Internettes renovasjon i et MarTech speilbilde

Du vet når du står og ser på baderommet eller kjøkkenet ditt og tenker nå er det tid for forandring. Det trengs en oppussing. Det er akkurat det samme som skjer med internettet og data-delingen vi nå ser. Tiden er kommet for totalrenovering av internettet. 

I denne artikkelen tar jeg for meg personvern endringer som påvirker marketing sfæren.

Personvernarkitektoniske endringer

Nettarkitektuten er under ombygging. Personvern er prosjektlederen i denne ombyggingen. Marketing sfæren har gjennomgått mange tekniske endringer de siste årene, hvor vi har måttet tenke nytt og utfordre eksisterende strategier. 

Den første store endringen kom fra Apple og deres begrensninger rundt iOS 14.5. Apple var med på å sette søkelyset mot personvern og brukernes rett til å bestemme mer og mer over egen data-deling. Det var en positiv endring rent bruksmessig, men ikke like kjærkommen endring i marketing verden. 

Begrensningene i bruk av IDFA endret spillereglene for datatilgjengelighet i medier som er mer eller mindre applikasjons-drevet fra en mobilenhet. Brukeren får nå selv ta et aktivt standpunkt til hvorvidt applikasjonen kan dele data utenfor applikasjonens nettverk. 

En av de andre store og pågående endringene er cookie-levetiden. Vi ser en kortere levetid og svakere datasignaler på informasjonskapslene som settes på brukerne i nettleserne.

Sist men ikke minst har vi den mye omtalte Google Analytics og data lovendringer i enkelte land. 

Førsteparts data er vinneren 🏆

Fremtidens web økosystem hyller førstepartsdata og data som brukes til det du har rett til å bruke den til. Du må kjenne din egen data og din egen databehandling ut i fingerspissene. Det er da du vil få mest ut av den dataen du samler inn og sitter på fra før av. 

Brukerne skal ikke lenger være mulig å gjenkjenne basert på personlig informasjon. De ønsker å være mer anonyme enn noen gang. Men hvordan skal da få til målrettet markedsføring tenker du sikker. 

Veien videre/hva nå?

Det tar tid å tilpasse seg disse endringene, de påvirker store deler av eksisterende markedsstrategier og annonse optimaliseringer, samt det tekniske aspektet rundt sporing. Men forberedelsene til dette bør ha vært påbegynt allerede i 2020, da disse personvern endringene inntraff. 

Til tross for dette er det fortsatt ikke for sent å starte arbeidet med å møte disse endringene.

Disse endringene er ikke bare på papiret. De vil kreve faktiske tekniske endringer.

Dataen må behandles med silkehansker og behandles på den måten den er ment til å brukes på. Ikke misbruk datainnsamlingen din, men sikrestill at du skaper en god kundereise for kunden din med den dataen du har tilgjengelig for bruk. 
Les også min artikkel om Facebook annonsering og ios 14 endringer

Legg igjen en kommentar