6 tips til hvordan bruke sosiale medier i virksomheter

Sosiale medier har klart å skaffe seg et solid fotfeste både i privat- og bedriftsrelatert sammenheng. I dag er ikke sosiale medier kun noe ungdommer bruker, men det blir brukt av “alle”. Det har også blitt et markedsføringsverktøy som kan gi et positivt utbytte for din bedrift, hvis det benyttes riktig. Det er nettopp der nøkkelen til suksess ligger, å kunne benytte sosiale medier til sin fordel. I dette blogginnlegget vil jeg presentere seks tips til hva man bør gjøre ved bruk av sosiale medier i en virksomhet.

Det er veldig viktig å investere markedsføringskronene og tiden der det vil gi størst utbytte. Her er det mange som famler i blinde og benytter utallige midler på plattformer der ikke engang den målgruppen du sikter deg inn på blir truffet av budskapet. Følgende tips er utviklet av Vanessa McGrady. Hun er en prisbelønt kommunikasjonsekspert med kompetanse i å skape innhold i en rekke selskaper.

1. Du må vite hvor kundene dine befinner seg på sosiale medier

Det finnes en rekke sosiale medier plattformer som kan dekke ulike typer behov og formidler forskjellig type innhold. Noen plattformer egner seg best for kun bilder og videoer, som Instagram og Snapchat. Twitter egner seg f.eks mer til korte budskap, fordi det er maksimumsgrense på antall ord. Derimot har vi også Facebook, som er blitt en stor markedsplass de siste årene. Det er blitt gjort tilgjengelig en rekke nye markedsføringsverktøy, som har gjort det enklere å kunne nå frem med ønsket budskap til rett målgruppe gjennom Facebook.

Det handler om å vite i hvilke kanaler din målgruppe befinner seg i. Unngå å havne i fella, med å benytte feil kanal, der du mest sannsynlig vil få lite igjen for hver investerte krone. For å unngå det, er det viktig å analysere målgruppens medievaner til en viss grad, for å kunne forankre ditt kanalvalg på et sikrere grunnlag enn kun antakelser. Finn de sosiale plattformene som passer målgruppen og bedriften aller best.

2. Kjøp av annonseplass eller ikke?

Annonsering via Facebook har fått økt popularitet de siste årene, ettersom flere og flere har begynt å benytte seg av det. Kjøp av annonseplass er effektfullt med tanke på å nå ikke bare eksisterende målgruppe, men også potensielle målgrupper. Med andre ord det gir en stor rekkevidde med målrettede annonser som er forankret i et mål med selve annonseringen. Samtidig er det viktig å være klar over at det ikke nødvendigvis vil være mest effektivt for din bedrift å bruke Facebook som markedsføringskanal. Det handler hele tiden om å benytte de kanalene som passer din bedrift best mulig.

Det er nemlig sentralt å ha en strategi og et mål på hva bedriften ønsker å oppnå ved kjøp av annonseplass. Målet vil da kunne bidra til å benytte annonsekronene mer effektivt og ikke minst på riktig måte. Alt handler om hvilke mål du har satt for markedsføringen, for slik å hele tiden kunne fokusere på den måloppnåelsen. Hvis målet ditt er å øke merkevarekjennskap, vil det å kjøpe annonseplass kanskje kunne føre til større synlighet og fler besøkende på siden din.

3. Utarbeid en sosiale medier strategi

En strategi for bruken av sosiale medier vil jeg påstå å si er fundamentalt med tanke på å få mest mulig utbytte av aktiviteten på sosiale medier. Ifølge McGrady var det å drive trafikk til nettsiden det store digitale målet for de fleste virksomheter. I dag, er det et skifte mener hun: du kan bruke sosiale medier til å bygge kunderelasjoner over tid, holde deg oppdatert, og forhåpentligvis konvertere dem på et tidspunkt i løpet av reisen.

En strategi bør først og fremst bestå av en innholds- og publiseringsplan, for å skape en oversikt over aktiviteten din på sosiale medier. Ifølge Inbound Group bør ikke innholdsplanen være lengre enn et par måneder frem i tid, og bør ha rom for fleksibilitet slik at spesielle hendelser kan inkluderes ved behov.

4. Overvåking og måling av resultater på en meningsfylt måte

Overvåking er en viktig komponent i din sosiale medier strategi. Her finnes det en rekke verktøy som kan benyttes for å få full oversikt over aktiviteten på sosiale medier. Netvibes er et gratis verktøy som ved hjelp av et dashbord gir deg oversikt over hva som foregår i de ulike kanalene.

Skjermbilde Netvibes

Antall følgere og likes på sosiale medier forteller bare en liten del av historien, og det er generelt ingen pengeverdi for disse beregningene. Derimot vil salg og potensielle leads være mye kraftigere mål for suksess. Ønske er jo som oftest å konvertere antall følgere over til potensielle leads og antall likes til salg, for å øke ROI.

5. Skap delevennlig innhold

Sosiale medier en effektiv markedsføringsplattform på bakgrunn av dens enorme delekultur. Ifølge Ida Aalen (2016, 139) har sosiale medier gjort det mulig å spre informasjon raskere, enklere og billigere enn tidligere.  Vi mennesker deler som oftest innhold som viser hva vi står for og hva vi mener er viktig (Aalen 2016, 142). Samtidig som mye av det innholdet vi deler på sosiale medier er en impulshandling. Hvor mange ganger har du ikke klikket på “del”, uten å tenke deg spesielt mye om?

Som markedsførere bør du hele tiden tenke over potensialet for deling av ditt innhold. Fokuset bør hele tiden være på hvordan du kan inspirere folk til å dele av sin opplevelse i f.eks din nettbutikk. Det handler om å lage innhold som folk får lyst til å dele. Det finnes en rekke drivere for deling av innhold, der innhold som blant annet vekker følelser, entusiasme og saker som handler om verdispørsmål har større sannsynlighet for å bli delt via sosiale medier (Aalen 2016, 140-141).

6. Bruk sosiale medier for forvaltningen av virksomheten først og deretter for markedsføring

Bruken av sosiale medier kan mange ganger kun ses som et supplement til allerede etablert markedsføringsstrategi. Dog skal det sies at bruken av sosiale medier også er en fin måte for å skaffe økt synlighet av din virksomhet. Da gjelder det å snu tankegangen om at sosiale medier er en utfordring, men heller fokusere på mulighetene. Mange bedrifter kvier seg for å kommunisere i åpne kanaler, men i dagens digitale samfunn med stadig mer transparens og åpenhet vil jeg si at det er et “must” for å kunne følge utviklingen.

 

Er du interessert i å lære mer om bruken av sosiale medier i bedriftssammenheng? Da vil jeg råde deg til å følge med på bloggen videre. Det vil komme mer spennende bloggposter knyttet til sosiale medier.

 

/ Stine Skalleberg

 

Kilder:

Bright ideas for business – How to grow your business with social media

Inbound Group – Slik lager du en strategi for sosiale medier (steg for steg)

Sosiale medier av Ida Aalen. Vigmostad & Bjørke. 2. opplag 2016.

Legg igjen en kommentar