Remarketing i Google Analytics og AdWords

Remarketing er en effektiv måte å minne dine eksisterende eller potensielle kunder på at du fortsatt tilbyr noe som kan dekke deres behov. Er du som markedsfører flink til å samle inn data om kundene dine, kan du få maksimalt utbytte av remarketing. Da vet du allerede hva kunden har sett på og hva den eventuelt var på vei til å kjøpe. Slik kan du målrette ut i fra den dataen du har og øke sannsynligheten for at potensielle kunder gjennomfører en ønsket handling neste gang de besøker nettsiden din.

Hva handler remarketing om?

I et Google-perspektiv defineres remarketing, ut ifra hvordan målgruppen din interagerer med deg eller interagerer med innhold på en spesifikk nettside. I praksis registrerer du alle som har vært på nettsiden din ved bruk av en Cookie. Du kan identifisere en eller annen slags handling de har gjort på nettsiden din, som regel ut i fra en bestemt URL. Det gjør det dermed mulig å kunne målrette og tilpasse budskap til hver enkelt målgruppe. Som markedsfører kan du også dra nytte av remarketinglister for å bedre AdWords kampanjene dine, noe du kan lese mer om her. For å kunne bygge opp lister av de ulike målgruppene, er det viktig å sette opp målgrupper inne på Google Analytics. Noe jeg viser i videoen nedenfor.

Hvorfor remarketing?

Remarketing er en effektiv markedsføringsaktivitet. Det kan også tenkes at denne formen for markedsføring blitt enda viktigere med tanke på dagens forbrukermarked. Forbrukerne er blitt mer kresen og selektive i hvilke handlinger de foretar. Det er her remarketing kommer inn for å gi forbrukeren en liten vekker, i etterkant av å ha forlatt nettstedet uten å gjennomføre kjøpet eller registreringen.

En gjennomsnittlig konverteringsrate på en nettside ligge på rundt 4%, det betyr at rundt 96% ikke gjør det man vil at de skal gjøre på en nettside, sa Håvard Nyberg fra Precis under sitt banneranonseringskurs hos Google Norge. Dette er med på å understreke viktigheten av å drive med remarketing-kampanjer. Det handler om å ikke gi slipp på potensielle kunder, som er mer tilbøyelig til å foreta en ønsket handling. Ifølge Nyberg er det hele 70% av de som legger til noe i handlekurven, som bare drar uten å kjøpe noe. Da kan man bruke remarketing for å nå disse. De har allerede vist interesse for det du tilbyr og de har deg minne fra før av.

Hvordan lage en remarketing kampanje?

Først og fremst gjelder det å se på nettsiden din og hvordan den fungerer. Det handler om å analysere kjøpstrakten og hvordan brukerne navigerer gjennom nettsiden. Du kan selv velge ulike remarketing publikum, med å ta utgangspunkt i målgruppe-listene inne på Google Analytics. Du definerer hvilken målgruppe du vil målrette mot. Det basert på hva slags URL målgruppen har vært inne på og hvilke handlinger de foretok.

Det finnes tre ulike måter å sette opp remarketing på: Google Analytics, individuell tag på en liste og sidelengs tag, med URL match. Det handler om å forstå brukeren når de kjøper og hvordan de kjøper, og kommer frem til din nettside.

For å utvide en remarketing kampanje er det første du kan gjøre, å lage flere publikum ut i fra besøkende på nettsiden. En mulighet er å øke budet og sørge for at man har større rekkevidde i målgruppen. Remarketing kan brukes til å genere konverteringer. Samtidig som det kan brukes til å skape kjennskap. Med andre ord  remarketinglistene kan vokse med å skyte litt bredt ut.

 

/ Stine Skalleberg

 

Del innlegget på sosiale medier

1 Comment

  1. […] Har du benyttet deg av Google Displaynettverk og hva er din erfaring med det, legg gjerne igjen en kommentar. Jeg vil også oppfordre deg til å følge med på lørdag, fordi da kommer det et nytt blogginnlegg om remarketing kampanjer og en liten video med hvordan man setter opp en remarketing kampanje i Google AdWords (se innlegget her). […]

Legg igjen en kommentar