Posten Norge: Stolt historie – digital fremtid

Posten Norge har utviklet mange gode digitale plattformer for sine kunder, som Digipost og sporingsappen. De var også først i verden med digital rutebok for postbud, i et samarbeid med Apple.

Jeg har valgt å ta for meg Posten Norge og deres utvikling i den digitale verden, fordi jeg har fått et nytt syn på hvordan de har klart å følge et stadig høyere endringstempo. Dette semesteret har jeg vært så heldig å få være internship hos Posten Norge. Det har vært utrolig spennende og lærerikt. Mange tenker nok på Posten som traust og tradisjonell, men jeg har fått oppleve noe annet under min periode. Posten Norge har klart å finne en balansegang mellom nytenking og bevaring av det gamle. De har klart å beholde sin posisjon som en bedrift med et stort hjerte, samtidig som de utvikler innovative løsninger som speiler utviklingen vi står ovenfor.

Innovasjon en av hjørnesteinene

Posten sin visjon er: “vi skal bli verdens mest fremtidsrettede post- og logistikkonsern”. For å leve opp til visjonen jobber derfor Posten aktivt med å kontinuerlig utvikle nye tjenester og forbedre de tjeneste de allerede har. Det skal sies at Posten Norge alltid har vært et innovativt selskap og de har helt siden 1647 omstilt seg i takt med endringene i samfunnet. Posten har blant annet utviklet en digital rutebok til alle budene, sikker digital postkasse (Digipost) og sporingsapp – for å nevne noe. Posten er med andre ord et fremtidsrettet konsern, som vet å omstille seg i retning av den digitale utviklingen.

«Vi skal bli verdens mest fremtidsrettede post- og logistikkonsern»

I tillegg til egne løsninger, lytter de til innspill fra kunder. På postennorge.no inveteres man til å sende inn ideer eller innspill til hvordan konsernet kan skape nye leveranser. Dette viser at Posten Norge anser kundene som de beste læremesterne, for å kunne opprettholde sin konkurranseposisjon i markedet. Kundene forventer at Posten leverer på deres premisser. Dermed er det å invitere til samarbeid svært gunstig for både kunden og konsernet.

Rutebok i digital drakt

Våren 2014 lanserte Posten Norge Digital rutebok, som er egenutviklet i samarbeid mellom IT, postbudene selv og Apple. Nå er det enklere for budene å levere post, fordi alle adressene er samlet på en svært brukervennlig måte. Utviklingen har gått fra store mengder papir til kun en smarttelefon. En slik ny løsning for budene, har vist seg å bli verdifull både når det gjelder adressekvalitet, økonomi og hensynet til miljøet.

Digital postkasse

Brukergrensesnitt og det å sette kunden i sentrum blir stadig viktigere, for å unngå at kundene faller gjennom “kundebøtta” og går over til konkurrenten. Her kan det trekkes linjer til mikroøyeblikk. Posten Norge ønsker å levere tjenester tilpasset kundenes ønsker, noe Digipost er et bra eksempel på. Tjeneste er utviklet med brukeren i sentrum. Selv tok jeg i bruk Digipost da jeg ble student, for å få samlet viktig post digitalt på en plattform. Senest i går fikk jeg melding i Digipost, om papirer som skulle signeres i forbindelse med kjøp av leilighet.

Tjenesten vil bli enda mer interessant etterhvert som flere tar den i bruk, ikke minst det offentlige.

Netthandelsbloggen

Netthandelen er svært viktig for Posten-konsernet. På Netthandelsbloggen deler Brings eksperter Gunnar Henriksen og Johan Holgersson tips og råd. Bloggen tar for seg innovasjonsperspektivet og utviklingen. Netthandelen øker stadig mer og det er blitt et gode mange forbrukere benytter seg av i en hektisk hverdag. Nye innovative løsninger blir viktigere enn noen gang, for å kunne tilfredsstille forbrukernes stadig høyere forventninger. Gjennom bloggen viser konsernet at de i aller høyeste grad er forberedt på hva vi har i vente innen e-handel. Er du opptatt av netthandel og interessert i hvilke innovative løsninger vi kan vente oss fremover?  Ta turen innom netthandelsbloggen for å lese mer om spennende temaer knyttet til dette.

Posten Norge og SoMe 

Plattformer som Facebook, LinkedIn, Instagram, Twitter og Snapchat utnyttes i dag mer enn noen gang, også i bedriftssammenheng. Posten Norge har sett at dette er svært viktig også i deres marked og med Hege Grubben som SoMe manager kan det bare gå en vei. Hun er en «reser» innen sosiale medier og er alltid oppdatert på det som rører seg i sosiale mediers verden. Hege Grubben var blant annet i år i finalen i årets ildsjel under Social Media Days.

Posten Norge er tilstede på  en rekke SoMe plattformer. På Facebook har de egen kontoer for privatmarkedet og bedriftsmarkedet, i tillegg til ansattsiden “Vi i Posten og Bring”. På Instagram har de hatt stor suksess med hashtaggen “#rutami”, der postbud og sjåfører deler bilder fra sin jobbhverdag. De er også tilstede på LinkedIn, Twitter og Youtube. Konsernet har utviklet en egen SoMe- strategi. Den omfatter alle konsernets SoMe-kanaler i Norden. Hvis jeg skal trekke frem en av plattformene som utmerker seg, er det Instagram. Den er med på å skape stolthet blant de ansatte, ved at de får vise hvordan de har det på jobb med “#rutami”. De ansatte får en følelse av å bli sett og verdsatt. Det synes jeg er med på å bygge opp en intern stolthet og viser at Posten Norge fortsatt lever opp til å være firma med det store hjertet.

 

 

/ Stine Skalleberg

Foto: Birger Morken, journalist/fotograf i Posten Norge

 

Kilder:

Bring.no – Netthandelsbloggen

Posten Norge – Slik jobber vi med innovasjon

Posten Norge – Rutebok i digital drakt

Posten Norge – Fremtidens digitale postkasse

Del innlegget på sosiale medier

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *