Snapchat: Geeohsnap og hans suksessoppskrift

De siste årene har sosiale medier fått stadig større oppmerksomhet og antall brukere har økt. Sosiale medier har blitt den nye måten å snakke med andre mennesker på og det er nærmest blitt et substitutt for vanlig interaksjon med hverandre. Under Social Media Days i Oslo, fikk vi høre historien til blant annet en ivrig mann med lidenskap for sosiale medier, spesielt for Snapchat.

Bilde link

Snap branding

Geir Ove Pedersen er en av Europas mest ivrige snapchatter. Dere kjenner han kanskje best under navnet Geeohsnap, som er hans Snapchat-navn. Under Social Media Days i Oslo fortalte han sin oppsiktsvekkende historie, om å gå fra å være en helt alminnelig freelancer til å bli en av Europas største snapchatter. Pedersen forandret hele livet sitt på et døgn, bare med en liten tegning som han sendte rundt på Snapchat. Etter en stund ble han verdenskjent og har i dag en stor følgerskare fra alle deler av verden. Han har i dag over 1 million views på sine Snapchat stories, opparbeidet kun over et døgn. Mange stiller seg kanskje spørsmålet: Hvordan er dette mulig? Hva har han gjort for å bli så suksessfull? Det var akkurat disse spørsmålene Geir Ove Pedersen svarte på under sitt foredrag.

Innhold som smitter

Pedersen mener at alt handler om å være kreativ og ha det gøy. Han understreket at det som er nøkkelen til suksess er å skape innhold som smitter. Snapchat er Pedersens lidenskap og det er ikke vanskelig å forstå at han brenner for å lage gode historier. Samtidig uttalte han seg om den første brukeropplevelsen til Snapchat, som lite brukervennlig. Han skjønner at folk velger Snapchat vekk, fordi det for mange kan virke svært komplisert ved første øyekast. Pedersen gir seg derimot ikke med å få flere til å hive seg på Snapchat-bølgen.

Ifølge Snapchat-kongen er Snapchat et nysgjerrig og morsomt medie, og man skal bruke det deretter. Det handler ifølge han ikke om å lage innhold som er perfekt, det skal bare være godt nok. Godt nok kan man komme langt med på Snapchat, mener Pedersen. Snap blir borte etterhvert og da er det ikke mulig å finne de tilbake. Det er akkurat det Pedersen mener at Snapchat skårer høyt på og er deres store fordel. Det er ikke som Facebook at fire år gamle innlegg, plutselig kan “poppe” opp på newsfeeden din. Det er kanskje derfor stadig flere folk blir flittige brukere av Snapchat, fordi det som postes ikke kan lagres på en database.

Hvordan oppnå suksess på Snapchat?

Du må være til stede og fokusere på det innholdet som produseres, mener Pedersen. Det handler om å være til stede når innholdet produseres, ellers går du glipp av noe. Ifølge Pedersen skal Snapchat være en ærlig kanal i nuet. Han mener at bedrifter bør benytte seg av Snapchat og produsere innhold fra bedriften. Det er ifølge han en enkel og morsom kanal, hvor bedrifter kan dele av sin arbeidshverdag. Det skal også sies at Pedersen konkretiserte at det nesten er umulig å vokse på Snapchat, uten at man supplerer med andre kanaler.

Pedersens oppskrift for suksess på Snapchat er å engasjere mer, gjøre innholdet interessant og få andre til å snakke om deg. Han tenker alltid over at han i løpet av en dag skal lage en god serie på Snapchat, der innholdet er så bra at det smitter over på andre. I begynnelsen spilte Pedersen på nysgjerrigheten til det som smitter. Han mener at vi kan tenke på Snapchat som en TV med flere kanaler. Det er stadig flere som knytter seg til Snapchat og det gjelder ikke bare privatpersoner. Nordea har inntatt Snapchat-verden og retter seg mot unge brukere fra 18-28 år. En bank på Snapchat kan virke kjedelig, men ifølge eksperten selv er Nordea utrolig flinke i arbeidet de gjør på Snapchat.

«Gjør man en god jobb gjennom kanalene, så kommer synligheten etterhvert. Tiden er inne i Europa for å hive seg på Snapchat-bølgen»

(Sitat: Geir Ove Pedersen)

Avslutningsvis kom Pedersen med et godt råd til de som nå kjenner at tiden er inne for å hive seg på Snapchat-bølgen. Ifølge han bør man bli en god historieforteller, fordi man på Snapchat alltid skal tenke intro, innhold og avslutning.

 

/ Stine Skalleberg

 

Kilder:

http://www.geeohsnap.com

Del innlegget på sosiale medier

1 Comment

  1. stineskalleberg says: Svar

    Thanks, I appreciate your comment!

Legg igjen en kommentar