Influencer marketing i et performance perspektiv

Mats Lyngstad er en norsk gründer som på kort tid har klart å bygge opp et fantastisk selskap, Inzpire.me. Lyngstad deltok også som foredragsholder på Social Media days i Oslo. Inzipire.me er en plattform for å sette opp annonsører mot influencere. Lyngstad definerte Influencere som en person med følgere utenom sine venner. Det er med andre ord en person med et større nettverk. Lyngstad hadde en rekke gode innspill og jeg vil gjennom dette blogginnlegg trekke frem hovedpoenget i hva en influencer er og hvilke fordeler det gir.

Influencere tilfører verdi

Hvis du skal sette markedsstrategien din for 2017, synes jeg du bør ta en titt på hva en influencer kan tilføre av verdi til din markedsføring. Lyngstad fortalte at det er en ineffektivitet i markedet som benytter influencere. Han mener at det kan føre til at de som blir dyktige med influence i dag, kan oppleve noe av det samme som de som var tidlig ute med Google AdWords eller Facebook. Hvem ønsker ikke å oppleve en slik bragd? Likevel er det få som benytter seg av denne strategien, men hvorfor er det slik? En av grunnene som Lyngstad trakk frem var manglende transparens og tillit i markedet.

Samtidig trakk grunderen frem noen tall som viser at 48% av bedriftene sier at de ikke har nok tid til å jobbe med content marketing eller innholdsmarkedsføring. Det er også en andel på cirka 37% som sier at det er utfordrende å produsere slikt innhold. Lyngstad erkjenner problemene, men han presenterer løsningen. Tiden det tar og ressursene som kreves for å produsere innholdsmarkedsføring kan du overlate til en influencer. Lyngstad mener derimot at det er veldig få bedrifter som tenker over verdien av det innholdet som influencere kan produsere.

En influencer byr på en rekke fordeler

En influencer kan tilby kredibilitet og de kan låne vekk sin kredibilitet til ditt selskap. Lyngstad påpekte også at 40-50% søker aktivt etter noen som kan anbefale et produkt før de kjøper det. Samt at over 90% av oss stoler på enkeltpersoner, selv om vi ikke kjenner dem. Det er med på å understøtte verdien av influencere, mener Lyngstad.

Det gjør det mer interessant å benytte seg av en influencer, hvis du ønsker å generere salg. Dyktige influencere er flinke til å forvalte den kredibiliteten de har. Ifølge Lyngstad passer de også på å jobbe med merkevarer de er stolte av og ikke å ha for mye sponset innhold. I mine øyne, vil jeg si at det virker som en troverdig markedsføringsstrategi, som kan gi din bedrift et skikkelig løft i 2017.

En annen fordel med influencere er at de ikke påvirkes av trenden adblock. Det er utrolig mange nettlesere som har installert adblock, men dette påvirker ikke influencere sin distribusjon. Problemstillingen med adblock er at reklameannonser utestenges fra nettsider og brukerne stenger ute innholdsmarkedsføringen. Ifølge Lyngstad slipper du denne problemstillingen ved bruk av influencer og smarte annonsører ser det. I tillegg påpeker gründeren at smarte annonsører har skjønt at sponset innhold er best. Det Lyngstad påpeker som den desidert største fordelen er at bedrifter som benytter seg av en influencer kan leve på eller få drahjelp av kredibiliteten til influenceren. Influencere karakteriseres også som en person med et stort nettverk og det mest prinsipielle er at en influencer har en følgerskare som den kan distribuere til. Hvorav distribusjon også er det viktigste en influencer kan tilby, mener Lyngstad.

Bilde link

Måling av resultater

Lyngstad avsluttet sitt foredrag med å si at skal man lykkes med influencer marketing, er det et skritt tilbake for å måle effekten av det man gjør. Hovedårsaken er at instagram og snapchat ikke gir deg muligheten til å lenke til nettsidetrafikken. Grunderspiren påpekte også at det er viktig å sette seg gode mål for markedsføringen. Uten mål kan man fort havne på ville veier og resultatet av markedsføringsaktivitet kan resultere i lite effekt. Lyngstad brukte selskapet Grønt punkt og deres kampanje for returlotteriet, som et eksempel på suksess ved bruk av influencer marketing. Det skal også sies at de brukte en kjent skikkelse (Edel) til å fronte kampanjen, men de jobbet også med 35 influencere. Kampanjen oppnådde stor oppmerksomhet og ble en “snakkis”.

Måling av influencer marketing kan være “trikky”, påpekte Lyngstad og mener at det er en av grunnene til at at influencere har så mye ubenyttet distribusjon i dag. Han mener at det å jobbe med flere influencere over tid, er nyttig. Det vil ifølge Lyngstad bidra til å bygge opp en base som er tilpasset din merkevare. Lyngstad avsluttet med å si at bedrifter med fordel kan “hive seg på bølgen” av influencere. Hovedgrunnen til at han mener det vil være en fordel, er at det enda er mange bedrifter som ikke tør å prøve det og holder seg til tradisjonelle sosiale medier som facebook og instagram. Et råd jeg mener er viktig for bedrifter å ta med seg inn det nye året er:

“Bygg opp en base av influencere som har glede av å jobbe med din bedrift og som du får gode relasjoner til”

(Sitat: Mats Lyngstad)

 

/ Stine Skalleberg

Del innlegget på sosiale medier

Legg igjen en kommentar