Sosiale medier som tidstyv

Hver dag, hver time, hvert sekund er det utallige personer som benytter seg av ett eller flere av de sosiale mediene vi omgås med. Verden har endret seg mye siden den gang vi ikke visste hva et nettbrett var og hvilke sosiale medier som ville bli en del av vår travle hverdag. I dag bruker vi mye tid på å dele informasjon med venner og bekjente, “like” det andre har delt og sende «selfies»av oss selv. Dette er bare noe av det de sosiale mediene byr på.

Bilde link

Facebook har utviklet seg til å bli verdens største sosial nettverk og Arne Krokan (2015, 38) omtaler Facebook som alle sosiale nettverks «mor». Facebook er en tjeneste som de fleste benytter seg av og mange bruker utallige timer på å skrolle nedover på siden for å se om det er kommet noe nytt. Facebook er en fin måte å holde kontakten med venner og bekjente, samt oppdatere seg på nyheter. Det kan derfor ses på som en praktisk tjeneste hvor du kan «chatte» med venner og samtidig lese artikler som andre har postet.

Facebook er ikke nødvendigvis kun en positiv opplevelse. Det evige jaget etter å kontinuerlig måtte oppdatere deg på Facebook kan også føre med seg mye unødvendig bruk av tid. Det kan omtales som en tidstyv i en ellers travel hverdag. En annen side ved Facebook, som kan resultere i negative ringvirkninger i samfunnet, er at nettstedet eksponerer oss, likt som Google for eksempel, for informasjon vi “allerede er interessert i”. Vi velger for eksempel å følge bestemte aktører med bestemte holdninger og interesser, og blir eksponert for deres budskap fremfor kanskje andre synspunkter som kunne utvidet kunnskapshorisonten vår.

Samtidig vil jeg tørre å påstå at Facebook i aller høyeste grad er et gode som de fleste av oss bør benytte oss av, fordi tjenesten gir oss informasjon om omverden og den er lett tilgjengelig.
Det er tiden som brukes på Facebook som bekymrer meg og mange andre, men dersom tidsbruket disponeres godt vil jeg si at Facebook er med på å berike hverdagen vår med aktuelle artikler og en hyggelig prat med venner. Relatert til meg selv synes jeg Facebook er en nyttig tjeneste, hvor jeg kan holde kontakten med venner som jeg ellers ikke treffer så ofte og se hva andre liker.
Samtidig vil jeg innrømme at i et travelt studieliv kunne jeg av og til ønske at Facebook hadde en pauseknapp.

Jeg synes det må være relevant å diskutere spørsmålet om de som ikke er på Facebook vil falle utenfor det sosiale liv på sikt. Det er noen som bevisst velger det bort av mange ulike grunner. Tidspress, lite teknologisk anlagt samt liten interesse for sosiale medier kan være årsaker til at noen aktivt bestemmer seg for å ikke ta del i dette “fellesskapet”.
Dette leder naturlig nok videre til et nytt spørsmål. Hvordan går det an å leve uten Facebook i 2017?
Dette er et interessant tema som jeg mener bør diskuteres. Etter mitt syn foregår mer eller mindre alt på Facebook i dagens digitale samfunn. En studie gjort av Norsk Helseinformatikk  5. januar 2017, viser at man blir mer tilfreds uten Facebook, men for meg ville det vært helt absurd og ikke ha en Facebook-profil. Studiet viser også at når Facebook blir brukt som tidsfordriv har det negativ effekt på trivselen. Derfor vil jeg oppfordre alle til å sette Facebook litt på pause innimellom og koble på livet, slik at Facebook ikke blir den store tidstyven for daglige gjøremål.

Bilde link

Den stadig mer populære tjenesten Snapchat er blitt en stor trend i den sosiale medieverden. Alt som gjøres i løpet av en dag skal dokumenteres, og da gjerne ting som er verdt å vise frem til andre. Det er dette Snapchat brukes til, å dele bilder av hverdagen med andre. Det nye fenomenet “selfie” har fått en stor plass på Snapchat og jeg antar at det i løpet av en dag legges ut flere tusen selfies på Snapchat. Snapchat er en applikasjon som også inneholder ulike filtre som er med på å berike bildene med morsomme innslag, noe som i den senere tid har blitt svært populært. Snapchat har på mange måter blitt til en chatte-tjeneste, som kan ses på som et supplement til Facebook-messenger. Mye av kommunikasjonen foregår over Snapchat og det er bilde-utvekslingen som hovedsakelig er bakgrunnen for Snapchat.

Selv bruker jeg mye tid på å dele bilder med venner av hva jeg gjør og jeg benytter Snapchat aktivt som et kommunikasjonsmedium. Tiden går fort når man først sender ett bilde, fordi da har man satt i gang en prosess hvor de bildene du får tilbake må åpnes og du må svare. Mobilen som ligger å blinker ved siden av deg er som oftest mer spennende enn den skoleoppgaven som du må få levert. Det skjer nærmest automatisk at man sjekker Snapchat en del ganger om dagen for å se om du har fått noen «snaps». Begynner man å telle antall timer på hvor mange ganger man tar opp telefonen i løpet av en dag for å sjekke Snapchat, kan man bli overrasket over sitt eget tidsforbruk.

PS: Har du lyst til å følge med på hvor mye tid du bruker på mobilen din, last ned applikasjonen Moment og kontrollér tidstyveriet de sosiale mediene kan føre med seg.

Skjermbilde

/ Stine Skalleberg

Kilder:

http://nhi.no/forside/mer-tilfreds-uten-facebook-47972.html

Krokan, Arne. 2015. Det friksjonsfrie samfunn: Om utviklingen av nye digitale tjenester. 1.Utg. Oslo: Cappelen Damm AS.

 

Del innlegget på sosiale medier

2 Comment

  1. Kult med den appen! Kan tenke meg at man får en liten vekker når man selv ser hjor mye tid som går i å henge på tlf. Samtidig vil jeg påpeke at det ikke bare er negativt. Mange bedrifter har begynte å blomstre på de sosiale medier. Det dukker opp flere og flere småbedrifter og selvstendig næringsdrivende fordi det blir lettere og lettere å skape en kundekrets. Selv ser jeg på Instagram som et sted å handle. Jeg har kjøpt alt der fra klær og smykker til mat og tjenester. Det er også en grunn til hvorfor så mange andre følger etter og blir heldigitalisert 😉

    1. stineskalleberg says: Svar

      Tusen takk for tilbakemelding Anna! Helt enig med deg. Facebook vokser ikke bare til privatbruk, men det blir i dag også brukt i jobbsammenheng, slik som Facebook at work. Flott at du trekker frem Instagram også, noe som benyttes stadig mer 🙂

      / Stine Skalleberg

Legg igjen en kommentar