Google har mye dekning på søk, men har også mye dekning når det gjelder Display annonser. Displaynettverk er en annen kampanjetype som er tilgjengelig på Google AdWords. Denne kampanjetypen gjør det mulig å bli synlig på andre steder enn bare Googles søkenettverk og gir veldig stor rekkevidde. Dette blogginnlegget handler om Google Displaynettverk og hvorfor du bør benytte deg av det. I går deltok jeg på et kurs i bannerannonsering hos Google Norge, noe som var veldig lærerikt. Derfor bestemte jeg meg for å dele litt av det jeg lærte der.
Hva er Display?
Display handler mer om å skape kjennskap og du kan nå de som ikke vet at de har et behov for det du tilbyr. Google Displaynettverk er en del av et mye større nettverk og er en av de eldste formene for programmatisk kjøp (som du kan lese mer om her). Gjennom Google Displaynettverk har du tilgang til tre ulike inventar, det er Google Adsense, doubleclick by Google og Youtube.
En av de største fordelene med Display annonser er at du kan nå brukere på forskjellige stadium i kjøpsprosessen. Ved bruk av slike annonser kan du “fore” kunde-trakten og slik trigge kjøpelysten til potensielle kunder. Samtidig kan du teste ut hva som fungerer best blant brukerne og finne nye tilbud du vil teste ut. Google Displaynettverk gir også veldig bra resultater.
Målretting og annonseformater
Bra målretting, handler mye om å samle inn informasjon om brukerne sine for så å utnytte dette maksimalt. Det er viktig å bruke tid på å finne en Display strategi og bygge spesifikke mål-strategier. Det jeg tror er viktigst å ta i betraktning er at det ikke går an å bygge Display annonser på samme måte som søkeannonser. Bakgrunnen for suksess med Display annonsering er å bruke mye tid på å identifisere ulike personas som du skal målrette mot.
I går lærte jeg også at du bør skille søkekampanjer fra Display, fordi det er forskjellige innstillinger som kan være mer effektive på de ulike kampanjene. Det finnes ulike annonseformat på de ulike kampanjenivåene. På Display finnes det følgende annonseformat: Standardtekst, bildeannonse, Rich Media Ads, Lightbox Ads, videoannonse og responsiv annonse. Standardtekst er det annonseformatet som gir deg best rekkevidde og er mest effektivt. Du kan ta annonseringen som er gjort på søk, og bare sende den ut på Display. Dog skal det sies at for å få maksimalt utbytte av den visuelle fremstillingen som tilbys på Display, bør du benytte deg av bildeannonser, videoannonser, Rich Media Ads, Lightbox Ads eller responsive annonser.
Målretting på spesifikke plasseringer
Ordet plassering er sentralt i Displaynettverket, fordi det er selve stedet hvor annonsene dine vil bli vist. Google kategoriserer alle Display annonser i et emne, basert på søkeord, målgruppe og emne. Plassering omfatter alt fra en nettside, en seksjon av en nettside, en enkel side på en nettside, et annonsefelt på en nettside, video og mobil. De ulike plasseringene får man gjennom Display planner eller bannerkampanjeplanlegger i Google AdWords under verktøy, som bilde nedenfor viser. Display planner gir deg oversikt over hvilke plasseringer som passer din målsetning og det du tilbyr. Verktøyet hjelper deg med å generere ideer til målretting, innhold og antall visninger som er tilgjengelig.
Det finnes spesifikke nettsider som omhandler ditt emne og du kan velge bort det du ikke ønsker å være synlig på. Ved bruk av målretting på spesifikk plassering vil du kunne forstå målgruppen i mer detalj. Det blir lavere risiko for å vises blindt og du får stor kontroll på hvor annonsene vises, fordi du bestemmer plasseringen selv.
Plasseringsmålretting
Alt handler om å identifisere nettsider som er relevant for det man driver med og der målgruppen din befinner seg. For å finne det, kan du fokusere på emne ditt eller demografi. Demografi handler om å målrette ut i fra kjønn, alder, interesse – for å nevne noe. Ved å målrette på bakgrunn av interessekategorier, er det Googles algoritmer som har oversikt over brukernes interesser.
Interessekategorier finner man enkelt i AdWords som definerte bokser under målgruppe. Det finnes to kategorier: Remarketing målgrupper og interessemålgrupper. Det er også viktig å være klar over at på Google Displaynettverk vil en stor del av brukerne havne i “unknown” gruppen og da kan man velge å inkludere eller ekskludere, akkurat som negative søkeord. For å optimere annonsene, velger du bort plasseringene som ikke gir de resultatene man er ute etter. Det kan også være at du ser plasseringer som funker veldig bra og da kan det være smart å lage en egen kampanje på de eller øke budet. Detter er ganske viktig når det kommer til Display kampanjer.
Søkeordmålretting
Søkeordmålretting er kontekstuell relevant plassering. Det vil si at annonsene vises på innhold som er i relevant forbindelse med det du driver med. Med andre ord søkeordene guider plasseringen. Det anbefales derfor å være litt mer generell på søkeord og søkeordmålretting på Display sammenlignet med søkekamanjer.
For å kunne forsikre deg om at du har en god plassering i Displaynettverket, gjelder det å tenke over følgende kriterier: Er plasseringen relevant for målgruppen min?, Har plasseringen en grei pris?, Er den oppdatert og fersk? og siste kriteriet er at annonsen vises “above the fold”. Det vil si at annonsen vises når nettsider laster.
Har du benyttet deg av Google Displaynettverk og hva er din erfaring med det, legg gjerne igjen en kommentar. Jeg vil også oppfordre deg til å følge med på lørdag, fordi da kommer det et nytt blogginnlegg om remarketing kampanjer og en liten video med hvordan man setter opp en remarketing kampanje i Google AdWords (se innlegget her).
/ Stine Skalleberg
Bildene er skjermbilder fra min egen Google AdWords konto.
Veldig bra guide til bannerannonsering, Stine! Dette lærte jeg masse av, så takk for at du deler 🙂 Dette er jo også veldig relevant i forhold til Google-challengen, og var mye på Adwords som jeg nå fikk svar på, takket være dette innlegget 🙂 Du er flink!
Tusen takk Ida! Er glad for at du lærte noe og at det hjalp deg 🙂