Hvordan promotere merkevaren din på nett?

Har du en nettbutikk eller en nettside, hvor du ønsker å promotere din merkevare? Er du usikker på hva slags strategi du skal gå etter? Hva med å følge markedets digitale utvikling og forbrukertrendene. Det å skulle promotere sin egen merkevare på nett er ikke alltid like lett. Hvilke plattformer skal vi være på og med hva slags type innhold? Det er et spørsmål som ofte går igjen hos mange. Her gjelder det å tenke helhetlig og å sette deg inn i kundens posisjon. I dette blogginnlegget vil jeg presentere noen enkle tiltak for hvordan promotere produktene dine på nett.

E-postmarkedsføring

Lojale kunder er interessert i å se siste nytt av produktene du selger, dermed er e-postmarkedsføring lurt å benytte seg av for å holde leadsene varme. Du kan f.eks benytte e-postmarkedsføring til å dele ut spesielle tilbud og for å sende ut nyhetsbrev til kundene.

E-postmarkedsføring er enda ikke død. Ifølge Synlighetsbloggen er: E-postmarkedsføring, f.eks. i form av utsendelse av nyhetsbrev eller varslinger om nye innlegg på firmabloggen, den absolutt rimeligste formen for markedsføring. I tillegg er den 100% målbar.

(Les mer om hvordan benytte e-postmarkedsføring her)

Affiliatemarkedsføring

Affiliates er en person eller et selskap som jobber for å selge og markedsføre dine produkter mot provisjon av ordreverdi (netthandel.no). Du kan benytte deg av en kjendis eller en annen person som kan knyttes opp mot din virksomhet, til å promotere produktene dine. Har du f.eks en nettbutikk som selger treningsklær, kunne det vært en god markedsføringsaktivitet og samarbeide med TreningsfrueCamilla Aastorp Andersen.

Et godt eksempel på bruk av affiliates kan være denne videosnutten her, der Treningsfrue promoterer Polarbrød. Det kan tenkes at Treningsfrue og Polarbrød har inngått et samarbeid, hvor hun får noe for å promotere deres merkevare.

Affiliatemarkedsføring kan være svært kostnadseffektiv, dersom du klarer å benytte det til det fulle. Det handler om å jobbe langsiktig og ikke å forbinde affiliates med en kortsiktig kampanje.

Samarbeid med bloggere

Det er et stort nettverk av bloggere der ute og det gjelder å benytte blogg-nettverket til sin fordel. Mange bloggere er kjente frontfigurer som kan bidra til at dine produkter får en sterkere posisjon i markedet. Det å samarbeide med en blogger for promotering av produktene dine er også en ganske kostnadseffektiv markedsaktivitet, ettersom du kan tilby produkter i bytte mot promoteringen.

 

Pressemelding for nylanseringer

For å spre den store nyheten om et nytt og innovativt produkt kan det være veldig effektfullt med en pressemelding. Det for å spre budskapet til en rekke mennesker og for å skape en liten blest rundt det hele. En god pressemelding som publisere på f.eks en nettavis, kan føre til at du når ut til mange folk med ditt nye produkt. Det er god markedsføring og kan øke potensialet for flere nysgjerrige kunder.

Synliggjør positiv vareprat

Fornøyde kunder er som regel alltid villig til å fortelle om sin opplevelse til andre. Det er derfor viktig å sette kundene i fokus, da de er dine viktigste støttespillere. De kan bidra til å løfte merkevarens positive inntrykk, men det som ofte er problemet er at det ikke finnes noe sted hvor kunden kan legge igjen sin mening. Det er derfor viktig å legge til rette for kundeomtaler enten ved bruk av kommentarfelt eller stjerner.

Sett pris på kundene dine

Sørg for at lojale kunder, forblir lojale. I dagens situasjon er det ikke lenger like lett å holde på kundene, da det er et hav av ulike produkter og tjenester å velge mellom. Forbrukerne blir mindre lojale, noe som fører til at du som markedsfører får en tøffere jobb med å bevare kundene.

Vis at du setter pris på dine lojale kunder, med å sende de spesielle tilbud og rabatterte priser. Selg bedriften din inn til kunden, med å treffe den rett i kjøpehjertet. Kjenner du kundene dine godt nok, kan du høste store fordeler av det.

Opprett en blogg

Blogging er en fin form for å promotere produktene bedre, med mer produktinformasjon og store bilder. Ved bruk av blogg kan du skrive mer om produktene dine i en større sammenheng. Innholdet bør være rettet mot kundenes preferanser og ønsker. Det er derfor viktig å kjenne kundene sine godt, for så å kunne benytte den kjennskapen i innholdsproduksjon. Blogging kan bidra til personlig merkevarebygging. Vil du vite mer om hvordan du kan lykkes som blogger i 2017, kan du lese denne bloggposten.

Bruk av bilder og videoer

Bilder er en fin måte å få vist frem produktene sine på, samtidig som det engasjerer og gjør at kundene får et bedre inntrykk av produktet. Bildene kan skape en viss forventing av hvordan produktet vil se ut. Et godt eksempel på effektfull bildebruk er klesbutikker på nett, der bilder av klærne er viktig for å kunne skape en viss oppfatning av hvordan plagget ser ut.

Video blir stadig mer populært og ifølge Iprospect fører videoinnhold til 10 ganger mer engasjement i sosiale medier enn deling av blogger eller annet relatert innhold. Samtidig som det å ha en video på nettsiden øker sannsynligheten betraktelig for førstesideplassering organisk på Google.

Konkurranser

Bruk av konkurranser i f.eks sosiale medier kan bidra til å skape et større engasjement rundt dine produkter. Det er som oftest av stor interesse hos forbrukerne å delta i konkurranser, der de kan vinne noe de har nytte av.

Konkurranser er et effektivt virkemiddel i markedsføringsstrategien, men det er viktig å være klar over bruken av det. Brukes ikke konkurranser på riktig måte, kan du risikere å få minimalt med utbytte. Hva som skal til for å lage gode konkurranser kan du lese om i denne bloggposten.

Sosiale medier som markedsføringsplattform

I et stadig mer digitalisert samfunn, der alt er på nett blir viktigheten av sosiale medier om en del av markedsføringen betydelig større. Du må være der kunden er og kunne møte dens behov. Sosiale medier som Facebook og Instagram er gode markedsføringsplattformer, der du også kan benytte annonseringsverktøy for å øke din synlighet. Sosiale medier kan bidra til verdiskapning og gevinster for din virksomhet, der det handler om å benytte plattformens muligheter. Se her hva du kan gjøre med sosiale medier, for slik å oppnå verdiskapning i din virksomhet.

 

/ Stine Skalleberg

 

Inspirasjon til dette blogginnlegget er hentet fra Pintrest.

Del innlegget på sosiale medier

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *