Gjør søkeannonsen effektiv med remarketinglister

Du lurer kanskje på hvordan du skal få mer ut av søkeannonsene dine. I forrige innlegg blogget jeg om annonsering på søk og hvordan ta i bruk dette annonseformatet. I dette innlegget vil jeg gi en kort innføring i hvordan du kan dra større nytte av søkeannonsene. Konverteringer står ofte i fokus hos mange. Økt salg og økonomisk utbytte har stor verdi, men mange sitter ofte igjen med det store spørsmålet: Hvordan skal jeg oppnå akkurat det? Hva skal til for å nå kjøpelystne kunder?

Remarketing: hvordan nå kundene kostnadseffektivt og enkelt?

Ved bruk av remarketinglister for søkeannonser kan du begrense synligheten for annonsene dine, til de brukerne som allerede har besøkt nettstedet ditt. Annonsebudsjettene dine kan da reguleres med hensyn til de som er mest relevant å nå. Det gjør annonsene dine kostnadseffektive, fordi slik kan du bruke mer penger på kunder som har høyere konverteringsverdi. Brukere som tidligere har kjøpt noe i nettbutikken din eller har vært innom nettstedet ditt og er mer tilbøyelig til å gjennomføre et kjøp. Synlighet på bredere søkeord som normalt gjenspeiler høye klikkpriser, vil også være mulig ved bruk av remarketinglister.

Segmentering og målretting

Kundene er de viktigste støttespillerne i et stadig høyere endringstempo. Det å ha kundedata og høy inntjening, er drømmesituasjonen til de fleste bedrifter. Hva er vell ikke bedre enn at butikken går godt og at kundene er fornøyde? Målrettet markedsføring ved bruk av remarketinglister kan føre til økende returnerende investering, omtalt som ROI (return of investment).

Remarketinglister gjør det enklere å segmentere brukerne. Du kan øke budene på søkeord som viser seg å gi en høyere klikkfrekvens blant allerede eksisterende kunder. Annonsene kan også målrettes mot ulike kundesegment og du kan kommunisere med forskjellige budskap. Eksisterende kunder er som regel opptatt av andre ting enn potensielle kunder. Det er sannsynligvis mer hensiktsmessig å kommunisere kampanjer og tilbud til allerede eksisterende kunder.

Hvordan fungerer remarketinglister?

Hvis du velger å benytte deg av remarketinglister på ditt nettsted, blir besøkende merket med en cookie. Cookies kan sammenlignes med en stor kilde til kundedata, fordi et slikt system gjør det mulig å lagre kundedata som er av stor betydning for ditt nettsted. Du kan f.eks få data over hva kundene legger i handlekurven og deres aktivitet på nettstedet.

Informasjonen du får gjennom bruken av cookie, gjør det mulig å bygge opp remarketinglister. For å sette opp remarketinglister, trenger du enten en AdWords konto eller en Google Analytics konto. Det gir deg en ny sjanse til å overbevise tidligere brukere om å besøke nettstedet ditt på nytt, i håp om at det denne gangen vil føre til konvertering. Remarketinglister gir økt sannsynlighet for at returnerende brukere vil gjennomføre ønsket handling, fordi ved bruk av slik målretting kan du sørge for å være tilstede i forbrukernes mikroøyeblikk. Forbrukere har en intensjon når de søker og er som regel i kjøpsmodus. Remarketinglister kan gjøre nettstedet ditt synlig for tidligere kunder som allerede kjenner til merkevaren din.

 

/ Stine Skalleberg

 

Kilder:

Synlighetsbloggen – RSL, slik får du mer ut av søkeannonsene dine*

Synlighetsbloggen – Hvordan sette opp remarketinglister i Google Analytics

1 kommentar til “Gjør søkeannonsen effektiv med remarketinglister”

  1. Tilbakeping: Kommunikatørens rolle i sosiale medier

Legg igjen en kommentar