Nettside: utseende og kvalitet på topp

Dagens digitale samfunn har gjort at nesten alt kan gjøres på internett, både dagligvarehandelen, kommunikasjon, kjøp av klær og sko og mye mer. Folk benytter mye av tiden sin på nett og det er et hav av ulike nettsider å velge mellom. Det som avgjør hvor forbrukerne benytter tiden sin, er nettstedets inntrykk og kvalitet. Bakgrunnen for dette blogginnlegget er min egen erfaring med alt for mange nettsider som enda ikke har forstått konsekvensen av å ha en dårlig nettside. Jeg vil derfor belyse syv grunner til at folk ikke stoler på nettsiden din.

1. Lite troverdig nettside

Forsiden er som oftest det som avgjør nettsidens inntrykk. Det er det første en bruker får øye på og førsteinntrykket har mye å si for om han eller henne velger en annen nettside fremfor din. Forsiden må fremstå som troverdig og seriøs.

Bildelink

Det gjelder å ikke fylle førstesiden med irrelevante bilder eller tekst som ikke samsvarer med resten av nettsiden. Tenk på hva kunden er ute etter når den besøker nettstedet, synliggjør det som tilsynelatende er viktigst for kunden. Samtidig som du også bør tenke over hva du vil vise kunden. Jeg mener at forsiden i bunn og grunn skal oppsummere resten av nettsidens innhold. Det bør være en rød tråd på hele nettsiden og derfor bør førstesiden være den som starter og slutter den røde tråden.

2. Utydelig avsender og eier av nettstedet

For at nettsiden skal fremstå som troverdig, er det essensielt at det fremkommer informasjon om eieren/avsenderen av nettstedet. Slik informasjon bør fremkomme i en form for “om oss” side og/eller “kontakt oss” side. Jeg vil si at begge sidene bør være en del av ethvert nettsted ettersom det er viktige komponenter i evalueringen av et nettsted. Samtidig som det gjør nettsiden personlig og troverdig.

Informasjonen om nettstedets eier må være relevant og oppdatert, slik at brukeren får en følelse av at det er en troverdig kilde. Kontaktinformasjon er viktig med tanke på at brukeren skal ha mulighet til å kunne kontakte deg eller bedriften, hvis den lurer på noe. Fravær av kontaktinformasjon kan få brukeren til å tro at nettsiden gjemmer noe.

3. Registrering av privat domenenavn

Mange nettsider har informasjonen om domenenavnet skjult for offentlig synlighet. Det gjør at nettsiden ser mistenkelig ut og blir mindre troverdig. For meg som student og blogger, er jeg nøye med hvilke nettsteder jeg referer til og det er mange nettsider som får meg til å “snu i døra”.

Profesjonelle bedrifter er åpne rundt hvem de er og hvordan de benytter nettsiden sin. Domenenavnet er knyttet til bedriftens navn, synlig for alle og det også godt synlig hvis de benytter seg av cookies – for å nevne noe. Det handler om å gi brukeren en følelse av åpenhet og at de ikke har noe å skjule, for så å skape en god relasjon mellom brukeren og bedriften.

4. Dårlig retningslinjer for personvern

Bildelink

Personvern er en viktig faktor, da internett er blitt svartmalt med tanke på hvor mye informasjon som samles. Flere stiller seg kritisk til bruken av cookies og algoritmer som vet alt om oss og vet å benytte informasjonen til effektiv målretting. Frykt for hacking og stjeling av informasjon, har også gjort at folk er blitt mer bevisst.

Dermed er det viktig å gjøre brukeren oppmerksom på at du benytter cookies på nettsiden din. Da kan nemlig brukeren velge om den vil godta det eller ikke. Det gir brukeren en følelse av trygghet, hvor den selv kan velge om den ønsker å gi nettstedet informasjon om hva den gjør inne på siden.

5. Uprofesjonelt design

Bildelink

Som nevnt har inntrykket av nettsiden mye å si for om brukeren velger din nettside fremfor en annen. Et profesjonelt og ryddig design er “alfa omega”, for å skape et godt førsteinntrykk.

Det som karakteriserer et uprofesjonelt design er forstyrrende elementer som f.eks blinkende eller spinnende tekst, lav bildekvalitet, uklar navigasjon og glorete farger. Nettstedets kvalitet har mye å si både for besøkende og i forhold til synlighet på Google. Det kan du lese mer om i dette blogginnlegget.

6. Sjeldent oppdatert innhold

En lite oppdatert nettside signaliserer dårlig profesjonalitet. Nettsiden bør oppdateres og optimaliseres jevnlig etterhvert som nye verktøy kommer til eller det gjøres endringer i bedriften.

Har du en blogg, mener jeg det er viktig å gjøre leserne vanen med et mønster i når det publiseres nytt blogginnlegg. Det er med på å forsterke sikkerheten i å beholde lesere, som har en forventing til bloggen din.

7. Treg lastehastighet og for mange annonser

Lastehastighet er en viktig faktor når det kommer til nettsider. Det å ha en treg nettside, vil koste deg mange potensielle besøkende, fordi etter tre sekunder har de som oftest klikket seg vekk fra siden dersom den ikke er ferdig lastet.

Brukere av et nettsted er mindre tilbøyelig til å få et godt inntrykk av nettsiden, dersom det er hyppige “pop-ups” av annonser eller forstyrrende elementer som dekker til innholdet. Slike elementer blir mer masete enn effektive og har som regel ingen mål eller mening for seg.

 

Vil du lær mer om hvordan du kan unngå at nettsiden din havner i bunken med uprofesjonelle og dårlige nettsider ? Jeg har også skrevet et eget blogginnlegg om hvordan du kan bli best på nett og du kan lese innlegget her.

/ Stine Skalleberg

 

Inspirasjon til blogginnlegget er hentet fra Pintrest

Del innlegget på sosiale medier

Legg igjen en kommentar