Vurdering av valgfaget digital markedsføring

Etter endt semester sitter jeg igjen med tanken om at det å fordype meg i digital markedsføring, var et godt valg. Valgfaget digital markedsføring (DIG2101) er et utrolig relevant og viktig emne, som jeg mener alle markedsførere bør ta. Fremtiden er digital og digitale hoder er en mangel. Derfor er kompetansen vi får gjennom valgfaget helt unik. Vi lærer oss å sette digital kunnskap ut i praksis. Det er et fremtidsrettet valgfag med dyktige forelesere som selv er i den digitale bransjen og er eksperter på sine områder. Samtidig har vi en rekke gjesteforelesere fra næringslivet, noe som gir oss enda mer innsikt i den digitale virkeligheten.

Hva består DIG2101 av?

Semesteret følger en forelesningsplan for hvilke temaer vi skal gå gjennom og hvilke forelesere som har ansvar for ulike temaer. Det er en inndeling på tre moduler:

  1. Digital økonomi og forretningsmodeller

Arne Krokan, professor og forsker innledet semesteret med å fortelle om det digitaliserte samfunnets opphav. Krokan tok for seg alt fra digital økonomi, delingsøkonomi, forretningsmodeller og forretningsutvikling, digitale tjenester og hvordan det digitale nettsamfunnet fungerer. Det var en god start på semesteret, ettersom det ga en fin innføring i det digitale samfunnet og historien bak det. Samtidig fikk vi en god forståelse for hvordan vi i dag har utviklet en digital økonomi.

  1. Digital markedsføring

Karl Philip Lund, foreleser ved Høyskolen Kristiania og ekspert på e-handel tok oss med videre inn i hva den digitale verden har å by på av muligheter for virksomheter. Han tok for seg teoretiske og praktiske tilnærminger til digital markedsføring. I denne delen av semesteret hadde vi en rekke spennende gjesteforelesere fra ulike miljøer. Temaer som ble gjennomgått er: e-postmarkedsføring, webstrategi, webanalyse, blogging, SEO, e-handel og konverteringsoptimalisering.

I andre del av modulen digital markedsføring var det Anastasia Mariussen, ansatt i Google og professor på Høyskolen Kristiania som hadde ansvaret. Mariussen tok oss gjennom en krevende, lærerik og ikke minst interessant konkurranse, Google Online Marketing Challenge. Det er en stor internasjonal konkurranse, hvor du skal samarbeide med en selvvalgt bedrift med å utføre Google AdWords-kampanjer. Gjennom denne konkurransen fikk vi en enorm mulighet til å lære og forstå Googles annonseringsverktøy – Google AdWords. Vi fikk med utgangspunkt i denne konkurransen tilegnet oss kunnskap om ulike annonseringsverktøy og annonseformat, hvor vi i tillegg ble oppfordret til å gjennomføre Google AdWords sertifiseringer (her er mine).

  1. Sosiale medier

Siste del av semesteret omhandler sosiale medier, med høgskolelektor, foredragsholder og ekspert på bruken av sosiale medier Cecilie Staude. Denne delen tar for seg utviklingen i medie-og datasamfunnet, der sosiale medier har fått et større fotfeste og påvirker måten vi kommuniserer på. Samtidig har vi fått innblikk i hvordan sosiale medier påvirker demokratiet, kanalenes egenart, sosiale medier som markedsføringskanal, innholdsmarkedsføring og effektmåling. Jus, etikk og utfordringer ved bruk av sosiale medier har også blitt drøftet, med fokus på blant annet dilemmaer, personvern og opphavsrett.

I denne delen var vi også så heldige å få besøk av Thomas Moen. Han har over 15 års erfaring med blogging og sosiale medier. Moen holdt foredrag om bruken av Facebook som markedsføringskanal og Facebook ads. Samtidig som han gav oss mange gode råd til hvordan lykkes med nettverksbygging og veien videre etter endte studier.

Blogg og personlig merkevarebygging

Bloggingen er en en egen eksamensoppgave, hvor hver enkelt modul har tilhørende bloggoppgaver. Det å blogge har ført til at vi som studenter i DIG2101 har fått muligheten til å sette oss godt inn i bloggplattformen WordPress, implementering av Google Tag Manager, bruken av analyseverktøyet Google Analytics, SEO og personlig merkevarebygging. Vi har fått lov til å styre vår egen nettside, der vi har kunnet promotere oss selv for potensielle arbeidsgivere.

Mine tanker om emne digital markedsføring

Valget falt på digital markedsføring, fordi jeg ønsket å lære mer om digitale verktøy og det digitale samfunnet vi nå er midt oppi. Mine forventninger til faget var at det skulle bli lærerikt og spennende, med mange nye utfordringer. Emne DIG2101 har levd opp til all forventing og mer enn det. Gjennom et halvt år har jeg hatt en bratt læringskurve, hvor jeg har fått muligheten til å tilegne meg utrolig mye spennende kunnskap.

Digital markedsføring er mye mer enn bare å markedsførere på sosiale medier og blogging. Det vi har lært dette semesteret er at du må se digital markedsføring i sammenheng med resten av virksomheten. Det nytter ikke bare starte med digital markedsføring uavhengig fra resten av driften, da vil du ikke se mye effekt. Det handler om å skape en digital strategi som flyter sammen med den overordnede strategien. Samtidig er det viktig å tenke kundeperspektivet, da forbrukerne får stadig mer makt. Det er ikke mangel på innhold i sosiale medier eller på Google og forbrukerne har den fulle rett til å velge en annen fremfor din virksomhet. Det gjelder derfor å være i forbrukernes mikroøyeblikk og sørge for at du blir det prefererte valget. Kunden i sentrum er viktigere enn noen gang!

Blogging er en fin form for å tilegne seg pensum på en god og kreativ måte. I valgfaget digital markedsføring handler det nemlig mye om egen læring. Foreleserne gir deg en smakebit på hovedtemaer i forelesning også er det opp til deg å ta det til et høyere nivå. Det å blogge i et faglig miljø er mye mer interessant enn jeg hadde trodd. Du får muligheten til å utvikle en plattform der du selv bestemmer innholdet. Det å benytte bloggens muligheter til det fulle er noe jeg vil anbefale fremtidige digitale markedsføringsstudenter. Aktiv blogging kan åpne opp for unike muligheter. Det å vise seg frem og vise at man interesserer deg for faget kan føre til at du blir kontaktet av potensielle arbeidsgivere. Hvem vet kanskje du til slutt sitter igjen med drømmejobben halvveis i Bacheloren.

Blogging har for meg vært en sentral del av semesteret. La meg bare si det med en gang, at det har vært det beste jeg noen gang har gjort. Det har vært en utrolig fin arena der jeg har fått muligheten til å eksperimentere med egen kunnskap og kompetanse, som til slutt har blitt en fin læringsplattform. Det å poste første blogginnlegg satt langt inne, men når jeg i dag ser tilbake på hva bloggen har bidratt med for egen læring og nettverksbygging er jeg veldig glad for at jeg gikk ut av komfortsonen.

Sist men ikke minst må jeg trekke frem våre dyktige forelesere som virkelig har gjort dette faget gøy. Det er forelesere som viser et stort engasjement og interesse ovenfor oss studenter, noe som jeg mener er utrolig viktig for motivasjon. Foreleserne sitter på en enorm kunnskap om faget og de er utrolig flinke til å lære bort den kunnskapen de har, noe som gir oss studenter en ekstra dytt i ryggen. Foreleserne har også et stort nettverk av folk i bransjen, som er viktig å dra nytte når du har muligheten. Vis fra dag en at du virkelig vil lære og er interessert i faget. Gjør det foreleserne ber deg om, i tillegg til det lille ekstra. Gjør du det, kan jeg love deg at du vil bli lagt merke til.

Hvorfor velge DIG2101? 

Til deg som snuser på å velge digital markedsføring som valgfag, vil jeg si at du bare må kjøre på. Det er et godt valg, selv om det krever en del hardt arbeid. Du blir utfordret på å gå ut av komfortsonen fra dag en, men det vil hjelpe deg langt på vei om du tar de utfordringene du møter. Den kunnskapen og kompetansen du får i dette emne, er det skrikende etterspørsel etter. Benytter du sjansen godt til å lære mye under et halv år, kan du til slutt bli sittende igjen med drømmejobben halvveis i bacheloren.

 

Lykke til, til fremtidige studenter av emne DIG2101, dere vil trives!

 

/ Stine Skalleberg

Del innlegget på sosiale medier

2 comments on “Vurdering av valgfaget digital markedsføring”

  1. Kp sier:

    Takk for et lærerikt semester. Gøy med studenter som går ut av komfortsonen, lærer fort og lærer bort! Lykke til videre:)

    1. stineskalleberg sier:

      Takk til deg også Karl Phillip! Utrolig lærerikt og spennende semester! 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *