Hvordan benytte Facebook messenger bots til markedsføring?

Markedsføring på Facebook er et tema jeg har vært innom tidligere, men i dette blogginnlegget skal jeg ta for meg hvordan du kan benytte messenger bots. Thomas Moen holdt et webinar forrige uke som omhandlet “How to use Facebook messenger bots in your marketing”. Ifølge han er Facebook markedsføring en av de mest kraftfulle markedsføringsaktivitetene, i likhet med e-postmarkedsføring.

Dagens roboter

Alt handler om roboter i dag, men Moen stilte seg spørsmålet: hva er en robot i dag? Ifølge han er det en automatisert tjeneste som gjør ulike oppgaver for deg. Dagens roboter er ikke veldig smarte og har fortsatt en lang vei å gå for å kunne erstatte menneskelige egenskaper fullt ut. Robotene vi finner i dag har et bra potensial, men de må forbedres, understreket Moen.

I dag har vi blant annet Google Assistance og Amazon Alexa som er velfungerende assistenter i hjemme ditt. De har bidratt til å forenkle hverdagen til mange og skapt nye forventninger til teknologien. Forbrukere stiller høyere krav til det som tilbys og utviklingen må holde tritt med et stadig høyere forventningspress fra forbrukerne.

Roboter i markedsføring på Facebook

Moen startet webinaret med å stille spørsmålet: Hvorfor er dette av betydning for din markedsføring? Det er to elementer som støtter opp under viktigheten av benytte seg av Facebook messenger bots i markedsføring. En stor del av forbrukerne er på messenger og det å kunne sette opp en robot der, vil være av unik verdi. Det gir deg mulighet for å la roboten ta seg av en rekke henvendelser, som vil spare markedsførere eller kundeservice for mye tid.

Facebook messenger er den mest populære digitale messenger appen og den vokser fort. Det er med på å understreke viktigheten for markedsførere til å finne ut av hvordan de bør snakke med sitt publikum. Nøkkelen til suksess er å treffe sitt publikum på riktig sted til riktig tid. Messenger bots gjør det mulig å være tilstede i hvert eneste øyeblikk og potensielle eller allerede eksisterende kunder kan få svar på henvendelsene sine i løpet av kort tid. Det er mange personer som spør om hjelp og en bot kan finne svar på det du trenger hjelp til.

Hva er Facebook messenger bots?

Skjermbilde Facebook messenger

En Facebook messenger bot hjelper deg å lage samtaler med ditt potensielle publikum, samt å generere leads. Du kan lage ferdige responser på en rekke spørsmål og slik sørge for at du svarer publikummet ditt på kort tid. Moen anbefaler å ha så mange personlige elementer som mulig. Personlige budskap appellerer bedre til personen i den andre enden og er derfor en viktig komponent å tenke over. Det spesielt med tanke på den første interaksjonen.

Moen benytter selv en robot som han kaller Charlie, den brukes aktivt på Facebook og slik kan “han” interagerer med aller følgerne sine, med bruk av automatiske svar. Det finnes to måter å aktivere roboten på. Du kan aktiverer en bot med å si noe til den, noe som er en billig måte å drive advertising på i dag, men Moen forutser at det vil bli dyrt i løpet av noen få år. Den andre måten å aktivere en bot på, er organisk, der noen med en tilfeldighet finner din robot gjennom eksisterende kanaler som f.eks e-post eller Facebook.

Hvorfor benytte Facebook messenger bots?

Skjermbilde av live chat

Alle som sender deg en melding på messenger, har du en mulighet til å sende en melding til direkte inn til deres messenger. Dette er veldig effektivt, fordi folk svarer mye raskere på messenger enn på e-post. Ifølge Moen åpner over 80% av hans følgere meldingen i løpet av 5 minutter. Det forteller hvor mye makt som ligger i bruken av messenger bots. Moen understreket derfor vitkigheten av å bruke dette på en ansvarlig og riktig måte. Han fremmet at det kan få negative konsekvenser, hvis du bruker de for aggressivt.

Messenger er en app som i hovedsak benyttes for mer uformelle samtaler med venner og bekjente. Det er dermed viktig å tilpasse seg denne formen for kommunikasjon også med tanke på bruk av messenger bots. Moen mener det skal være et uformelt og kort språk,  og at man må se bort ifra det lange e-post formatet.

Hva vil fremtiden bringe?

Dette er en «gullmine» helt til markedsførere ødelegger det, sa Moen under sitt webinar. Han mener at vi kun har noen få måneder på oss før alle andre begynner å bruke det og det blir da som alt annet. Et buzzord eller en “fattig” trend som forbrukerne etterhvert ser seg lei av. Ønsker du å få mest mulig utbytte av messenger bots, grip sjansen nå og start i dag. Slik vil du kunne begynne å samle inn folk du kan sende meldinger til. Akkurat samme prinsipp som en egendefinert e-postliste, noe som er svært effektivt. Det som likevel er viktig å være klar over, er at messenger bots ikke vil ta over e-postmarkedsføring, men du bør begynne å bygge på toppen av den.

 

Vil du lære mer om messenger bots, anbefaler jeg deg å høre denne podcasten her.  Ønsker du å sette opp din egen messenger bot, kan du gjøre det her.

 

/ Stine Skalleberg

Del innlegget på sosiale medier

Legg igjen en kommentar