Inbound marketing: et buzzord uten effekt eller et effektivt virkemiddel?

Digitaliseringen har ført til endrede markedsføringsaktiviteter, hvor vi som forbrukere er blitt individualister og vet når vi har et behov for noe. Det er et hav av valgmuligheter på nett og det er sentralt å trekke kundene til seg med relevant innhold som tilfører en form for verdi. Godt innhold blir viktigere enn noen gang i det stadig mer digitaliserte samfunnet vi beveger oss over i. Det er snakk om å tilføre brukerne verdi i form av relevant og godt innhold som formidler noe mer enn bare priser og produktinformasjon – for å nevne noe.

Hva er inbound markedsføring?

Inbound marketing handler i stor grad om innholdsproduksjon, det å bygge relevant og godt innhold som får kundene til å komme til deg, med fokus på en pull-strategi. Når det er snakk om kunder, er også inbound marketing mye mer kostnadseffektivt med tanke på målretting. En slik markedsføringsstrategi åpner muligheter for å treffe potensielle kunder som allerede er interessert i bedriften eller merkevaren din. Strategien gjør det lettere å generere leads eller også kalt potensiell salgskontakt med interesserte kunder.

Inbound marketing er en målrettet markedsaktivitet som gir valuta for pengene. Man benytter tiden på potensielle kunder som er mer tilbøyelig til å foreta en konvertering. Markedsføringsformen forenkler også jobben til selgerne, fordi det kan føre til at man slippe utallige bomturer med kunder som ikke engang svarer på henvendelsene dine.

Ifølge Tor Magnus Kolflaath er det mest verdifulle med inbound marketing, at man gjør ett og ett målrettet tiltak og faktisk måler effekten. På den måten er det kontinuerlig læring og forbedring i alt markedsarbeidet, mener Kolflaath. Han er gründer i Inbound Group og har 19 års erfaring med digital markedsføring, hvor hans lidenskap er ROI-basert markedsføring.

Bygg dine personas

Målgruppe og interessenter er sentralt når det gjelder markedsføring. Ikke skyt i blinde, fordi du da vil kunne risikere å skyte deg selv i foten. Nøkkelen til suksess med inbound marketing er å vite hvem du ønsker å kommunisere med og hva som vil kunne fange deres oppmerksomhet. Det gjelder å bygge opp personas av dine kunder. Inboundgroup beskriver personas som sammensatte dybdeprofiler av semi-fiktive personer, hvor hver enkelt av personas beskriver en av din bedrifts typiske kunder.

Ifølge Mark W. Schaefer vil det å definere 3-4 personas dekke vanligvis ca. 90% av kundebasen (inboundgroup.com). Personas kan med andre ord sammenlignes med kundesegment, men personas er mer rettet mot oppførsel, innsikt og tankegang ved de ulike kundene. Det holder ikke lenger å snakke om målgruppe i digital markedsføring, fordi det er i dag for unøyaktig. Vi må kunne markedsføre mot enkeltpersoner som vi vet har en form for interesse av vårt produkt eller tjeneste. Folk har en tendens til å føle det lille ekstra med et personalisert budskap fremfor massekommunikasjon. Inneholder budskapet noe mottakeren interesserer seg for, kan det øke sjansen for å oppnå en konvertering i form av f.eks et salg.  

Helhetlig markedsføringsstrategi

Gode gammeldagse markedsføringsaktiviteter innebærer en rekke verktøy og strategier. Det er et system bestående av mange separate aktiviteter, som gjennomføres på ulike plattformer. Inbound marketing kan ses på som selve knutepunktet mellom de utallige markedsføringsaktivitetene. Det kan kalles for selve paraplyen, fordi markedsstrategien gjør det mulig å samle mange av de markedsføringsaktivitetene vi bruker mest. Med andre ord begrepet inbound marketing er ikke noe nytt, det er markedsføring som vi alltid har benyttet oss av, bare ikledd ny drakt.

Inbound marketing handler om markedsføring via ulike kanaler. Blogg, nettsider, sosiale medier, e-post og nyhetsbrev, Google og søkeoptimalisering – for å nevne noen. Innholdsmarkedsføring har de siste årene vokst mye på sosiale medier, der Facebook ser ut til å dominere blant de mest prefererte kanalene. Facebook har nå lansert tjenesten Instant articles, noe som også er med på å åpne dørene for enda mer innholdsmarkedsføring på Facebook.

Fordelene med å benytte seg av sosiale medier til innholdsmarkedsføring er ifølge contentmarketing at du kan lytte til publikum for å finne ut av hva de bryr seg om. Når du vet hva folk interesserer seg for, kan du gå i gang med å lage engasjerende og tilpasset innhold til ditt publikum. Samtidig er sosiale medier en plattform som i aller høyest grad er bygget på en delingskultur. Der kan du distribuere innholdet ditt samt andres, for å øke eksponering, og for å bygge publikum.

Hvordan tenker du at fremtiden vil være knyttet til markedsføring? Er inbound marketing den nye markedsstrategien? 
– Inbound marketing kommer til å være dominerende i Norge innen B2B, men også innen viktige deler av B2C, innen de neste 5 – 10 årene. Inbound marketing er svært god markedsstrategi for alle bedrifter med lange salgsprosesser. De bedriftene som starter tidlig vil få en stor fordel enn de som kommer haltende etter, svarte Kolflaath.

Tre fordeler med inbound marketing

Jeg var så heldig å få kontakt med Kolflaath på mail, hvor han delte tre fordeler som utmerker seg med tanke på inbound marketing:

  1. Jevn strøm av varme leads til salgsavdelingen – så slipper de cold calling
  2. Alt måles – da har man kontroll på hva markedsføringen faktisk gir av resultater
  3. Markedsføringen går på å hjelpe målgruppen. Ikke mase på masse folk som ikke er interessert i produktene dine

Det er tre fordeler som gir deg en unik mulighet til å knytte relasjoner med dine kunder og få de til å føle at det du tilfører dem har en verdi. Inbound marketing vil gi deg en mulighet til å dele relevant innhold til potensielle og eksiterende kunder, som vil resultere i flere positive utfall som f.eks positiv vareprat og fornøyde kunder.

Konklusjon

Inbound marketing er blitt den nye markedsføringsstrategien som mange benytter seg av. De fleste ser viktigheten av å følge endringen i forbrukermarkedet som følge av digitaliseringen. Det nytter ikke å bli sittende igjen på perrongen, fordi da vil du risikere å bli forbikjørt av dine egne konkurrenter. Relevant og godt innhold ser ut til å bli en av de viktigste komponentene fremover. Det handler om å kunne trekke til seg kunder og ikke minst beholde de verdifulle kundene. Det som er sikkert er at kjært barn har mange navn og begrepene content marketing, innholdsmarkedsføring og inbound marketing har blitt store buzzord i markedsføringsuniverset.

 

/ Stine Skalleberg

 

Kilder:

Contentmarketing.no – Hvordan implementere sosiale medier inn i innholdsmarkedsføringen

Inboundgroup.com – Hva er inbound marketing?

Inboundgroup.com – Hva er personas?

Synlighet.no – Innholdsmarkedsføring

Vinnsikt.no – Inbound marketing for start-ups

2 kommentarer til “Inbound marketing: et buzzord uten effekt eller et effektivt virkemiddel?”

  1. Tilbakeping: SEO: Søkemotoroptimalisering for WordPress-brukere - Hanne Grøtli Løkken

  2. Tilbakeping: HubSpot: fremtidens digitale markedsføringsplattform

Legg igjen en kommentar