Programmatisk annonsering: den nye formen for digital annonsering?

Digital annonsering har kommet for å bli og det er ingen tvil om at det er effektivt. I dag er nesten alle på nett og du som markedsfører må sørge for å være der målgruppen din er. Det nytter ikke sitte bakoverlent å vente til kunden kommer til deg, det handler om å treffe kunden på de plattformene den benytter seg av. Plattformene kan være mange, Google, sosiale medier, nettavis – for å nevne noen. Med programmatisk annonsering kan du sørge for å møte den riktige målgruppen, på rett sted og til rett tid.

Hva er programmatisk annonsering?

Forrige fredag var vi så heldige å få besøk av Eirik de Ferry Smith, profesjonell online markedsfører og ansatt i Delta Projects. Delta Projects er et svensk teknologiselskap, de har bygd sin egen teknologi og lagd en DSP, en kjøps-plattform knyttet til digital annonsering. Delta tilbyr annonsørene hjelp til å finne riktig målgruppe for sine annonser. Det er en mye mer forenklet målrettingsmetode enn det som eksisterte før. Smith fortalte at før var annonsene basert på mye mindre innsikt og utrolig mange ledd.

Dagens digitale annonsering er forenklet og ved bruk av programmatic buying. Et slikt system har ført til at annonseringen bygger på mye mer data fra kunden, man sparer tid og annonsene optimaliseres kontinuerlig. Med andre ord programmatisk annonsering kan sørge for at du unngår å havne i fellen med å benytte utallige markedsføringskroner og energi på valg av feil målgruppe og kanal.

Hvordan finne den perfekte målgruppen?

Bildelink

Smith snakket om det som kalles for programmatic buying, en slags datamaskin som gjør annonsekjøp for deg. Et eksempel er Google AdWords. Det betyr at man kan bygge opp programmatisk annonsering med målgruppen i fokus og slik bedre effekten av annonsene. Med et slikt system samler du inn en mengde data i DMP (data management plattform) om brukerne dine og den informasjonen benyttes til å lage relevante annonser for markedsføring.

Det skjer automatisert, det er masse data og det skjer inne i salget. Det er noen som sier at det er den nye måten å kjøpe digital annonsering på, poengterte Smith. Systemet til Delta kjøper bare de rette brukerne som annonser er relevante mot, og sparer masse penger på dette. Slik unngår Delta å levere irrelevante annonser som kun blir sløsing av penger for annonsøren.

Programmatisk annonsering vokser på sosiale medier

Bildelink

Per dags dato kjøpes 42% i Norge programmatisk, og resten foregår på gamle måten at man ringer og avtaler annonser, fortalte Smith. Delta Projects kjøpsplattform (DSP) er knyttet opp mot en rekke børser, Schibsted Media som blant annet består av Finn, Aftenposten og VG. Samtidig er Deltas DSP knyttet opp mot Google.

Den voksende trenden med annonsering på sosiale medier, ser også ut til å gå i retning av programmatisk annonsering. Ifølge Mediapost er sosiale medier den raskest voksende programmatiske kanalen foran display og mobil. På sosiale medier handler det om å være til stede der målgruppen din er, og dermed vil programmatisk annonsering være svært fordelaktig. Det å dukke opp i aktuelle facebook-feeds og å skape oppmerksomhet er i dagens digitale medieverden en stor fordel. Kostnadene med å annonsere på sosiale medier kan være høye, men med programmatisk annonsering er du sikker på at pengene benyttes riktig.

Hvorfor investere i programmatisk annonsering?

Smith presenterte en rekke fordeler med programmatisk annonsering og jeg vil trekke frem spesielt et av punktene. Ved bruk av programmatisk annonsering kan du som annonsør nyte godt av mange fordeler. Du vil som annonsør få en mye mer treffsikker målretting, lavere mediakost, oppnå konkurransefortrinn og økt detaljert kontroll på media. Programmatisk annonsering gir deg med andre ord mulighet til å benytte markedsføringskronene mer effektivt. Annonsene blir vist til rett tid og til rett målgruppe.

Jeg vil avslutte med et sitat av Gerald Chait, som kan oppsummere hvor effektiv programmatisk annonsering kan bli for din markedsføring:

 

“Half the money I spend on advertising is wasted; the trouble is I don’t know which half.”

 

For å komme i gang med programmatisk annonsering kan du se hva Delta Projects har å tilby, her

 

/ Stine Skalleberg

 

 

Kilder:

Delta Projects

Mediapost – Programmatic To Grow 31% In 2017, Ahead Of All Other Channels

Social media today – Programmatic: A Growing Part of Social Media Strategy

Del innlegget på sosiale medier

Legg igjen en kommentar