Mediebransjen og digitaliseringens «truende» inngang

Mediebransjen har også de siste årene kjent på den såkalte digitaliseringsbølgen. Nedbemanning i mediebransjen har vært en del av “dagsorden”, men samtidig har også mange mediehus klart å snu skuta. De har tatt grep om utviklingen og klart å vende et positivt blikk på digitaliseringen og teknologien. Hva skal til for å styret skipet i riktig retning? Hvordan har de største mediehusene jobbet for å skape et samspill mellom journalistikk og teknologi?

Mediebransjens rolle i teknologien

Ifølge Ola Stenberg, digitalredaktør i VG, har det siden 2004 vært høyhastighets utvikling av mediebransjen og journalistikken med teknologi i fokus hele veien. Den teknologiske utviklingen har ikke bare skapt hindringer, den har også skapt muligheter i mediebransjen. Det har gjort det mulig å drive med journalistikk på et helt annet nivå enn før, hvor det i dag kan samles informasjon og publiseres tekster over internett. Spørsmålet som da er interessant å stille er: Har den digitale utviklingen forenklet arbeidet til journalistene?

Den digitale utviklingen har skapt forventninger om stadig høyere tempo og konkurranse innad i mediebransjen om å være først ute med en sak. Det er ikke like “kult” å være den som publiserer en sak rett etter en annen har publisert samme sak. Da er nyheten allerede blitt kjent på nett og interessen for enda en artikkel om samme temaet er betraktelig mindre. Journalistene har fått en rekke fordeler med teknologiutviklingen, samtidig som det har det ført til større forventninger til innhold, tempo og kvalitet – for å nevne noe.

Samhandling med teknologien

Bildelink

Nøkkelen til en suksessfull utvikling i mediebransjen med tanke på teknologien er å være forberedt på omstruktureringer og endring. Det handler om å kunne omstille seg i takt med den teknologiske utviklingen. Mediehusene må se viktigheten av å skape et samspill mellom teknologi og journalistikk, for å kunne følge det høye digitaliseringstempoet.

I dag har jeg deltatt som frivillig på Kommunikasjonsdagen, hvor jeg har fått høre en rekke interessante foredrag. Foredragsholderen jeg syntes var mest spennende var Ingeborg Volan, utviklingsredaktør i Adresseavisen. Volan snakket om fremtiden i mediebransjen og stilte spørsmålet: Vil mediebransjen kunne sette dagsorden i framtida?

Dagsordenfunksjonen endres

Ifølge Volan var det mye enklere å sette dagsorden før, mens journalistene i dag opplever at i det øyeblikket man blir kjedelig er man ikke verdt så mye lenger. Dagsorden er i Volans øyne fortsatt relevant og hun mener at man i fremtiden også vil kunne sette dagsorden, men det vil kreve mer av journalistene. Det tar oss tilbake tilbake til teknologiens påvirkning på journalistenes arbeid. Volan stilte et indirekte spørsmål til salen:

“Hva må til for å sette dagsorden, der pusekatter lurer rundt hvert eneste hjørne?”

Hun presenterte noen aspekter for hva dagsordenfunksjonen bør bestå av i fremtiden og jeg vil gi en kort oppsummering av hva hun mener er de viktigste punktene fremover.

Unikt innhold blir viktigere

Det handler om å kunne skape innhold som gir leserne en følelse av å lese noe nytt og spennende. Det vil si at man må investere i journalistikk som ikke lar seg kopiere, for å kunne trekke skillelinjer til konkurrentene. Det viktigste som Volan påpekte her er at kvalitet selger. Kvalitetssikret innhold er en stor fordel, fordi leserne verdsetter innhold som leverer på de forventningene de har, nemlig stadig bedre innhold.

Nyttejournalistikk blir fremtiden

Det er viktig å få folk til å oppleve at din avis gir noe nyttig, sa Volan. Det handler rett og slett om å skape innhold som er nyttig for folk, også kalt nytte-journalistikk. Det er nyheter som gir deg råd, som f.eks råd om boligkjøp, barneoppdragelse eller trening – for å nevne noe.

Tillit er gull verdt

Bildelink

Volan understreket at hun tror at tilliten blir tatt for gitt av journalistene og i dagens mediebilde blir tilliten utsatt. I dag er det anbefalinger av venner og bekjente som er med på å avgjøre om noe oppfattes som sant, sa Volan. Tilliten er dermed viktig å verne om. Mediehusene ser at de har tillit, men de bør ikke ta den for gitt. For å fortjene tilliten hos leserne, må journalistikken være transparens, understreket Volan.

Teknologien må fungere

Teknologien må bare virke, fordi alle konkurrentenes tjenester funker, mente Volan. Teknologien er kommet for å bli og det gjelder å holde tritt med utviklingen. Man er nødt til å være der brukerne er og for å klare det mente Volan at løsningen er personalonaliseringsteknologi. Det er viktig for å kunne lage nyhetsprodukter som brukerne får lyst til å bruke.

Hva tenker du om fremtidens mediebransjen? Hva vil du si er den største utfordringen journalistene står ovenfor?

/ Stine Skalleberg

 

 

Kilder:

Inspirasjon til innlegget er hentet fra Ingeborg Volan sitt foredrag på Kommunikasjonsdagen 2017

Journalisten.no Journalist eller teknolog? Ja takk begge deler!

uio.no – Dagbladet. En studie av nyttejournalistikken

Del innlegget på sosiale medier

Legg igjen en kommentar