Teknologi som forandrer alt, nok en gang

Teknologien har skapt store omveltninger i samfunnet, jobber er blitt erstattet av roboter og nye digitale tjenester har snudd opp ned på hverdagen til mange. Ingvild Moen og Olav Mellingsæter er to av Norges mest dyktige rådgivere innen digital markedsføring og sosial kommunikasjon. De deltok begge under årets Social Media Days i Oslo, hvor de formidlet sine tanker rundt teknologien og hvilke konsekvenser den fører til. I dette blogginnlegget skal jeg ta for meg noen av temaene de snakket om.

Robotene entrer samfunnet

Roboten Pepper er et fint symbol på den utviklingen vi er på vei inn i, mener Ingvild Moen. Robotene kommer og googler du det så får du nesten 3000 søkeresultat. Ifølge Moen er det meste av det som kommer frem fryktbasert. Ikke tenk på det med frykt, sa Moen. Facebook ads kommer til å bli tatt over av roboter, men fokuser på det positive, understreket hun. Vi kan fokusere på å lage godt innhold, mens robotene kan gjøre de mer lettvinte jobbene. Journalistene var også redde for roboter, men i dag har mange invitert roboter inn i produksjonen, sa hun.

“Det handler ikke om å være redd – det handler om teknologiglede og nysgjerrighet”

(Sitat: Ingvild Moen)

Bygg relasjoner

Med dagens digitale utvikling har viktigheten av data økt enormt. Jo mer data man har, jo lettere og viktigere blir det å bygge relasjoner, mener Olav Mellingsæter. Det helt sentrale er ikke bare å sørge for å samle inn dataene, men ifølge Mellingsæter handler det om å etablere og beholde relasjoner. Han mener at vi må sette denne relasjonen i et historisk perspektiv. Mellingsæter trakk frem et eksempel knyttet til merkevarer. Hvilke merkevarer er du glad i og hvem er du villig til å dele data med, var det indirekte spørsmålet som Moen stilte til salen. Vi kan gjennom facebook gi merkevaren ”love” og Moen mener Facebook har gjort det enklere å uttrykke hva vi tenker om en merkevare. Ifølge Moen er ikke sosiale medier lenger hva det var.

Det er noe med disse dataene, som vi gir fra oss hele tiden. Mange tenker ikke over hvor mye data vi faktisk legger igjen på en nettside vi besøker. Vi godtar bruk av cookies, nesten uten å løfte på øyelokkene. Ifølge Mellingsæter legger vi igjen en stor mengde personlighetsdata, rett og slett knyttet til hva du er opptatt av. Denne dataen benytter bedrifter til sin store fordel i sine markedsføringsaktiviteter. De prøver å målrette hver enkelt annonse til enhver kunde, og slik bygge relasjoner.

Hva betyr dette for deg?

Premisset er ifølge Mellingsæter at om du ikke har gjort det før eller prøvd det før, er tiden inne for å sette brukerne i sentrum. Hvis du ikke er der jeg som bruker er, er det ikke bra nok for meg som forbruker, mener han. Fremveksten av begrepet “the internets of things” har i følge Moen gjort det enda viktigere å ha eierskap til kunden. Ifølge hun handler det om at du må ha sosial kommunikasjon med kunden. Du må være stand til å ta i bruk dataene fra kundene og bruke premissene til å snakke med kundene. Ifølge Moen er de som jobber med sosiale medier fyrtårnet inn til kunden og det er her bedrifter bør satse.

Det blir enda viktigere å eie dataene selv, sa Mellingsæter. Han mener at det er en makt i denne databasesiden. Det er viktigere å ha en enda sterkere digital relasjon. Det bygger seg opp en relasjonskrig og en krig om store data, understreker Mellingsæter.

Rema 1000 sin lansering av applikasjonen “Æ”, er ifølge Mellingsæter et godt eksempel på hvordan krigen om dataene tilspisser seg raskt. De andre dagligvarebutikkene følger etter og ønsker å delta i kampen om å samle inn mest data fra kundene. Det er et eksempel på at man ønsker å samle enda mer data for fremtiden, at dagligvarebransjen er føre var. Kundene reagerer ikke fordi de får bare kule rabatter og det er med på å understreke vår “passivitet” i forhold til det å dele data eller informasjon om oss selv.

Moen fikk i tillegg oss i salen til å tenke over hva kredittkortet ditt vet om deg. Det første som slo meg er at det vet alt for mye om meg. Et godt eksempel som Moen trakk frem, var at hvis Rema 1000 får tilgang til kredittkort-dataene dine kan de vite hva du handler hos Norgesgruppen. Rema 1000 kan få informasjon om at du i går handlet en banan, to pærer og et brød på Meny, og slik informasjon er svært nyttig for konkurrenten.

Det er ikke bare dagligvarebransjen som kriger om mest mulig data og om å bygge digitale relasjoner med kunden. Samsung har utviklet et kjøleskap med en integrert Ipad på døren. Denne Ipaden gjør det mulig å bestille mat på kjøleskapet, betale og få det levert på døren. Ipaden signaliserer også når du trenger ny melk eller egg, samt når noe har stått litt for lenge i kjøleskapet. Et slikt kjøleskap kan samle inn data om deg og din familie og Ipaden eier kjøleskapet ditt, sa Mellingsæter. Ifølge han foregår det nå et åpent spill om å eie dataene, og det blir derfor enda viktigere å tenke over hvis du jobber med slike produkter som for eksempel Samsung.

Det er kommunikasjonen her som er det kritiske og det er viktig å ha med kommunikasjonsfolka, mener Mellingsæter. Det er de som har kompetansen til å sette brukerne i sentrum, derfor nytter det ikke bare å bruke IT-folk. Still dumme spørsmål! Prøv å knekke koden for hva dette har å si for deg og din bedrift, avsluttet Ingvild Moen.

 

/ Stine Skalleberg

 

Kilder:

Engadget – You can order groceries from the door of Samsung’s new fridge

Del innlegget på sosiale medier

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *