Facebook som markedsføringskanal

I dag har Facebook utviklet seg til å bli enda mer enn bare et medium for kommunikasjon og deling av opplevelser. Annonsørene har begynt å se verdien av det å benytte Facebook som en markedsplass, hvor det er mulig å nå ut til et bredt spekter av mennesker. Facebook tilbyr deg kostnadseffektive løsninger, som kan gi deg gunstige fordeler i fremtiden.

Prashant Søegaard snakket en del om performance marketing og hvordan markedsførere bør jobbe med annonsering på Facebook. Jeg vil nå presentere syv konkrete elementer som det ifølge Søegaard er viktig å ta hensyn til når man skal drive med med markedsføring på Facebook.

1. Sporing og kundedata

Markedsførere bør ha oversikt over ulike faktorer som kan påvirke et kjøp. Det er viktig å tenke over hva som får brukere til å bli kunder. Noen ganger kan det være veldig vanskelig å si hva som påvirker de ulike delen av kjøpstrakten og det er her kundedata vil gi deg en hjelpende hånd. Cookie er en en måte å samle inn data fra brukerne på (les mer om det her). I digital markedsføring utgjør dette en stor utfordring. Problemet er at hvis du benytter en ny nettleser, men er samme person, tror Cookien uansett at det er en ny person. Derimot gjør Facebook det mulig å måle og optimalisere kryss-enheter. Appen gjør det mulig å samle mye data om brukerne og den baserer seg på personnivå, slik at vi unngår dobbel-dupliseringen som skjer med en cookie.

Søegaard var klar på at man ikke må overkomplisere det for mye når man starter med Facebook annonsering. Det viktigste er å ha på plass en Facebook pixel, fordi da vil du kunne lage egne konverteringer og optimere konverteringer. Hvis du har en app så er det noe som heter SDK, for å måle trafikk i appen. Det er de to første elementene som må være på plass for å få mest mulig ut av annonseringen.

2. Målsetting

Markedsføringen har utviklet seg fra å være preget av massekommunikasjon, til i dag hvor fokuset i mye større grad er på relevante budskap for ethvert segment. Dagens markedsføring handler i mye større grad om målretting og segmentering, slik at man unytter markedsføringskronene mer hesiktsmessig og effektivt. Det er det vi kaller for performance marketing.

Facebook sin målretting og publikumsstrategi går innen tre hovedkategorier: generelle målgrupper, tilpassede målgrupper og lookalike publikum. Generelle målgrupper kan deles inn i demografi, lokasjon, interesser og atferd. Tilpassede målgrupper er folk du allerede kjenner på Facebook, altså eksisterende kunder som du kan utvide relasjonen til. En mulighet er å opprette kundesegment og lære mer om kundene. Sistnevnte benyttes når man ønsker å nå folk som ligner på de mest verdifulle kundene. Det gir mulighet for å nå et større spekter av kunder med samme karakteristika.

Som markedsfører må du tenke over hvem som faktisk er målgruppen din. Man kan ha en bred målrettingsstrategi, men samtidig er det viktig å prøve å benytte alle signalene man har inne på Facebook. Målgruppene må ekskluderes fra hverandre, hvis ikke risikerer du å dobbelteksponere og ikke unytte målrettingen maksimalt. Lookalikes systemet har fungert veldig bra på facebook, understreket Søegaard. Likevel mener han at retargeting er det aller best. Det å rette seg mot allerede eksisterende kunder, som er mer tilbøyelig til å konvertere. Jeg vil anbefale å se denne videoen av Amanda Bostad, om hvordan integrere sign-ups på Facebook: 

3. Kreativitet

Det er stor konkurranse om å “kapre” brukernes oppmerksomhet. Kreativitet og relevans for mottaker er essensielt. Mottaker må føle at annonsen snakker til han/henne, slik at mottakeren vil reagere på annonsens budskap.

Et tips for å skille seg ut fra mengden av informasjon, er å tenke unike muligheter. Har du noen unike salgsargumenter? Det kan ofte være selve hovedgrunnen til at brukerne stopper opp med din annonse. Det kan være svært effektivt å teste annonsen på noen som er innen den målgruppen du ønsker å nå, fordi slik får du ærlige tilbakemeldinger som er verdt noe.

4. Auksjon og budgivning

Kvaliteten på kreativitet, relevans i målretting og budet du velger er med på å påvirke synligheten av din annonse. Derfor er det viktig å ta i betraktning de ovennevnte komponentene og sørge for at de er optimalisert etter beste evne. Facebook rangerer annonsene etter hva de mener er av størst interesse for brukerne. Det understreker viktigheten av å målrette annonsen best mulig mot ønsket målgruppe.

Hvor mye du vil by er opp til deg selv, men det er lurt å ikke by mer enn at du går i null. Da vil man tape penger og risikere å gå med underskudd. Samtidig er det ofte slik at annonsene koster mindre enn det høyeste budet ditt og du går i pluss.

5. Optimalisering, en av nøkkelfaktorene for suksess

Jeg tror mange er frustrerte over at annonsene ikke fungerer som de ønsker, man oppnår ikke målet med annonsen og markedsføringskronen unyttes ikke maksimalt. Spørsmålet er ofte: hvordan kan jeg optimalisere annonsen eller kampanjen?

For å kunne optimalisere kampanjen sin, er det viktig å vite hvilke mål man ønsker å nå. Hva er målet med kampanjen? Ønsker du økt merkevarebevissthet eller flere konverteringer i form av antall kjøp, eller “ja takk, begge deler”. Poenget er at du må optimalisere kampanjen ut ifra hvilke mål du har og det er viktig å være klar over at ulike bud-typer vil kanskje resultere i forskjellig publikum. Se her for eksempler på optimalisering ut ifra hvilke mål du har satt for kampanjen.

6. Annonseenheter

Facebook tilbyr mange ulike annonseformat, blant annet bilde, video, karuseller, dynamiske annonser og kanvas. Det som kommer til å bli veldig spennende med dynamiske annonser, er det vi kaller for dynamic ads for retail. Det vil si en kombinasjon av offline og online markedsføring. Man kan vise dynamiske annonser som en karusell med forskjellige produkter som Facebook bestemmer for deg. Annonsene vil være så relevante som mulig. Det blir enda mer automatisering i markedsføringen.

Skjermbilde – videoannonse

Instant Articles er den nyeste lanseringen til Facebook og det er også en fin måte å markedsføre bedriften på. Instant articles er nyhetsartikler som åpner seg i Facebook appen, istedenfor at du må gå til nettstedet til f.eks en nyhetsleverandør. Artiklene laster dobbelt så raskt som om den skulle ha lastet på nettstedet. Det gir en bedre brukeropplevelse og lavere fluktfrekvens. Det gjør også at Facebook kan hjelpe deg til å tjene mer penger på deres nyhetsfeed.

7. Plassering

Målgruppen du ønsker å nå er utgangspunktet for hvor din annonse skal være. Man må finne ut av hvilke person man skal målrette seg mot og deretter velge plattform for kampanjen. Husk at innhold og relevans er viktig, for å nå ut til ønsket målgruppe og oppnå det målet som er satt.

 

Ønsker du å starte med Facebook som markedsføringskanal? Da vil jeg anbefale deg å ta e-læringskurset Blueprint som Facebook tilbyr. Kurset vil hjelpe deg med å oppnå forretningsmålene på Facebook og du kan også bli sertifisert markedsføringsekspert hos Facebook.

 

/ Stine Skalleberg

 

Kilder:

Facebook business – annonseformater

Facebook – Instant Articles

Synlighetsbloggen – Hva er performance marketing?

Del innlegget på sosiale medier

4 comments on “Facebook som markedsføringskanal”

    1. stineskalleberg sier:

      Tusen takk Eirik!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *