Facebook: trender som påvirker digital markedsaktivitet

Facebook har siden 2004 vokst enormt og i dag er det 3 284 000 aktive brukere i Norge. Det er ikke bare en plattform for privatpersoner, men det er også blitt en markedsplass. Klassen i Digital markedsføring på Høyskolen Kristiania var så heldige å få besøk av Prashant Søegaard fra Facebook. Han snakket om markedsføring i Facebook og Instagram universet. Nye trender utfordrer markedsføringsperspektivet og skaper behov for tilpasning.

Utviklingen skaper nye forventninger og muligheter

Søegaard presenterte tre områder som har utviklet seg mye de siste årene. Områder som er med på å påvirke hvordan du som markedsfører må tenke fremover.

Birth of E-Commerce” er den voksende netthandelen som har fått sitt fotfeste.  Netthandelen har de siste årene skutt i været, men likevel viser det seg at hele 90% av kjøpene foregår fortsatt i fysiske butikker. Samtidig er det viktig å være klar over at salg i fysisk butikk påvirkes av online kanaler, hvor stadig flere ser produktene på nett før de foretar et endelig kjøp. Det er med på å understreke viktigheten av å ha en operativ nettside, som appellerer til kunden. Denne utviklingen går under navnet OmniChannel, det vil si at kryss-kanaler utvikles bra. Det handler om å finne den røde tråden på alle plattformer. Kunden må få en følelse av at ditt nettsted reflekterer den fysiske butikken og omvendt.

“Mobile-first commerce” er den andre utviklingen vi nå står ovenfor. Søegaard understreket at dette er noe som vokser og mobilen brukes i mange ulike situasjoner. Utviklingen av smarttelefoner har ført til en høyere andel mobilbrukere, ikke bare for å kommunisere, men også til kjøp av produkter og tjenester. “Immersive Commerce” er en utvikling som gjør det mulig å fremstille produktene på en helt annen måte enn før. I nettbutikker er det for eksempel mulig å fremstille produktene med funksjoner for å snu og vende på modellene, slik at man kan se produktene i flere vinkler. Kunden får da et bedre inntrykk av produktet, noe som kan trigge kjøpelysten enda litt mer.

Trender vi kommer til å se fremover

Nye markedsføringsformer entrer markedet og det gjelder å følge med på trendene som påvirker bruksmønsteret til kundene. Din bedrift må sørge for å være tilstede på plattformene som ditt publikum befinner seg på.

Skifter fra desktop til mobil

Mobilen er vår nye datamaskin, den er med oss overalt og inneholder alle tjenester vi kunne tenke oss. Hele 60% av all tid brukt på internett er på mobil, og der igjen blir 82% av tiden brukt på apper. Du lurer kanskje på hvilke konsekvenser dette får for deg som markedsfører? Hvordan skal jeg tilpasse meg nye bruksmønstre? Facebook og Instagram er blitt de nye markedsplassene, og “hestetorvet” er ikke lenger der du vil få solgt mest.

Skjermbilde

I dag handler det om å se viktigheten av å være tilstede på plattformer der ditt publikum og dine potensielle kunder befinner seg. Søegaard fortalte at 1 av 5 minutter du er på mobilen din, da er du enten på Facebook eller Instagram. Facebook og Instagram er de største mediekanalene i Norge og det er ingen medier hvor folk bruker så mye tid på som disse kanalene. Brukerne er reflektert i alle aldersspenn. Hvis man ønsker å nå folk i fremtiden er mobilen den plattformen man bør satse markedsføringskronene på.

Visuell kommunikasjon: viktigere enn noen gang

Jo større skjermer folk får, jo mer visuelt innhold etterspørres. Det er en måte for folk å kommunisere lettere på. Bilder appellerer til oss, fordi vi trenger bare 30 millisekunder for å se et bilde. De kan prosesseres 60 000 ganger raskere enn ord og det blir lettere å “kapre” vår oppmerksomhet ved bruk av visuelle virkemidler.

Video blir også mer og mer viktig, og i dag kan nærmest alle som eier en smarttelefon bli videoprodusenter. Videomarkedsføring på Facebook og Instagram vokser og det er allerede i dag 150 millioner som bruker Instastories hver eneste dag. Videoen nedenfor er et eksempel på at video fungerer, når du ser at den har fått 2.7 k visninger på Facebook. Dette er en «amatørvideo” som er laget av min far, for å markedsføre produktet NYX i sin butikk.

“Kampen om oppmerksomheten”

Forbrukere blir eksponert for store mengder innhold hver eneste dag, men på grunn av vår manglende tid til å konsumere alt vi blir eksponert for, selekterer vi etter våre interesser. Det gjelder å fange forbrukerens oppmerksomhet og sørge for at det du tilbyr er av så stor verdi til at den blir værende på din annonse eller nettsted. Det handler om å fange brukerens oppmerksomhet innen tre sekunder, for å “kapre” de som potensielle kunder. Her kan det trekkes linjer til begrepet “elevator pitch” som betyr korte salgstriks, det vil si en oppsummering som raskt og enkelt brukes til å definere et produkt. Konseptet bygger på at du skal klare å presentere et produkt i tidsrommet til en heistur, som er ca 30 sekunder til 2 minutter.

Newsfeeden på Facebook er en evigvarende konkurransearena, hvor det er enorme mengder innhold som konkurrerer om å komme inn i din newsfeed. Det som er så fantastisk med Facebook er at du selv slipper å måtte plukke ut det innholdet som du vil lese eller se. Det er kun noe av innholdet som kommer gjennom nåløyet til algoritmene, men det er også blitt diskutert om dette er til vår egen fordel. Algoritmene bestemmer hvilke innhold du blir eksponert for, med utgangspunkt i de dataene som Facebook samler inn om deg. Algoritmene endrer seg hele tiden og det er dermed viktig som annonsør å holde seg oppdatert på endringer til enhver tid.

Annonsering på Facebook og Instagram

Facebook er et voksende marked for markedsføring og her er det mye å hente. Facebook byr på nye og revolusjonerende markedsaktiviteter, som har stor garanti for suksess. Vil du bli med på trenden?  Ta turen innom bloggen på søndag, da kommer det et nytt blogginnlegg om hvordan du kan benytte deg av Facebook som en markedsføringskanal knyttet til performance marketing (se innlegget her).

 

/ Stine Skalleberg

 

Kilder:

Ipsos’ tracker om sosiale medier Q4’16

Omnichannel – What is Omnichannel?

Wikipedia – Elevator pitch

Legg igjen en kommentar