Facebook Business Manager og iOS 14 forberedelser

Apple nærmer seg lansering av iOS 14.5 i løpet av kort tid. Versjonen ligger allerede i beta og det er bare snakk om tid før den rulles ut på alle iOS enheter. Jeg som annonsør har startet arbeidet med å forberede meg så godt som mulig for det som venter oss, men det er ikke alle problemstillinger det finnes løsninger eller svar på enda. I dette blogginnlegget vil jeg som en forlenges av forrige innlegg oppsummere de tingene som er mulig å forberede i annonsekontoen.

Hvordan forberede annonsekontoen?

1. Domene verifikasjon

Med dette menes at du må verifisere domenet ditt i Facebook opp mot domene-hosten du benytter deg av. Dette må gjøres for at du skal kunne benytte deg av pixel-data og konverterings hendelser i optimaliseringen.

Domene verifikasjonen kan gjøres veldig enkelt under bedriftsinnstillinger i Facebook Business Manager. Under merkevaresikkerhet (Brand Safety) finner du Domener og der får du informasjon om hvordan du gjennomfører verifiseringen.

Domene verifikasjon i Facebook Business Manager

Det finnes tre ulike måter å sette opp verifiseringen på og det avhenger av hva du selv ønsker, du trenger kun å velge en metode for å gjennomføre verifiseringen.

Jeg synes Meta-tag verifiseringen var den enkleste måten å gjennomføre verifiseringen på. Da legger du Meta-tag lenken som du kopierer fra Facebook i headeren på ditt nettsted, enten via WordPress, Shopify eller den tjenesten du bruker for ditt nettsted.

Meta-tag lenke i <head> på Shopify

Når det er gjort, kan du verifisere domenet i Facebook Business Manager. Hvis du har gjort alt riktig vil du få godkjent verifiseringen og du vil få et grønt «lys» ved siden av domenet som er verifisert i Facebook, slik som på skjermbildet her:

2. Pixel oppsett

Har du for eksempel flere annonsekontoer tilknyttet din Business Manager med ulike pixel oppsett. Da bør du justere og opprette kun en overordnet pixel som henger sammen med det domenet du har verifisert i Facebook.

For å gjøre dette må du legge inn en overordnet pixel på det domenet som du har valgt å verifisere i Facebook. Du kan enten velge å beholde en pixel som du har fra før av og har data på, og endre den til overordnet for domenet, eller så kan du lage en ny pixel. Men det førstnevnte er å anbefale for å få minst mulig jobb med et nytt oppsett og for å miste minst mulig data.

3. Event konfigurering

Når du nå har verifisert domenet og sjekket pixel oppsettet i kontoen, kan du konfigurere nettstedshendelsene i Events Manager. Det betyr at du må sette en prioritert rekkefølge på de hendelsene som du har knyttet opp mot pixelen til det domenet som er verifisert. Og Facebook har satt en grense på maks 8 prioriterte hendelser.

Den prioriterte rekkefølgen vil legge føringen for hvordan konverteringshendelsene som skjer på nettstedet blir rapportert inn til Facebook Business Manager. Det vil si at hvis «Kjøp» prioriteres som nummer 1, da vil den hendelsen bli prioritert i rapportering av en bruker som både gjennomfører «lagt i handlekurv» og «kjøp».

For å gi en mer visuell forklaring av dette oppsettet, kan du følge de tre skjermbildene nedenfor.

Velg det verifiserte domenet

2.

Legg til prioriterte hendelser

3.

Ferdig prioritert liste over hendelser

Hva skjer nå?

Mindre data og dårligere optimaliserings muligheter krever nye tankesett og startegier. Det krever en utvikling i markedføringen og annonseplattformene.

Facebook har allerede startet på begynnelsen av det de selv mener vil kunne levere morgendagens annonseløsninger for oss annonsører, nemlig Conversion Api. Det er en server to server løsning som Facebook har lansert for å «svare» og forberede annonsørene sine på en ny tid med nye rettningslinjer i annonsemarkedet. Men det er et eget blogginnlegg i seg selv.

/ Stine Skalleberg

Kilder:

https://www.facebook.com/business/help/331612538028890?id=428636648170202
https://www.jonloomer.com/ios-14-and-facebook-ads-what-we-know/ https://www.facebook.com/business/help/2041148702652965?id=818859032317965

Legg igjen en kommentar