Hvordan lykkes som blogger i 2017

Blogging er blitt den nye trenden, for å formidle sine budskap på nett. Bloggmarkedet er i dag større enn noen gang. Thomas Moen var en av de første bloggerne i Norge og i dag hjelper han tusenvis av bloggere med å lykkes. Moen holder ofte webinarer som er åpent for alle, hvor han deler av sine råd knyttet til ulike temaer. Selv deltok jeg på et av hans webinarer om hvordan man kan lykkes som blogger i 2017. Moen har over 15 års erfaring med blogging og sosiale medier. Han er en dyktig blogger og opptatt av at flere skal ta blogging på alvor. Moen vil engasjere flere til å skape godt innhold og finne gløden.

Bygg publikum, ikke trafikk

Ifølge Moen er det viktig å bygge et publikum til bloggen. Det er ikke trafikk i seg selv som vil gi deg suksess. Han mener at det å ha trafikk er ikke nødvendigvis målet, siden det ofte er folk som bare skal fra A til Å. Mange kjenner seg nok igjen i at det er vanskelig å fylle bloggen med innhold og å skaffe seg et publikum. Skrivesperre tikker inn og du sitter foran PC-skjermen uten å få ned et eneste ord.

Et publikum vil gi deg mer enn bare trafikk på nettstedet ditt. Publikum er noen som frivillig følger deg, de er lojale og heier på deg. For å bygge et fast publikum som kommer igjen og igjen, må de bli trent opp til når det kommer nytt innhold. Alt handler om å ha en publiseringsplan, for å bygge opp faste rutiner på når blogginnlegg publiseres. Moen fortalte at han alltid ligger i forkant og har ferdigskrevne blogginnlegg som kan publiseres på løpende bånd. Samtidig mener Moen at det er viktig å være konsekvent på hvem man snakker til gjennom bloggen. Hvem er ditt publikum og hva vil du formidle til dem?

Oppskriften på suksess med blogg i 2017

Under webinaret delte Thomas Moen 10 tips til hvordan du som potensiell eller etablert blogger kan lykkes i 2017. Det var veldig interessant og noen av tipsene er absolutt verdt å bemerke seg

 

1. Blogging er en jobb

Moen mener at blogging er en morsom jobb, men at det fortsatt er en jobb. Det gjelder å jobbe hardt, strukturert og målrettet, noe jeg kan si meg enig med Moen i. Blogginnlegg må jobbes med, for å kunne gi leserne noe som er verdt å bruke tid på.

“Du må ta deg selv på alvor om du virkelig vil lykkes”

(Sitat: Thomas Moen)

 

2. Du vil ha et publikum, ikke trafikk

Trafikk er mennesker som er på gjennomreise, bare tilfeldig innom, sier Moen. Han mener at det er viktig å bygge et publikum som aktivt og bevisst konsumerer alt innhold du lager. Personer som digger deg for at du er deg.

“Du skal ikke ha fokus på å få flest mulig inn døra, men du skal ha fokus på å få flest mulig til middag”

(Sitat: Thomas Moen)

 

3. Hver kanal er unik

Utnytt kanalene og plattformene, og lag skreddersydd innhold til hver kanal. Dobbelposting er ikke en god strategi, fordi hver kanal har et unikt publikum og det er derfor viktig å behandle kanalene deretter. Du bør være der folk er, som f.eks ulike forum på Facebook.

 

4. Fokuser på historier

Folk ønsker gode historier, ikke bare tilfeldig informasjon. Det er historiene som “selger” og gir publikummet en grunn til å bli på ditt nettsted. Et viktig tips fra meg er å hele tiden sørge for at leserne føler du tilfører verdi til dem. Gi dem noe de kan dra nytte av.

 

5. Hvem bestemmer du eller ditt publikum?

Moen mener at mange bloggere forviller seg inn i tall og statistikk. De mister fokus på det de synes er interessant og skriver om noe helt annet enn det de brenner for. Moens tips er å skrive om noe du har passion for. Skriv om det du ønsker å inspirere andre til, hvis ikke kan bloggen fort ende i grus.

 

6. Desto mer innhold, desto større publikum

Jo oftere du publiserer, jo mer innhold du skriver, desto større blir publikummet ditt. Dog skal det sies at Moen fokuserte også på at kvalitet er viktigere enn kvantitet. Han understreket at de beste bloggerne legger ofte ut innhold 5-10 ganger om dagen på sine kanaler.

 

7. Overskrifter og delingsbilder betyr mer enn du tror

Du må finne perfekte overskrifter som fungerer både til blogg, søkemotor, Facebook og andre sider. Det er en krevende jobb, men utrolig viktig. Bilder må også være noe som får folk til å stoppe opp å klikke på innlegget. Bruk kreativiteten og sørg for at bilde vil få folk til å stoppe opp i feeden, og klikke på innlegget ditt.

 

8. Samtaler er nøkkelen til lojalitet

Det er viktig å ha en dialog med ditt publikum. Det er viktig å sette pris på alle leserne dine. Moen mener at vi skal bruke minst 50% av tiden på å ha samtaler med publikum og at det er hva som skaper båndet mellom deg og dem.

 

9. Ikke kast bort tiden til folk

Ikke bare skriv noe for å skrive, det er nok av innhold der ute. På nettet finnes det enorme mengder innhold og folk kan velge akkurat hvem de ønsker å konsumere innhold fra. Når du ber om deres oppmerksomhet bør det være verdt det, understreket Moen.

 

10. Tørr å være annerledes

Sørg for at det du skriver på bloggen er din greie, vi trenger ikke flere “copycats”. Finn din stemme.

 

Til ettertanke

Skap godt innhold og engasjer leserne dine til å dele innholdet ditt med andre. Du bestemmer over din egen blogg og sørg for å finne din nisje. Ikke la deg fortvile over skrivesperre og tumme bloggposter, la kreativiteten og tankene rulle. Sist men ikke minst, ikke la perfeksjonisten i deg ta overhånd. Jeg vil avslutte med å påpeke hva vår foreleser Karl Philip Lund alltid sier:

“Velg en retning og implementer som et helvete!”

 

/ Stine Skalleberg

 

Del innlegget på sosiale medier

One comment on “Hvordan lykkes som blogger i 2017”

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *