Hva er Facebook Conversion API?

Conversion API er et verktøy bygget for annonsører som bruker data til å målrette, optimalisere og måle Facebook-kampanjene sine. Det er en server to server integrasjon som gjør det mulig å dele dataen på tvers av din egen server og over til Facebook sin server. Dette for å kunne ha flere datakilder og ikke bare sende webeventer gjennom nettleseren (pikselen). Pikselens signaler blir svakere på grunn av endringer i cookie/nettleser- og mobilplattformendringer (iOS 14.5). Derfor vil en integrasjon av Conversion API gi deg en mer pålitelig dataforbindelse enn vi er vant med gjennom nettleser/piksel.

Mer datakontroll

Conversion API gir deg en større kontroll over den dataen du velger å dele med Facebook. APIet er også designet for å være mindre utsatt for problemer som nettleserkrasj eller tilkoblingsproblemer. Med dette menes at du potensielt sett kan få motta mer innsikt om målgruppen din og visse hendelser som piksler kanskje ikke fanger. Samtidig som du også får mer kontroll, får du også potensielt mer data tilgjengelig med Conversion API, dette fordi den vil sende deg konverteringshendendelser fra brukere som har installert ad blockers. Ad blokers er i stor grad kun noe som ligger som en plugin på nettleseren og denne vil ikke påvirke de dataene som en server sender.

Conversion API og piksel i samspill

I likhet med Facebook-pikselet lar Conversions API deg samle inn og dele kundedata, slik at du bedre kan forstå kampanjeresultatene og kjøre mer effektive annonser.

Det anbefales at du både har Facebook piksel og Conversion API implementert slik at de to kildene kan jobbe sammen. Conversions API samler og deler data direkte fra dine egne servere, mens Facebook-pikselet er avhengig av tredjeparts informasjonskapsler fra nettlesere, noe som kan være mindre pålitelig. Men samtidig ser jeg en styrke i at de kan jobbe sammen og utfylle hverandre i datainnsamlingen.

Server og Browser rapportering

Det som er viktig å være klar over er at konverteringshendelsene vil kun bli de-duplisert på tvers av pikselen og Conversion API i rapporteringen i Event Manager. Det vil si at hvis en konverteringshendelse både rapporteres på pikselen og server, da vil server droppe å rapportere denne hendelsen fordi Facebook kjenner igjen hendelses IDen. Dette for å unngå overrapportering av konverteringshendelser. I mine øyne vil det derfor ikke være noen negative konsekvenser av å jobbe i tospann med både piksel og server løsning.

Rapporteringen av eventene vil fortsatt skje i Events Manager i Facebook Business Manager. Du vil få opp Server og browser under samme fane “Connection Method”. Hva som vil rappporteres som kilde avhenger av hvor eventet sendes fra. Nedenfor sendes alle eventene fra browser som dere ser under “Connection Method”.

Conversion API er derfor ikke å tolke som en erstatter for pikselen, men mer som en medspiller som skal kunne dekke over for pikselen i rapporteringen av konverteringshendelser. Det dreier seg om å kunne matche opp brukerne som beveger seg på nettstedet ditt opp mot en Facebook side. Og denne dataen er vi som markedsførere igjen helt avhengig av for å kunne drive effektive retargeting annonser og for å lage gode egendefinerte publikum. Konklusjonen er at vi vil få bedre resultater, som også to av Facebook sine caser viser til (Se kildeliste i slutten av innlegget).

Helhetlig kundereise

Conversions API gir mer kontroll over dataene du deler og gir større synlighet i hele kundereisen. Når Conversions API brukes sammen med Facebook-pikselen, får du bedre innsikt fra ekte kundeinteraksjoner, ikke bare webhendelser.

Facebook selv anbefaler sterkt å sende akkurat de samme eventene som du i dag gjør med pikselen. Det vil si for eksempel “kjøp” “lagt i handlekurv”. I følge Facebook vil det også kunne dukke opp nye ekstra konverteringshendelser som ikke spores med Facebook piksler, som eksempelvis kan være “kjøp av nye kunder” eller “åpnignsrater på nyhetsbrev”. Dette er også konverteringshendelser som du kan ta i bruk i optimaliseringen. I mine øyne er disse nye potensielle konverteringshendelsene et spennende område å se nærmere på, da det kan by på nye vekstmuligheter i optimaliseringen. Muligheter som du ikke før har hatt i konto og som igjen kan føre til tydeligere personaliserte annonser og bedre resultater.

Er fremtiden nettleser uavhengig?

Bli browser in-depended sier Facebook. Facebook styrker sitt økosystem ved å utvikle sine produkter i en retning som gjør de mindre avhengig av nettleserdata, som igjen støtter opp om personvern. Nettleserdata som cookies og piksler blir mer begrenset i fremtiden. Kortere vinduer for innsamling av data og bruk vil gi et mindre tydelig bilde over den dataen du har tilgjengelig. Dette vil igjen føre til svakere prediksjoner av de resultatene du får ut av annonsene dine og hvilket grunnlag du har for optimalisering.

/ Stine Skalleberg

Kilder:

https://www.facebook.com/business/news/how-conversions-api-gets-businesses-closer-to-customers?content_id=CxUnfDHTm4VsZr9
https://www.matchnode.com/blog/why-facebook-is-launching-a-conversion-api/
https://www.pixelyoursite.com/what-you-need-to-know-about-facebook-conversion-api-events
https://www.facebook.com/business/success/2-love-your-melon https://www.facebook.com/business/industries/b2b/success-stories/honeybook-conversions-api

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *