Min “digitale” hverdag

Den digitale utviklingen har allerede kommet lang og det ser ikke ut som den har tenkt å stoppe med det første. Digitaliseringen har skapt en rekke nye geniale tjenester, som kan være med på å forenkle hverdagen din betraktelig. I dette blogginnlegget vil jeg fortelle hvordan jeg arbeider “digitalt” og hvilke tjenester jeg benytter meg av, samt hvordan disse fungerer.

Hvorfor blogg

Skjermbilde

Blogging er noe jeg aldri hadde tenkt på før jeg valgte å ta digital markedsføring som valgfag. Emne Digital markedsføring krever at studentene oppretter en egen blogg, hvor man skriver innlegg knyttet til digitaliseringen og digital markedsføring. Det har nå gått ca en måned siden jeg opprettet bloggen og jeg må overraske meg selv med å si at jeg synes det er utrolig gøy. Gjennom bloggen lærer jeg mye, det er med andre ord et utrolig bra læringsverktøy. Du må sette deg inn i nytt stoff, for å kunne skrive et godt blogginnlegg hvor du viser god innsikt og forståelse for det du skriver om. Å blogge er ganske krevende, men det gir deg så utrolig mye glede og kunnskap.

Min “bloggstrategi” er å skrive intuitive og lett forståelige blogginnlegg, som gir leseren en følelse av å ha lært noe. Jeg ser på bloggingen som er fin sjanse til å vise hva jeg kan og ikke minst dele av mine erfaringer i håp om at det kommer til nytte for dem som følger meg. Det er et hav av ulike temaer og ta tak i når det kommer til den digitale utviklingen. Gjennom bloggen min ønsker jeg å dele noen av mine synspunkter på digitaliseringen. Det er for meg viktig å vise tyngde og selvstendig refleksjon i det arbeidet jeg gjør både på bloggen og i andre sammenhenger, som studier og jobb.

Sosiale bokmerker

Allerede etter den første måneden med digital markedsføring har vi lært å bruke noen sosiale bokmerker og kuratortjenester.

“Kuratortjenester er tjenester som hjelper deg med å finne innhold om et bestemt tema og som presenterer/modererer dette på en oversiktlig måte”.

Skjermbilde

En av kuratortjenestene som vi har blitt presentert for, er paper.li. Det er en tjeneste som hjelper deg med å samle alt av artikler og stoff som du er interessert i, på ett sted. Du kan for eksempel få et daglig magasin som er basert på hva du følger på Twitter, dersom du kobler paper.li opp mot Twitter kontoen din. Det er med andre ord en kuratortjeneste som setter opp et filter for deg, ved bruk av algoritmer.

Ifølge Arne Krokan ser vi nå utviklingen av at  kommunikasjonsmodellen har endret seg fra pushmodell til pullmodell. Det vil si at utviklingen har gått i retning av at det ikke lenger er redaktørene som bestemmer hvilke saker vi skal være interessert i. I dag må vi selv finne ut av hva som er verdt å lese. En fallgruve med denne modellen, er at man kan havne i den såkalte “filterboblen”. Det vil si at algoritmer velger for deg, basert på den informasjonen den har om deg som bruker av internett.

Skjermbilde

En av de sosiale bokmerkene som jeg gjerne vil dele mine erfaringer rundt, er Diigoen digital delingstjeneste som blant annet kan brukes til å dele bokmerker. Ved bruk av Diigo kan du samle alle bokmerkene på ett sted og du slipper da å måtte finne de igjen når du for eksempel bruker jobb pcen. Det fordi du har alle bokmerkene lagret inne på din profil på Diigos nettside. Diigo gjør det også enklere å finne tilbake til den artikkelen du startet å lese ved frokostbordet. Da du kan logge deg inn via mobilen senere på dagen når du for eksempel sitter på t-banen på vei hjem fra jobb og lese artikkelen ferdig.

Diigo gjør det mulig å lagre nettsider som de er da du fant de, noe som er svært lønnsomt for meg som student. Det forenkler arbeidet med å skulle lete opp artiklene på nytt, samt at det fører til mindre risiko for at artikkelen kan endre seg. Diigo er også et verktøy for å kunne streke under ord og skrive notater på artikler som du finner interessante. Når du har fylt ditt digitale “bibliotek” med en rekke bokmerker kan du velge å dele de med andre. Samtidig kan du følge andres bokmerker og slik skaffe deg et enda større nettverk.

Linkedin, nettaviser og Pinterest som inspirasjonskilder

Som nevnt er det et hav av mulige temaer å ta for seg når man skal skrive et blogginnlegg, men det kan uansett være krevende å finne inspirasjon eller ideer. Mine kilder til idemyldring og inspirasjon er blant annet Linkedin, nettaviser og bildetjenesten Pinterest.

Skjermbilde

Linkedin er en fin plattform, hvor du kan finne lenker til artikler som andre har anbefalt. Samtidig kan jeg følge mine medstudenters blogger og holde meg oppdatert på hva som skjer i ulike virksomheter. Nettaviser er “alfa omega” for en student og ikke bare hvis du skal blogge. Det er viktig å holde seg oppdatert på nyheter og i nettavisene finnes det en rekke artikler som stadig omhandler digitalisering og hva vi har i vente. Pinterest er en annen plattform, som er en kilde til interessante bilder. Bildene gir meg mye inspirasjon til hvilke temaer jeg kan ta for meg i neste blogginnlegg.

Å bygge en digital profil 

Ifølge Arne Krokan er det veldig viktig å bygge opp en digital profil, det vil hjelpe deg videre inn i arbeidslivet. Det er en stor fordel å bygge opp en troverdig digital profil, men hva er egentlig en digital profil? 

Det å bygge en digital profil handler i bunn og grunn om å bygge deg selv som merkevare gjennom faglig innsikt og aktivitet. Jeg vil si at det handler om hvordan en fremstår på nett. I form av facebook, LinkedIn, Twitter osv. Jeg mener at det er spesielt viktig å bygge en troverdig digital profil på Linkedin, da det på denne plattformen er muligheter for å finne drømmejobben. Det er en rekke bedrifter som utlyser stillinger via Linkedin og det å være aktiv på en slik plattform kan øke din sjanse for å bli sett. Jeg vil dermed avslutte med å si at det å bygge en digital profil, kan ses på som investere i fremtiden din. 

 

/ Stine Skalleberg

 

Kilder:

Innsida.ntnu.no – Nettbaserte læringsressurser

Ndla.no – “Vi lever i en filterboble”

Sosiale bokmerker – del det du finner, med andre

 

Del innlegget på sosiale medier

2 comments on “Min “digitale” hverdag”

  1. Et morsomt og lettlest innlegg, som gir en enkel og god forklaring på hvordan digitale tjenester gjør ting enklere for oss! Bra innlegg 🙂

    1. stineskalleberg sier:

      Tusen takk Simen 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *