Har du noen gang stilt spørsmålstegn ved bruken av hashtags og hvorfor det tilsynelatende er så effektivt i SoMe markedsføring? Det er mange som ser seg blind på alle mulige hashtags og hva som vil kunne fungere for akkurat din bedrift. Kjenner du deg igjen i frustrasjonen over å ikke finne den riktige hashtag-strategien og ender opp med å bare hive på en rekke ulike hashtags, i håp om å treffe på en? Da vil jeg i dette blogginnlegget gi deg noen råd til hva som er hemmeligheten bak bruken av hashtags.
Hashtag til branding
Hashtag bør i dag benyttes aktivt for å komme nærmere kundene og for å skape et lite “samfunn” rundt din bedrift i sosiale medier. Bruken av hashtags gir deg en unik mulighet til å kunne drive med merkevarebygging og kundekommunikasjon. Det handler om å finne sin unike hashtag, som du har enerett på for å kunne knytte opp i mot merkevaren din. Hashtagen må matche bedriftens merkevare, overordnede strategi og ansikt utad. Det nytter ikke trekke et tilfeldig ord og tro at det “over natten” vil gi resultater.
Merkevarebygging i form av hashtags tar tid og det gjelder å se at hashtaggen må benyttes aktivt i en lengre periode. Tenk hele tiden strategisk og helhetlig i markedsføringsperspektivet, for å skape en arena hvor kundene dine vet å finne bedriften.
Det å benytte seg av populære hashtags er også veldig fordelaktig med tanke på synlighet. Det fordi når noen klikker seg inn på en hashtag for å lese mer om det temaet, kan din bedrift bli mer synlig og det fører til større rekkevidde på SoMe plattformene.
Hashtags = søkeord
Hashtag kan sammenlignes med søkeord som benyttes når noen Googler noe. Det er viktig at disse søkeordene gjenspeiler det dine potensielle kunder ser ut til å søke etter, for slik å “kapre” deres oppmerksomhet. Det samme gjelder for hashtags, spesielt med tanke på Instagram. Dersom du har tagget bilde ditt med #bukse, vil bilde ditt dukke opp når en bruker søker på ordet bukse.
Skap din egen hashtag
Hemmeligheten til suksess med bruken av hashtag mener jeg er å skape sin egen hashtag, som blir benyttet aktivt i alle SoMe kanalene. Det skaper en arena på sosiale medier som kundene dine kan være en del av ved å merke postene sine med samme hashtag som bedriften. Dette skaper også en arena der all bransjekunnskapen samles på ett sted, som blir synlig for alle med et enkelt klikk på hashtag-lenken.
Ønsker du å skape din egen hashtag? Da er dette viktig å tenke over for å skape en god hashtag: den skal være enkel, lett å huske, unik og relevant for postene dine. Det er også viktig å være bevisst på at alle hashtags bør grupperes på slutten, slik at du ikke ødelegger flyten i teksten.
Et godt eksempel på hvordan man kan bygge opp sin egen hashtag, er Posten Norge og hashtaggen “ruta mi”. Hashtaggen har skapt et lite «samfunn» på Instagram. Det er blitt en fin arena der postbudene kan dele av sin arbeidshverdag. Det er ikke bare effektiv merkevarebygging, men den skaper også en god organisasjonskultur. De ansatte blir “gjort stas på” og opplever at den jobben de gjør er av betydning for hele konsernet. Hashtaggen gjenspeiler også firmaet sitt omdømme. Den viser at de lever opp til å være firmaet med det store hjertet.
Hvordan finne den perfekte hashtag?
I jakten på den perfekte hashtag, er det lurt å se på populariteten til ulike hashtags. Samtidig som du hele tiden må ha bedriften i bakhode. Et måte å finne ut av populariteten til hashtags, er ved å søke etter ulike på Instagram. Da kan du se antall ganger den hashtaggen er brukt. Det hjelper ikke ha en populær hashtag som ikke står i stil til resten av bedriftens innhold. Kundene forventer at det som “tagges” er konsistent med innholdet til bedriften. Derfor er det viktig å finne den røde tråden og sørge for at “hashtagene” samsvarer med resten av bedriften.
/ Stine Skalleberg
Kilder:
What is a Hashtag? – Benefits of Hashtags for Business
Think creative collective – How the Heck to use a Hashtag
Færder marketing – VÅRE BESTE TIPS FOR Å LYKKES PÅ INSTAGRAM
Gode innspill 🙂 Det er veldig gøy når man «oppretter» en hashtag, og ser at folk tar den i bruk og identifiserer seg med den. Vi har blant annet #ungebokelskere som jeg føler er en fin knagg å smykke seg med både på Instagram, og i livet generelt.
Tusen takk Stine 🙂 Ja det er utrolig gøy å se at man lykkes!
Et informativt og spennende innlegg!
Stå på! 🙂
Tusen takk Nora! Stå på du også! 🙂
Et flott og presist blogg innlegg ! Hashtags er jo noe vi bruker daglig, men ikke helt tenker over da vi fikk kunnskapen for flere år siden, det var derfor veldig fint å få en påminnelse over grunnen bak bruken 🙂 Tror dette blogginnlegget er veldig relevant for både store og små aktører som har en snever identitet!
Tusen takk Elise! Ja hashtag er noe vi alle burde tenke mer over, ettersom det å treffe med bruken av riktige hashtags kan være veldig effektfullt 🙂