Kunsten å beskrive noe som ikke finnes

Har du noen gang prøvd å sette deg ned for å beskrive noe som ikke finnes, men som kan komme til å finnes i nær fremtid? Etter en utfordring fra vår foreleser Karl Philip Lund, er det nettopp det jeg skal gjøre i dette blogginnlegget.

På fredag fikk vi på Høyskolen Kristiania besøk av Bård Windingstad, gründeren av treningssentre som Elixia og Evo. Windingstad er nå i gang med et nytt prosjekt, som han tror vil falle i smak hos mange nordmenn og ikke minst turister.

Prosjektets plan og mål

Det å starte et prosjekt som ikke er helt håndfast med tanke på hvor mange som egentlig vil komme til å benytte seg av det du skaper, kan forbindes med risiko. Windingstad har selv troen på at prosjektet kommer til å bli en suksess, ettersom det er en stor del av den norske kulturen. Vi elsker å stå på ski og prosjektets hovedfokus er nettopp det, skirelatert. Det er snakk om å bygge en innendørs skihall, hvor du kan gå langrenn og kjøre alpint eller snowboard. Skihallen skal bli den største i hele verden og vil bli bygd i Lørenskog.

Målet til Windingstad er å skape en digital kundereise, sømløs og lettvin for kundene. Scenarioet kan beskrives slik:

Marit og Jens er på tur med barna, de kjører mot Lørenskog og finner ut av at det hadde vært gøy for barna å stå på ski. Jens tar opp telefonen for å sjekke forholdene i skihallen og for å se om det er ledige parkeringsplasser. Etter noen få minutter har Jens allerede fått reservert parkeringsplass, reservert skiutleie og kjøpt heiskort til barna – alt gjennom en app på mobilen. Når familien ankommer skihallen er det bare å vise frem bestillingen på appen og barna kan starte ski-opplevelsen, mens far og mor sitter i afterskien å koser seg.

En opplevelse som gir verdi til kunden

Skihallen skal være et sted hvor alle kan komme å stå på ski. Det skal oppleves som et univers der du kan nyte dager på ski hele året. Det høres fantastisk, men hva skal til for å få folk til å se verdien av dette? I Norge har vi vinter og snø, og når sommeren først kommer er vi ganske “mettet” på vinter. Windingstad vet ikke selv hvor veien vil gå når skihallen står ferdigstilt, men han har en sterk tro på at det kommer til å bli populært.

En sømløs og digital kundereise er viktig med tanke på den digitale utviklingen vi står ovenfor. Det å holde fast i gamle systemer som ski-card og parkeringsautomater, gjør prosessen for kunden vanskeligere. Da kan man risikere at potensielle kunder ikke engang gidder å tenke på å besøke skihallen når de kjører forbi. Det fantastiske med dette prosjektet er at det skal skapes et digitalt univers rundt skihallen som kan fenge og få folk til å besøke skihallen igjen.  

Brukeropplevelsen skal være å gi verdi til kunden i alle ledd, samtidig som automatikk skal benyttes på de stasjonen der det er mulig.

Brukveropplevelses-scenarioet, Skihallens nøkkel til å skape kundeverdi:

Marit, Jens og barna er ferdig i skihallen og er klare for å ta fatt på hjemveien. Jens tar opp telefonen for å avslutte ski-kortene til barna og for å betale via Vipps. Marit tar barna med seg inn i skiutleien og leverer utstyret. Når utstyret er levert kan Jens sjekke ut av skiutleien på appen og betale raskt og enkelt via vipps. Marit og barna sitter klare i bilen og Jens avslutter parkeringstidtakeren på appen. Etter 10 minutter får Jens en varsling på mobilen, det er Skihallen som takker for besøket. De informerer også om at barnas skidag er ferdig oppsummert inne på appen. Marit åpner appen og gir barna telefonen, slik at de kan se hvordan skidagen har vært.

 

Ønsker du å lese mer om Skihallen og deres konsept, kan du besøke hjemmesiden her.

/ Stine Skalleberg

 

Kilde til inspirasjon:

stammen.no – Kravspesifikasjon – den umulige kunsten å beskrive noe som ikke finnes

Del innlegget på sosiale medier

Legg igjen en kommentar