SEO: nye krav for å nå toppen av Googles søkeresultatside

Internett består av store mengder med innhold og det er en hard kamp om å nå toppen av Googles søkeresultatside. Søkeoptimalisering handler ikke lenger utelukkende om bruk av gode søkeord. Utviklingen går mot algoritmer og kunstig intelligens som tar over Google-systemet. Det er med på å skape nye forventninger til hvordan man skal kunne nå toppen av Googles søkeresultatside. Brukeropplevelse og mikroøyeblikk er to viktige fokuspunkt i tiden fremover.

Helhetlig perspektiv på SEO

Google stiller nye krav, fordi den teknologiske utviklingen har gjort det mulig med enda mer kompliserte systemer for å evaluere hvem som fortjener å havne øverst på organisk søk. Det nytter ikke lenger å utvikle en nettside uten å ha brukerne i fokus og en helhetlig forståelse av hvordan Google rangerer resultatene.

RankBrain er en av algoritme som Google benytter seg av og den har gjort det mulig å tolke brukernes intensjon med et søk. Vi som brukere er som regel i et mikroøyeblikk når vi søker etter noe på Google. Det vil si at man er i et øyeblikk hvor man f.eks befinner seg i en kjøpsprosess. Bak søket er det en intensjon og det gjelder å tilfredsstille søket til brukeren. Da er det viktig at du har oversikt over hva dine kunder skriver i søkefeltet når de er på jakt etter det du selger eller tilbyr av tjenester (les mer om mikroøyeblikk her). 

Stemmesøk og nye søketrender

Hele 20% av Google-søk i USA er stemmesøk og brukerne har dannet seg nye søkevaner. Det er ikke lenger korte søkeord som dominerer søkelistene. I dag ser vi en større andel som benytter lengre søkefraser på Google. Ifølge Sigurd Bjurbeck, digital rådgiver i Inevo, blir søkefrasene stadig mer «long tail» og nært knyttet opp mot dagligtalen. Google Home og Amazon’s Alexa har endret hverdagen til mange internettbrukere og ført til at ditt nettsted må forholde seg til helt andre søkevaner som krever mer strukturert arbeid for å øke synligheten på Google. 

Strukturerte nettsider som leverer optimalt på brukeropplevelse er også et viktig element for å nå toppen på Googles søkeresultatside. En strukturert nettside gjør det enklere å vise hva du har å tilby og øker sannsynligheten for at brukeren blir på nettsiden. For å finne ut om ditt nettsted lever opp til Googles forventing, kan du teste nettstedet ditt på Google Structured Data Testing Tool.

Optimalisering av meta-beskrivelse

Knyttet til søkeresultatene på Google er det noe som heter meta-beskrivelse. Det er teksten som kommer under URL-lenken til søkeresultatet. Det er viktig å bruke tid på å forbedre meta-beskrivelsen, fordi det er ofte den brukeren ser på når den skal bestemme seg for hvilke lenke den skal klikke på. Det er med andre ord første øyekast til brukeren. Det skal være en tekst på ca 2 setninger eller kortere og her skal du kunne oppsummere innholdet på landingssiden.

Meta-beskrivelser vil jeg påstå har stor innflytelse på om brukeren velger å klikke seg videre inn på nettsiden. Det fordi den lille teksten vil enten fange brukerens oppmerksomhet eller gjøre brukeren mindre engasjert i ditt innhold. Et av rådene som trekkes frem i Googles guide for søkeoptimalisering er å tilpasse meta-beskrivelsen til hver enkelt side. Det vil hjelpe både brukeren og Google når de søker etter noe, hvis det kommer opp flere resultater på ditt domene.

For noen virker det svært krevende å skulle tilpasse meta-beskrivelser for hver eneste side, dersom du har mange ulike nettsider. Fortvil ikke, automatisering er løsningen. Det er mulig å legge inn meta-beskrivelseskoder, basert på innholdet til enhver side. Dermed kan også nettsider med mye innhold og ulike landingssider benytte seg av tilpassede meta-beskrivelser, som vil gi brukeren en enklere jobb med å finne det man leter etter.

Tilpass din URL-lenke

Samtidig som du har en tilpasset meta-beskrivelse som fanger oppmerksomheten til brukeren, er det også viktig å ha en URL-lenke som inneholder ord fremfor mange tall og rare tegn. URL-lenkene blir ofte automatisk satt opp med en rekke tall og tegn, men her er det viktig å endre lenken slik at den blir tilpasset innholdet til siden. Brukerne vil da kunne kjenne seg igjen i lenken de klikker inn på og det vil også øke sannsynligheten for at de husker den igjen ved en senere anledning.

Konklusjon

Tilnærming til søkeoptimalisering må i dag ses i helhet med de resterende aktiviteten som foretas på nettstedet. Brukeropplevelse har stor betydning for hvordan du skårer på Googles søkeresultatside. Innhold, design og inntrykk er viktige nøkkelord fremover og det gjelder å kunne se det store bildet. Dette er et spennende tema som allerede får mye oppmerksomhet og på fredag vil jeg dele mer av hva man konkret bør gjøre for å forhåpentligvis komme høyere enn konkurrentene ved hjelp av søkeoptimalisering (se blogginnlegget her). 

 

/ Stine Skalleberg

 

Kilder:

Hans Petter info – SEO-trender og tips 2017

Search Engine Optimization Starter Guide

Searchengineland – Google says 20 percent of mobile queries are voice searches

Stammen.no – SEO og brukeropplevelse (UX) må integreres tettere!

2 kommentarer til “SEO: nye krav for å nå toppen av Googles søkeresultatside”

Legg igjen en kommentar