Når de unge får ordet

Dagens digitale utvikling stiller nye krav til mange ulike virksomheter, der ny kunnskap om teknologi og digitalisering er av stor verdi. Hvor skal man tilegne seg den kunnskapen? Hva slags miljøer er best å inntre for å få overblikk over nye innovative løsninger? Hvordan få kontroll over alle mulighetsrommene som ligger i den nye teknologien? Det finnes ikke fasitsvar på disse spørsmålene, men en ting er sikkert at vi unge er en interessent å lytte til. Det fordi vi er vokst opp i dette samfunnet og ikke minst står vi midt oppi det.

I dette blogginnlegget vil jeg presentere mine tanker og erfaringer rundt akkurat det med å lytte til unge som en kilde til inspirasjon for videreutvikling i fremtiden.

Hvorfor dette blogginnlegget?

Jeg bestemte meg for å skrive dette innlegget, fordi jeg synes det er viktig å belyse hva vi som unge har å by på av verdifull kompetanse. Min mening er at mange undervurderer de unges kompetanseområde på grunn av alder, mange ganger på grunn av skepsis knyttet til hva vi kan bidra med. Det kan være skummelt å slippe til en 21 år gammel jente eller gutt, i frykt for at denne personen ikke vil kunne gjennomføre jobben på den tradisjonelle måten som ønskes eller på en god måte. Det er akkurat her poenget ligger, jeg mener denne personen vil kunne se virksomheten din med nye øyne og kanskje kunne komme med enda bedre alternativ enn de eksisterende.

Jeg kan ha en viss forståelse for at det å la en ung og uerfaren person slippe til i din virksomhet kan bli forbundet med usikkerhet og skepsis. Det er en ny måte å gjøre ting på og du kan føle at du mister kontrollen. Det trenger ikke være slik, hvis du virkelig forstår verdien av det å få innspill fra en av fremtidens hoder, som vil kunne bringe gevinster i form av teknologisk og digital kompetanse.

Når gode råd er unge

En virksomhet som virkelig har forstått verdien av å slippe til de unge, er Statoil med sitt prosjekt “når gode råd er unge”.

“Vi kan ikke spå om fremtiden, men én ting vet vi med sikkerhet; Statoil sitter ikke med alle svarene. Å lytte til de som skal være med å forme fremtiden er derfor helt avgjørende for oss. Flere av temaene som engasjerer unge i dag berører problemstillinger og dilemmaer vi som selskap står overfor hver eneste dag. At unge deler perspektiver, gir innspill og råd er derfor svært verdifullt for oss”.

(Sitat: Eldar Sætre – konsernsjef i Statoil)

Sætre formidler et viktig budskap, nemlig det at vi er de som skal forme fremtiden og derfor er det avgjørende å lytte til oss. Konsernsjefen ser også at Statoil i fremtiden ikke kommer til å kunne sitte med alle svarene og ser derfor nytten av å få innspill fra unge og gjerne kritiske unge, påpeker han.

Slipp til den unge kraften!

I en artikkel skrevet av Activepeople, fremmer de den unge kraften og hvordan den kan bidra i utviklingen vi nå står ovenfor. Det er et selskap som hjelper virksomheter med utvikling, rekruttering og bemanning. I artikkelen står det blant annet: Skal Norge lykkes med næringsutvikling i den 4. industrielle revolusjon må vi slippe de unge til. Det legges også vekt på hvordan vi som unge er fulle av viljestyrke, tidsriktig utdannelse, real kompetanse om bruk av det digitale og ikke minst at vi har lyst til å ta plass.

Det er viktige budskap til ledere og virksomheter som ikke helt har troen på at vi unge har noe å bidra med. De som ser frykten fremfor mulighetene og de som tenker at det er bedre å fortsette på gamle skinner. Kommentarer som “ Sånn har vi alltid gjort det her” bør få faresignalet til å blinke, står det i artikkelen.

Mine tanker om hva som skal til

Selv har jeg møtt både gode og dårlige erfaringer av å være ung og samtidig prøve å nå frem i et miljø der du blir betraktet som uerfaren. Ja på noen områder er man uerfaren og gjerne vil lære av de som kan, men på andre områder kan man bidra med nye perspektiver og kunnskap, men det er ikke alltid like lett. Det stopper gjerne opp av frykt for å bli avvist. Det er her jeg vil bidra til at flere unge som føler eller ønsker å bidra, får slippe til med noe som de vet kan ha stor verdi. 

Teknologien er kommet for å bli og som digital markedsføringsstudent har jeg hatt en bratt læringskurve dette halvåret. Et halvt år med utallige temaer og nye verktøy å sette seg inn, men jeg er veldig takknemlig for å fått den muligheten. Det er en kunnskap og kompetanse som er unik, og som jeg vet vil være av verdi i fremtiden. Hva jeg har lært gjennom å fordype meg i digital markedsføring, reflekteres i denne bloggen. Jeg kommer også til å skrive et innlegg når semesteret avsluttes, om hvorfor dette er kunnskap som er av unik verdi for fremtidens utvikling.

 

Hva tenker du om å høre på hva de unge har å tilføre? Har du hatt noen positive erfaringer rundt det å samarbeide med unge kompetente mennesker?

/ Stine Skalleberg

Del innlegget på sosiale medier

Legg igjen en kommentar