttet til den tidligere studenten og ikke gav opp. Det gjelder å stå på og tenke at det er i motbakke det går oppover som den tidligere proff sykelisten Dag Otto Lauritzen sa. Mitt siste råd er derfor, gi ikke opp, fordi det kan være enklere enn du tror og man lærer masse av å gjøre det selv. Øvelse gjør mester!

En stor takk til Gina Long Liabø  for hjelp og ikke minst motivasjon til å skrive dette innlegget! Besøk henne gjerne på sin blogg (lenket i navnet), mye interessant og lærerikt innhold.

/ Stine Skalleberg

Kilder:

https://support.google.com/tagmanager/answer/6102821?hl=no

http://stammen.no/hvordan-sette-opp-en-blogg

 

 

Del innlegget på sosiale medier

4 Comment

  1. Kjempe bra forklart. Det var enkelt å forstå.

    1. stineskalleberg says: Svar

      Tusen takk! Så bra du kunne forstå det.

      / Stine Skalleberg

  2. Takk for deling Stine! Lett å følge og god info som mange sikkert setter stor pris på! Gleder meg til å lese flere innlegg 🙂

    1. stineskalleberg says: Svar

      Tusen takk for hyggelig tilbakemelding! Takk for at du vil følge meg 🙂

      / Stine Skalleberg

Legg igjen en kommentar