Fem digitale markedsføringstrender i 2017

Et stadig høyere endringstempo, kan føre til at mange sliter med å følge med på alle de nye trendene som vil kunne påvirke din bedrifts markedsføring. Nye trender kommer til og eksisterende forsterkes. Hvis du kjenner deg igjen i utfordringen med å følge med på de utallige trendene som vil prege markedet, vil jeg råde deg til følge med videre. I dette blogginnlegget vil jeg gi deg en smakebit på hva som dominerer det digitale markedsføringsbildet i 2017.

Smart Insight har foretatt en undersøkelse, der de har spurt over 2000 markedsførere fra hele verden om hva som står øverst på listen over digital markedsføringstrender i 2017. Jeg vil presentere fem digitale trender av totalt fjorten, med utgangspunkt de som ligger øverst på listen som topprangerte digitale markedsføringsteknikker.

1. Innholdsmarkedsføring: et buzzord som har fått stor plass i markedsføringsuniverset

Innholdsmarkedsføring har de siste årene vært et kjent begrep som er blitt benyttet stadig mer. Ifølge undersøkelsen til Smart Insight er innholdsmarkedsføring den viktigste digitale trenden dette året. De har allerede sett en økning på 40% som har en strategisk tilnærming til innholdsmarkedsføring.

Jeg mener også at innholdsmarkedsføring fortjener pallen på listen over digitale trender i 2017. Det fordi forbrukeratferden endres og det settes høyere krav til deg som markedsfører. Forbrukerne stiller høyere krav til det du “serverer” dem, de forventer kvalitet og nytteverdi. Det er akkurat der innholdsmarkedsføring vil kunne være den siste “brikken i puslespillet”. Innholdsmarkedsføring handler om å produsere relevant og godt innhold som får kunden til å komme til deg. Det er en målrettet og kostnadseffektiv markedsføringsaktivitet, der du benytter tiden på potensielle kunder som er mer tilbøyelig til å foreta en konvertering.

I 2017 kan vi også forvente et større fokus på effektmåling av innholdsmarkedsføringen, mener Smart Insight. Det vil si måling av ROI, hva du får igjen av investeringen i innholdsmarkedsføringen. Vi snakker med andre ord om en “fjerde bølge” av innholdsmarkedsføring og du kan lese mer om innholdsmarkedsføring i denne bloggposten.

2. Stordata: kundeinnsikt og innsikt i markedet man opererer

Big data eller stordata, har fått et sentralt fotfeste i så og si alle markedsføringsaktiviteter. Selskaper som Google, Facebook og Apple er med på å utfordre konkurransen og/eller forventningen rundt det å forankre markedsføring på datagrunnlag. Da det er selskaper som leverer en tilpasset og personlig kundeopplevelse i nesten alle ledd.

Problemet som ofte forårsaker liten effekt av innsamlet data, er at bedrifter ikke evner å benytte datagrunnlaget optimalt i markedsføringen. Ifølge Smart Insight er det mange bedrifter som har opplevd økning i mengden sanntidsdata og dataformater, som de ønsker å utnytte verdien av for å øke salget. Det hovedsakelig gjennom personalisering av nettsider og via e-postmarkedsføring. For å få til det kan man benytte predikerende analyser, noe som er nært knyttet til maskinlæring, der Big data blir brukt for å identifisere tilbøyelighet til å konvertere gitt ulike kundeegenskaper og oppførsel.

Klarer du og din bedrift å utnytte datagrunnlaget på en god måte, kan dere oppnå konkurransefortrinn i markedet.

3. Automatisering i markedskommunikasjon

I likhet med innholdsmarkedsføring har også automatisering i markedskommunikasjonen vært topp tre på listen over trender de siste fem årene. Utviklingen går fort og i markedsføring har vi de siste årene fått utallige nye digitale verktøy å skulle hanskes med. Alt i fra SEO, betalt annonsering, hyppigere bruk av sosiale medier og e-postmarkedsføring – for å nevne noe. Nye verktøy utfordrer markedsførerens tradisjonelle posisjon og stiller krav til dens kompetanseområde.

Det å skulle holde oversikten over stadig nye digitale verktøy som strømmer inn og ikke minst skulle kunne benytte verktøyene etter beste evne, kan være utfordrende for markedsførere. Marketing automation vil da kunne være en løsning som kan lette på “trykket” og bistå i arbeidet med å automatisere markedsføringshandlinger.

Ifølge Inbound Group er fordelen med bruk av marketing automation software, at du henter inn nyttig informasjon om både potensielle og eksisterende kunder. Det er nemlig viktig å være klar over at ikke alle i din målgruppe er interessert i det samme. Derfor vil det å hente inn data føre til at du kan skreddersy relevant innhold til riktige mennesker.

4. “Mobile first” er kommet for å bli

Mobiltilpasset markedsføring og landingssider er blitt et “must have” i dagens digitale samfunn. Det fordi mobilen benyttes enda mer enn før og vi har den med oss over alt. Google står i bresjen for “mobile first” prinsippet og mobil har fått stor innvirkning på søkemarkedsføring.

Utviklingen mot et større fokus på mobil har ført til at flere har en mobiltilpasset nettside og mobiltilpassede annonser – for å nevne noe. Ifølge Smart Insight har undersøkelser tilsynelatende vist at konverteringsraten er signifikant lavere på smarttelefon enn desktop. Samtidig påpekes det at hvis vi fortsetter i denne retningen av mobiloptimaliserte nettsider, er det stor sannsynlighet for at konverteringsraten på større skjermer som f.eks desktop vil bli lavere.

Nøkkelen til suksess vil ifølge Dave Chaffey heller være å fokusere på et adaptivt mobildesign som har fordelen av betjene mer relevant og kontekstuelt innhold til brukeren med CTA. Samtidig som det vil være sentralt å redusere lastetid, da en treg landingsside ofte fører til at du må bøte med en høy prosent i fluktrate. Hvis du ønsker å lese mer om CTA og hva som er “best practice” når det gjelder å bygge gode calls-to-action, kan du lese mer her.

Ifølge Dave Chaffey, forfatteren av innlegget på Smart Insight, er “mobile first” villedende når vi snur blikket mot kundereisen. Det fordi vi kundereisen ofte vil benytte oss av flere enheter på forskjellige stadier eller også kalt mikroøyeblikk. Chaffey påpeker derfor at en bedre mobil-strategi vil være å satse på omnikanal markedsføring. En slik type strategi handler om å levere en sømløs kundereise, der brukeropplevelsen er den samme på alle enheter og plattformer gjennom hele kundereisen. Du kan lese mer om omnikanal markedsføring her

5. Markedsføring i sosiale medier og betalt synlighet

Den siste topp fem trenden som vi vil kunne se mer av i 2017 er bruken av sosiale medier til markedsføring. Bakgrunnen for større interesse i sosiale medier er hovedsakelig takket være sin rekkevidde og muligheter til å engasjere publikum.

Bruken av sosiale medier har økt ikke bare til privat bruk, men også i henhold til betalt synlig eller da kalt annonsering som en del av markedsføringsaktivitetene. Ved bruk av sosiale medier har du muligheten til å kunne bygge annonsene dine på et enormt datagrunnlag, da sosiale medier innehar store mengder kundedata. Det gir videre muligheter for mer tilpassede og personaliserte budskap, noe som har en positiv effekt på forbrukeren. Da de føler at du som markedsfører kjenner deres preferanser.

Facebook er en av plattformene innenfor sosiale medier som har et stort potensial når det kommer til markedsføring og annonsering. Facebook tilbyr gode verktøy for segmentering og målretting, som gjør at ditt budskap treffer riktig publikum. På Facebook kan du målrette ut ifra hvilke målgruppe ditt publikum befinner seg i. Det er en inndeling i tre målgrupper – generell, tilpasset og lookalike. Det er også en fordel å sette opp Facebook piksler, som vil kunne gjøre det mulig å lage egne konverteringer og optimere konverteringer. Du kan lese mer om Facebook som markedsføringskanal her.

Hva vi har i vente …

Markedsføring i 2017 ser ut til å være preget av enda mer fokus på big data og ikke minst det å benytte de digitale verktøyenes fordeler. Marketing automation vil åpne opp for mer effektiv markedsføring, der tiden brukt på å samle inn data og å tilpasse markedsføringen vil kunne reduseres. Effektivitet og målretting er stikkord som beskriver en del av det digitale markedsføringsbildet i 2017. Samtidig som 2017 ser ut til å bringe enda mer kresne forbruker, som stiller høyere krav til deg som markedsførere. Da gjelder det å være bevisst sin markedsføringsstrategi for å kunne levere i et stadig mer komplekst forbrukersamfunn.

 

Hva tenker du om markedsføringstrender i 2017 og hva mener du vil være den viktigste trenden? Legg gjerne igjen en kommentar!

/ Stine Skalleberg

 

Kilder:

Inbound Group – Hva er marketing automation?

Smart Insights – Digital Marketing Trends for 2017

Legg igjen en kommentar